Tuesday, April 21, 2020

BAYAN STAYATHOME ,,,,,21.4.20 (6 ptg )

BAYAN STAYATHOME.....21.4.20 (6 ptg)
Dengan nama Allah 99 semuanya
Assalamulalaikom..........selawat dan salam atas Nabi saw
Tok kita Nabi Adam as apabila turun ke dunia mendapati dunia ni serba kekurangan.........macam2 masalah perlu diatasi........berbeza sangat hidupnya di surga dulu.........
Allah telah mengajar Nabi Adam as segala2nya...Alquran menjelaskan semua ini (Al Bakarah ayat 31,32,33) , jadi Adam as berjaya menguruskan hidup di dunia........
Bagaimana cucu2nya sekaarang ? Hidup keluh-kesah,gundah-gulana ,lebih2 lagi di waktu kita diserang oleh virus.........ribuan matinya dan ubatnya belum dijumpai............bila berpandukan Al-quran kita jumpainya segala sebab asbab , dan ubatan pun Allah telah berikan pada kita..........dalam fbook saya ,saya telah muatkan segala keluh-kesah kita dan gundah-gulana kita secara ringkas,dan jawapan2 dari Al-quran sebagai pedoman kita.........BIAR AL-QURAN MENJAWAB ada 10 tip rengkas yang tersedia ..........dan banyak lagi jawapan dalam Al-Quran ,cuma kebodohan saya ,saya tak dapat kumpulkan semuanya.....memadailah secara ringkas untuk kita semua membuat benteng kehidupan kita sebelum menuju ke akhirat..........insyaallah kita mendapat keberkatan.......tuan2 boleh semak dalam fbook saya BIAR AL-QURAN MENJAWAB (1 SAMPAI 10 ).
Pohan pertolongan dari Allah .........La quala wala (hingga akhirnya)
Musim PKP , tiada taskil.......wassalam

1 Komen

Sunday, April 19, 2020

PETIKAN DARI JEMAAH TABLIGH SERI PETALING

*Terjawab sudah ujian kita hari ini*
*Ya Allah, apakah gerangan yang sedang menimpa kami saat ini?*
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan” (QS. Al-Baqarah : 155).
*Mengapakah kami harus diuji dengan wabah corona seperti ini?*
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?” (QS. Al-Ankabut : 2)
*Untuk apa sesungguhnya ujian ini, ya Allah?*
“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa (seseorang) kecuali dengan izin Allah; barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk ke (dalam) hatinya”(QS. At-Taghabun :11)
*Namun, mengapa harus terjadi pada kami?*
“Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta” (QS. Al-Ankabut : 3)
*Darimana datangnya musibah ini ya Allah?*
“Dari mana datangnya ini?” Katakanlah: “Itu dari dirimu sendiri” (QS. Ali Imran: 165).
*Tapi ya Allah, wabah ini sungguh buruk bagi kami….*
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (QS. Al-Baqarah : 216)
*Telah sesak nafas kami, berat hidup kami, gara-gara wabah ini….*
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (QS. Al-Baqarah : 286)
*Kami tidak bisa bekerja ya Allah, kami dikurung di rumah saja, kami tidak bisa berbuat apa-apa….*
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.” (QS. Ali Imran : 139)
*Terkadang, wabah ini memberikan tekanan yang demikian dahsyat kepada kami. Rasanya kami telah menyerah kalah. Sebagian dari kami bahkan telah berputus asa.*
“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir” (QS. Yusuf : 87)
“Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Rabbnya, kecuali orang-orang yang sesat” (QS. Al-Hijr: 56)
*Kami menjadi gelisah, tidak tenang, karena beban berat yang kami hadapi akibat wabah ini….*
“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (QS. Ar-Ra’du: 28).
*Di saat sempit seperti ini, masih adakah jalan keluar bagi kami? Masih adakah pintu rezeki untuk menyambung hidup kami ya Allah?*
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan memberikan baginya jalan keluar (dalam semua masalah yang dihadapinya), dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya” (QS. Ath-Thalaq: 2-3).
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menjadikan baginya kemudahan dalam (semua) urusannya” (QS. Ath-Thalaq: 4).
*Tapi, perusahaan sudah memotong gaji kami. Bahkan sebagian dari kami, sudah tidak memiliki pekerjaan lagi. Siapa yang akan memberikan rezeki kepada kami?*
“Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya” (QS. Hud: 6)
*Sudah lebih dari sebulan kami menjalani kebijakan Stay At Home. Rasanya sudah tidak kuat untuk terus menerus dikurung di dalam rumah. Lelah ya Allah. Sungguh kami tidak tahu, sampai kapan suasana ini….*
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (QS. Ali Imran : 200)
*Mengapa Engkau menyuruh kami untuk bersabar?*
“Allah mencintai orang-orang yang sabar” (QS. Ali Imran : 146)
*Adakah balasan atas kesabaran kami ya Allah?*
“Sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan” (QS. An-Nahl : 96)
*Alhamdulillah. Seberapa banyakkah pahala yang akan Engkau berikan kami?*
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas” (QS. Az-Zumar : 10)
*Subahanallah… Lalu bagaimana nasib kami kelak di akhirat ya Allah?*
“Sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu (surga), (sambil mengucapkan) ‘SeLamat untuk kalian atas kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu” (QS. Ar-Ra’du : 23-24)
*Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Sekarang kami tenang ya Allah. Kami ridha dengan ketentuan-Mu. Kami bersabar dengan ujian-Mu.*
“Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepada-Nya” (QS. Al-Bayyinah : 8)
“Dan keridhaan Allah adalah lebih besar; itu adalah keberuntungan yang besar” (QS. At-Taubah : 72).

BAYAN STAYATHOME

BAYAN STAYATHOME

2020/04/18
BAYAN STAYATHOME……17.4.20 (6 ptg )
Dengan nama Allah 99 semuanya
Assalamualaikom……..Moga kita semua sihat dan semua yang di kuarantin positif convid-19 juga turut sihat…….dengan harapan PKP berjaya menyekat merebaknya virus.Juga rakyat dapat mematuhi undang2 dan menjadi rakyat yang peka tentang wabak yang melanda seluruh dunia sekarang ini………..mengcegah adalah yang terbaik.
Suruhan dan larangan Allah wajib kita laksanakan ….
Kekadang undang2 negara dan raja juga kita wajib patuh,seperti PKP ini………..PKP adalah untuk menjaga nyawa…….dan kita wajib menjaga nyawa……..membunuh diri adalah haram,termasok dalam dosa2 besar.
Kita wajib berwudhu’ bila nak sembahyang……..jadi wajiblah juga kita menggali telaga untuk mendapatkan air………
Kita wajib menutup aurat,jadi wajiblah juga kita membeli pakaian yang boleh menutup aurat kita….
Kita wajib mengerjakan Haji ,jadi kita juga wajib bekerja mencari wang untuk ke Makkah .
Begitulah umpama2 yang boleh kita berfikir bagaimana kita wajib mematuhi undang2 PKP, kerana wajibnya kita menjaga nyawa diri sendiri dan nyawa masyarakat…..mengekat merebak atau sekatan penularan virus yang merbahaya……….kalau tidak disekat,ribuan penduduk akan mati ,seperti yang berlaku di negara2 eropah sekarang ini……….mayat bergelimpangan seperti ayam terkena penyakit hawar yang pernah kita tengok………wallahuaklam.
Ya Allah kami pohon supaya wabak convid-19 di hapuskan dengan segera….insyaallah
Tak ada taskil berkuruj di zaman PKP ini.

BAYAN STAYATHOME

BAYAN STAYATHOME

2020/04/18
BAYAN STAYATHOME….16.4.20 ( 6 ptg )
Dengan nama Allah , 99 semuanya
Alhamdulillah
Adab kita keluar khuruj ,kita laksanakan seberapa yang boleh,insyaallah………itu kerja kita berada di rumah di masa PKP ini.
Bayan ialah satu2nya aktiviti yang mudah dilaksanakan di rumah…….pokok utamanya mengajak manusia ikut perintah Allah dan ikut sunnah Rasulullah saw……..
Serangan convid-19 belum nampak reda…..masih mengganas di negara2 barat………puluhan ribu telah mati………dan ratusan ribu positif……….kuarantin mereka di pusat kesihatan setengah2 negara lebih stress dari kita yang stay at home……..entah berapa bulan lagi Allah hendak mengajar manusia mengenal diri Allah ….mengenal sifatNya,mengenal zatNya dan mengenal perbuatanNya……….Allahuakbar.
Satu dunia dah terlibat dengan wabak convid-19………rakyat pergi datang ke sana ke mari untuk melindungi diri………..dari luarnegeri balik ke negeri sendiri………bukan rakyat dihantar pulang pula keneginya masing2………rakyat sendiri dijemput pula balik ke negeri sendiri……….apa nak dikatakan lagi,telah jadi bubur,sudah jadi dalca
Sabda Nabi dah tak boleh terlaksana………kalau negeri diserang wabak,kita jangan lari keluar………yang diluar tunggu di luar,yang di dalam tunggu di dalam………tapi apa yang boleh kita buat……..kita takboleh amalkan sunnah nabi…….nauzubillah,pohon Allah ampuni kita semua
Pohon Allah angkatkan wabak ini dari bumi.kasihanilah anak2 kecil,orang2 tua,binatang yang berlatarkan di bumi,binatang2 di dalam luat dan air………kami semua ini lemah sekali nak menentang keganasan virus kecil ini……..Tolonglah kami Ya Allah………Astagfirullah

BAYAN STAYATHOME

BAYAN STAYATHOME

2020/04/18
BAYAN STAYATHOME….15.4.2020 (6.15 ptg)
Dengan nama Allah 99 semuanya
Assalamualaikom ………..hari ni masuk fasa ke 3 PKP…….
Moga semua warganegara patuh dan akur dengan undang2 wabak yang menyerang seluruh dunia………..Allah izin convid-19 kerana Allah mengetahui segala laku-perbuatan makhluk yang telah sampai ke tahap yang perlu pembersihan akhlak dan moral……
Moral kita cukup terok….25 negara sudah membenarkan LBGT……moral binatang pun tak pernah lakukan kawin sejenis……..Astagfirullah
Rosak bumi adalah kerana tak ikut segala suruhan Allah ………kita degil,taksedar diri….pohon ampun dari Allah.
Manusia leka mengikut nafsu.
Ya Allah , tangan kami membuat dosa,ampunlah dosa2 tangan kami.
Ya Allah, mata kami melihat maksiat,,,,,,ampunlah dosa mata kami.
Ya Allah ,telinga kami mendengar perkara yang berdosa ….ampunlah dosa telinga kami.
Ya Allah , otak kami cintakan dunia……ampunlah dosa otak kami yang kasihkan dunia.
Ya Allah , perut kami makan dan minum benda2 haram,Ya allah bersih lah perut kami dan daging2 yang tumbuh dari memakan benda2 haram.
Ya Allah , angkatlah wabak convid-19 dari bumi kami.
Hanya kamu lah yang dapat membei pertolongan.
Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Wahai Zat Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri Sendiri, dengan segala rahmat Engkaulah aku memohon bantuan'

BAYAN STAYATHOME

BAYAN STAYATHOME

2020/04/18
BAYAN STAYATHOME……..14/4/20 ( 6 petang )
Dengan nama Allah 99 semuanya….
Assalamualaikom………duduk sejenak dan kita cuba melihat apa yang berlaku pada kita di hari ini……..satu dunia diserang oleh virus corona……….Allah mentarbiahkan kita untuk mengenali diri…selagi kita tak kenal diri…….bagaimana kita boleh kenal Allah….Rabbilalamin………..virus yang halus tak bisa kita menangkis ancamannya………virus membunuh……….dan barulah kita kenal Allah ……….Allah mencipta virus,dan kita mendapat azab…………begitu sekali virus halus mengazabkan manusia…………bagaimana pula azab Allah dengan nerakaNya………sudah tentu lebih pedihnya….subhanallah,Alhmdulillah Allahuakbar.
Satu dunia virus menyerang….negara2 miskin mau pun negara2 yang kaya raya……yang berkuasa mempunyai pelbagai kelengkapan…….virus tak heran dengan kekayaan dan kekuasaan senjata……….membunuh dan membunuh…..kita juga ada peluang untuk menyerang satu dunia,tapi bukan untuk membunuh ……….kita akan mengetuk setiap pintu,memberi salam….kita mengajak kekawan kita semua membaiki diri dengan menambahkan iman dan membetulkan amalan sebelum hari maut kita…….astagfirullah…….
Jom kita sama2 bermuzakarah………kita boleh melihat dunia dan kenal akhirat……..jom 3 hari bersama jemaah tabligh,insyaallah.
Amiin Ya Rabbilalamin
Gambar hiasan Seri Petaling
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang dan orang ramai

BAYAN STAYATHOME

BAYAN STAYATHOME

2020/04/18
BAYAN STAYATHOME ….6.00 petang (12 April 20)
Dengan nama Allah 99 semuanya……..assalamualaikom
Tiada ada tanda nak hujan selepas asar…….kemudian titik2 kecil dari langit turun ,sikit demi sikit,banyak demi banyak sebagai mukadimmah….aku berdoa supaya Allah berikan hujan yang munafaat , kerana bimbang dengan trajedi yang berlaku pada 7.4.20 di kampong Hujung Becah………
Kemudian air hujan mencurah dengan lebatnya,membasahi bumi Sik ……..alhamdulillah ,moga segala makhluk2 kecil seperti virus yang bebas di udara dan racun yang berbentuk halus dapat diturun oleh hujan lebat dan tertimbus dalam perut bumi………
Ku sudahi di sini dulu kerana hujan lebat……bimbang juga pada makhluk2 Allah yang lain seperti angin,guruh dan kilat………moga Allah pelihara kita semua dari segala bala ,fitnah dan wabak

Friday, April 10, 2020

CERITA PARA ANBIA



Korang tahu x sapa yang teman Nabi Musa cari Nabi Khidir?
Nama dia Yusha' dia juga adalah anak murid Nabi Musa.
Korang tahu x matahari pernah berhenti?
Matahari pernah terhenti di tangan Nabi Yusha' as
Ketika menjelang mghrib.
Korang tahu x sape Qorun?
Qorun ni seorang yg kaya bijak lagi tampan
Dia jugak sepupu Nabi Musa
Korang tahu x apa yg mmbuat Qorun berpaling?
Zakat adalah punca utama Qorun berpaling dari Nabi Musa.
Korang tahu x Qorun?
Dia mati bersama askar dan harta2 nya kerana menfitnah nabi musa berzina.
Dia ditelan bumi sikit demi sedikit.
Korang tahu x sape Firaun?
Firaun ni bapak angkat Nabi Musa
Suami wanita teragung dunia Asiah.
Korang tahu x asal nama Nabi Musa?
Nama Nabi Musa di ambil sempena nama pokok (mu) dan air (sa)
Ketika di hanyutkan bekas itu tersangkut di situ(Sungai Nil). Di dalam istana firaun.
Korang tahu x Nabi Musa duk langit ke berapa?
Nabi Musa as diduk di langit yg ke 6
Korang tahu x Firaun?
Firaun pernah membina menara setinggi 15km
Semata2 utk tengok tuhan Nabi Musa.
Di sini lah dia mengaku dia Tuhan.
Surah An-nazi'at ayat 24.
Korang tahu x Firaun ni?
Di xpernah sakit xpernah bersin x pernah menguap.
Senang cite yang melemahkan ni semua dia xpernah rase.
Korang tahu x firaun pernah bertaubat?
Ketika di hampir tenggelam di laut merah, dan roh telah sampai ke halkum, ketika itu taubat tak lagi diterima.
Kerana taubat itu penyesalan, firaun taubat kerana takut.
Korang tahu x piramid di mesir?
Piramid tu kubur org2 kanan firaun.
Tu kubur. Agak2 rumah besar mane?
Allah tinggalkan sikit2 untik kita amik pngajaran.
Korang tahu kan firaun pernah mengaku dia tuhan.
Pada hari firaun mengaku dia tuhan, pengsan dan lari lah iblis dari berdamping dengan firaun kerana takut kemurkaan Allah. Iblis lari dalam kehairanan.
Korang tahu x knapa iblis xpernah mengaku dia tuhan?
Surah al-a'rf ayat 12
Iblis tau Allah swt yang ciptakan dia (daripada api) mana mungkin dia nak mengaku dia tuhan.
Korang tahu x kenapa iblis x mintak hidup selama² nya?
Al hijr ayat 36
Iblis tahu perbendaharaan Allah. Iblis ni dulu alim, ahli ibadah. Dia ada ilmu.
Iblis yakin dunia akan kiamat. Sebab tu dia mintak tempoh smpai situ je. (hari kiamat)
Korang tahu x lepas iblis mintak tmpoh tu apa Allah buat?
Allah swt terus memperkenankan doa IBLIS ketika itu jugak.
Iblis ni musuh Allah dan manusia.
Dah kalau doa iblis di hari dia menderhakai Allah pon Allah perkenan.
Kita ni? manusia di tambahkan lagi umat kekasih Dia.
Antara umat yg paling Dia sayang mengatasi umat2 terdahulu..
Bakpe la yang malas sangat nak doa tu.
cukup dah ke apa yg Allah bagi harini smpai sombong sgt xnak mimtak dah..
Doa lah InsyaAllahh akan Allah perkenankan.
Doa ye kawan2..
Korang tahu x nabi Nuh?
Beliau adalah cicit nabi Idris
Korang tahu x nabi Nuh?
Beliau hidup 950 tahun
Surah al ankabut ayat 14
Korag tahu x nabi Nuh?
Beliau ada 4 org anak
Semua lelaki.
Korg tahu x nabi Nuh?
Beliau di tentang hebat oleh kaum dan juga ahli keluarga nya. Terutama dari isteri dan anak sulung.
Korang tahu x nabi Nuh?
Allah sebut nama beliau 43x dalam al quran
Korg tahu x nabi Nuh?
Beliau antara nabi ulul azmi sebelum
Nabi Ibrahim as
Nabi Musa as
Nabi Isa as
Nabi Muhammad saw
Korg tahu x nabi Nuh?
Beliau pernah berasa malu kepada Allah.
Beliau hanya ada 83 org pengikut setelah berdakwah beratus ratus tahun.
Korg tahu x nabi Nuh?
Di sangat2 malu dan kesal kerana mendoakan kecelakaan untuk umat dia, umat yang ingkar arahan dia.
Surah Nuh ayat 26.
Korang tahu x nabi Nuh?
Syirik bermula sejak zaman beliau.
Surah Nuh ayat 23 dan 24
Mohon download apps 'Al Quran Melayu'
Dalam google apps. Sangat friendly user.
Senang nk semak surah2 di atas.
Jangan hanya ada game dan media social apps je.
Banyak sangat dah ni Allah bg nikmat.
Xperlu amik wuduk nk baca alquran
Surah ar rahman ayat 13
X takot ke Allah tanya?
Koran tahu x nabi Nuh?
Kaum dia yg ingkar Allah bala kan dgn banjir dan taufan. Dan akan di masukan ke dalam neraka.
Surah Nuh ayat 25.
Korang tahu mana nabi Nuh buat bahtera?
Surah Hud ayat 37
Allah mewahyukan kpda nabi Nuh akan perihal kapal tersebut.
Korang tahu x nabi Nuh?
Panjang kapal itu 1200 hasta
Lebar kapal itu 600 hasta
Mempunyai 3 dek atau 3 tingkat.
Korang tahu x nabi Nuh?
Tingkat pertama kapal di penuhi haiwan liar
Tingkat kedua utk nabi Nuh dan kaum nya
Tingkat ketiga utk burung² dan ungas²
Koran tahu x nabi Nuh?
Untuk beliau mengutuskan burung gagak untuk memeriksa keadaan bumi mase itu. Tapi gagak terlupa, kemudian nabi nuh mendoakan burung gagak itu akan terus di benci manusia.
Korg tahu x nabi Nuh utus burung apa lepas tu?
Beliau mengutuskan burung merpati. Merpati tadi bawak balik di paruh nye pohon zaiton di kaki nya pohon tinn.
Kemudian nabi nuh mendoakan merpati tadi agak di senangi oleh manusia.
Korang tau x nabi Nuh?
Percaya lah bumi yang korang pijak sekarang ni penah di banjiri air
Surah Nuh ayat 27 dan 28.
Amik la kisah² Al quran atau nabi utk di jd kan hero kepada anak2.
Ckup² cerita frozen mauna marvel utk di jadi kan bed time story.
Antara sikap imam al syafie ialah..
Semakin aku tahu akan sesuatu ilmu.
Maka semakin itu aku berasa aku tidak tahu apa2..

Friday, April 3, 2020

Friday, March 27, 2020

BAB 42 DARI MEMOIRKU...........AKU BUKAN SEORANG GURU



BAB 42
AKU BUKAN CIKGU
(hakcipta nginapsrengenge)
-----------------------------------------------------------
Laporan gurubesar dah sampai ke Pejabat Pelajaran...........sudah tentu memaklumkan aku seorang guru kurang ajar..............salinan kepada aku tak diberi................dan Pejabat Pelajaran pun tak memanggil ku membela diri............very undemocratic............terus ambil tindakan terhadap ku...............aku diberi memo pertukaran ke sebuah sekolah tempat membuang guru2 samseng (?) konon , tempat tak dak sapa nak pi.........tempat jin tendang........di situ juga ialah tempat guru2 yang memain politik PAS............itulah keadaan di masa itu............Kekadang mereka dibuang ke lain negeri......di tukar ke Johor ataupun Pahang.............atau ke Langkawi.
Aku ambil sikap bertenang..................aku membuat strategi di atas tindakan mereka.................tak dak siapa pun sudi membela aku....itu sudah pasti.............cuma yang boleh diharap ialah PGMK (Persatuan Guru2 Melayu Kedah)............PGMK dah kenai aku , sebagai salah seorang sponsor mereka dalam kuliah tertulis yang aku baru tammat.................di masa itu PGMK ada suara keramatnya.............banyak berjuang atas nasib guru2 Melayu dan guru2 rakyat...........aku akan melaporkan ke PGMK dan meminta pihak persatuan berjuang di atas keinayaan terhadap ku....................kedua yang aku berharap ialah UMNO, kerana di masa itu aku ahli umno................ketiganya aku akan terus ke Kementerian Pelajaran di Kuala Lumpur, kalau masih juga gagal.....................kalau semuanya gagal aku akan letakkan jawatan dan akan bersama dengan sahabat Jihaty Abadi di Kuala Lumpur , walaupun aku tak suka dengan kehidupan di Bandar Raya.....................selanjutnya aku pikir kalau ada duit aku akan ambil peguam menyaman pihak tertentu dan tuntut ganti-rugi.
PGMK sambut rayuan ku dan mereka sendiri berurus dengan pihak atasan di Alor Setar..................apa ceritanya yang berlaku aku tak tahu, cuma aku maklumkan maklumat ke pihak persatuan dengan buktinya sekali..................akhirnya aku di jemput ke Pejabat Pelajaran Negeri di Alor Setar.............cuma seorang saja pegawai yang melayan ku................mungkin pegawai2 yang lain dah tak mau dengar kes aku ini..............aku pendekkan ceritanya..............pegawai tersebut bertanya aku mengapa aku tumbuk gurubesar...........aku jelaskan padanya yang aku tumbuk ialah meja gurubesar,cermin dipermukaan meja mungkin pecah.......kalau saya tumbuk mukanya ,mungkin mukanya juga pecah................dia tak buat laporan polis , kerana tiada tanda lebam di mukanya..................pendekkan cerita lagi................akhirnya aku di arahkan kembali semula di sekolah lama............pihak pejabat tiada memberi tanda hitam putih di atas pembatalan pertukaran aku..............cuma aku di suruh balik semula dan bertugas seperti biasa.......................alhamdulillah , mudahnya Allah selesaikan masaalah ku...................
Di masa kemelut ini berlaku yang ku sedihnya , mungkin pahala kepada ibubapaku tak sampai kepada mereka berdua..............dan aku berdoa supaya ketepikan segala dosa2 kalau lah ada.

BAB 41 DARI MEMOIRKU......AKU BUKAN SEORANG GURU



BAB 41....MEMOIRKU
AKU BUKAN CIKGU
(hakcipta nginapsrengenge)
--------------------------------------------
FLASHBACK
Satu flashback daripada kurang ajar ku terhadap majikan tempohari..............seminggu sebelum itu kawan Jihaty Abadi sekali lagi datang menjengah ku...........sebulan dua bulan Jihaty akan pulang ke kampungnya di Titi Gajah , sekaligus dia akan ke Banggol Derdap , kot kot dia boleh bertemu kawan sasteranya cikgu Shahnon Ahmad..................kali ini dia datang untuk memberi tahniah padaku kerana berjaya mempertahankan skripsi ku ...............aku rahasiakan kejayaan ku seperti saudaraku Abdul Halim R...........R nya juga satu rahasia........
Jihaty memberi jalan supaya aku letak jawatan dan pergi bekerja bersamanya di Kuala Lumpur...........(masa tu belum lagi berlaku peperangan antara aku dengan gurubesar ku).......masih ada lagi kekosongan jawatan guru bahasa di UM...........dia boleh membuat sokongan untuk aku bekerja...........kerjanya lebih mudah dari guru sekolah.............dia sekarang mengajar bahasa Melayu kepada pensyarah2 luar-negera............semasa tu juga dia ada rancangan nak berkongsi bersama aku dalam pakej jamuan dan kenduri...........dah bermula di KL dan keuntungannya memada'i .............gaji guru masa tu kecil saja , dan nak dapat seketul taik pun susah...............aku tak dak masaalah pasai gaji................keperluan ku tak banyak , cuma sedikit untuk ibubapa ku............adik2 bersekolah tak ada..............basikal ku tak guna minyak...........dan minyak pun masih murah...............nasik lemak anak dara pun masih sekupang sebungkus.............aku tak merokok dan berjudi..........tak pernah tikam ekor...............aku tak minum minuman keras ,seperti kebanyakan orang yang berpangkat pegawai dan orang2 besar..............duit lebihan aku simpan di pejabat pos..............belum ada bank di tempat2 kecil..........aku joli juga............kekadang pi Penang ,makan nasi beriani SM Dawood..........tengok wayang gambar koboi..............buat seluar segera di Chulia Street...........2 jam boleh siap..................beli baju baru kat Pitchay Ghany di Penang Road..........balik kat Gurun makan rojak sotong Ah Kow dan semangkok ais kacang SM Majid...........kalau masih lapar makan laksa Pakchik Hamid.................tambang bas murah , naik bas ekspress dari Gurun ke Mitchell Peir ( Bagan waktu tu ) cuma seringgit dua kupang.
Aku tak menolak perlawaan Jihaty..............aku nak pikir dulu dan dalam hati ku, aku tak berminat bekerja di bandar besar seperti Kuala Lumpur.................aku gemar bekerja di kampung..............kerenahnya tak banyak..................