Friday, February 13, 2009

OUTBREAK OF FROGS

OUTBREAK OF FROGS


Sebenarnya aku dah meluat hidup di alam katak.Sejak kecil lagi suasana hidupku penuh dengan katak.Kwek sana ,kwek sini siang dan malam.Malah biasa sangat bermain dengan telor katak.Berudu namanya.Tapi kami panggil anak budu.Apa pasal aku tak tau.Budu sedap di makan,dibuat sebagai lauk.Baunya semerbak penuh kampong.Katak tak dibuat budu.Kita tak makan katak.


Dunia hari ni ada kumpulan2 yang gemar kan katak.Bila dapat tangkap katak,esok rioh rendah satu dunia.Beraya sakan depa.Katak bila melompat selalunya memercikkan air kencing ke belakang.Kalau ada lembu yang sedang meragut rumput tatkala katak melompat bahaya padahnya. Terkena mata lembu.Lembu berhari2 akan berair matanya.Sakit dan gatal dirasai.


Katak moden pun bila melompat dia kencing kebelakang.Mercik penuh jalanan.Hancing tak terkira.dan yang lebih hancingnya ialah katak yang makan jering.Kan Changkat Jering pun boleh namanya dari perkataan jering.7 april nanti akan bertarunglah pula kat sana.Bergantang ada kat bukit sana.Jenoh tangkap katak.Tapi kalau nak lompat pun jangan tunggu.Bila dah masok raga,habeh depa sembelih.


Isu Katak lompat habeh buat rakyat derhaka.Kalau mengaji sastera lama,derhaka ada makna sampingan.Itu bahasa istana.Kena pandai tafsir.Pasai tak pandai tafsir tu yang buat tuduhan yang bukan2.Orang la ni tak berapa pandai bahasa istana.Depa tak tau,pasai tak belajar sastera lama.Mangkat mungkin banyak yang tau.Santap mungkin orang2 muda pak turut tak tau.Gering itu apa ? Beradu tu apa pula ? Malim Deman tu sapa? Panau apa yang Malim deman pakai ? Mengapa panau tu bersinar gerlip-gemilang?. Habeh jadi bengong .Kena ganti ajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris.Kita ajar pula sastera lama.Baru boleh kenai raja dulu dan raja sekarang.

No comments: