Saturday, February 17, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO.14 KITA DI FASA AKHIR KE 4




Perlu di ketahui kita sekarang di fasa akhir ke 4..........kita adalah in-between .......tanda2 kecil kiamat in -between tanda2 besar kiamat..........
Di peringkat awal tanda2 kecil in di pandang cukup xtrodinary dan luar biasanya pada pandangan masyarakat biasa...........berzina cukup aib perilakunya , akhirnya menjadi kebanggaan pula , malah setiap detik ada saja zina...........arak pun sama ,sekarang menjadi hidangan dalam majlis2..........berbohong adalah cukup malu , tapi bohongan menjadi ejenda istemewa dalam kempen politik di masa kini..........mencuri dan meragut juga di pandang a'ib,tapi kini berleluasanya berlaku hingga di jauh2 di carok kampong berlaku..........riba,rasuah di pandang cukup a'ib,tapi kini tak ada rasa malu dan berdosa lagi...........tak menutup aurat cukup malu,kini mendedah aurat termasyhur dalam arena fesyen...............
Peristiwa2 kecil semakin hari semakin kerap dan akhirnya menjadi perkara biasa dalam masyarakat dunia..........dah hilang habis perasaan dosa ...........entah berapa lama Allah nak membiarkan manusia hidup dalam noda dosa.......wallahuaklam...............manusia semakin hari semakin lalai , semakin semakin longlai imannya...............waspadalah zaman ini...........nanti bila cukup sampai ke maksima ,Allah akan menurunkan tanda2 besar kiamat , satu demi satu ,dan rugilah orang yang lalai...............masanya kita tak diketahuinya............Nabi saw cuma menceritakan urutan berlakunya,dan tidak memberitahu bila berlakunya sesuatu...............bila berlaku sesuatu semuanya milik Allah ................masa bisa saja di panjangkan atau dipendekkan oleh Allah ............masa tetap sama,24 jam sehari..........tapi ada kalanya kita rasa masa meluncur laju , dan ada kalanya merangkak lambat seperti siput babi.
Perhatikan apa lagi tanda2 kecil yang belum timbul......boleh dikatakan semuanya telah timbul.......hubaya hubaya....

Thursday, February 15, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 13 HATI MANUSIA DI ERA INI BERTAMBAH KERAS


Zaman fitnah kini membuat hati manusia bertambah keras.........tanda2 kecil yang disabdakan Nabi saw yang berlakunya sebelum menculnya tanda2 besar kiamat besar,hampir semuanya telah kita dapat saksikan dengan mata kasar kita.............setiap saat ada pembunuhan,ada penzinaan,kecurian ada sebutkan saja telah muncul dinegara kita,bukan lagi di amerika atau eropah..........
Sebelum munculnya tanda2 besar kiamat ,kini merupakan tanda pemisahan dengan tanda kiamat besar............waspadalah kita semua.......kita sekarang berada diperantaraan antara kedua peristiwa yang akan berlaku.........mungkin ada lagi tanda2 kecil yang lebih menakutkan dan mengerikan akan berlaku ,dan entah berapa lama lagi Allah menetapnya , kita tak ketahui........sebelum munculnya tanda besar yang pertama dengan munculnya Imam Mahadi........
Sebelum muncul Imam Mahadi , dunia menjadi semakin gawat..........peperangan demi peperangan akan berlaku .........manusia tipis imannya.........fitnah memuncak , ada pula mengaku ulamak , mencari pengaruh untuk kepentingan diri.........ada golongan mengkafir sesama agama...........hidup semakin sukar , ada yang beriman di waktu pagi,tapi kufur di waktu petangnya...........nauzubillah.........
Imam Mahadi akan membawa ke rahmatan dan menstabilkan umat........tapi golongan yahudi,syiah,komunis dan setan akan juga terus dengan agenda mereka masing2..............jangka-masa Imam Mahadi berada cuma dikatakan 7 tahun saja.........dan dalam jangka masa ini Imam Mahadi akan membantu Nabi Isa a.s menentang Dajjal......... dan tanda besar kiamat akan berlaku satu lepas satu dengan ketentuan Allah dalam kadar yang pantas............wallahuaklam.

Wednesday, February 14, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 12 IMAM MAHADI AKAN MUNCUL DALAM FASA KE 4


Melalui hadis2 Nabi saw dalam fasa ke 4 ini setiap peristiwa perturut2an satu demi satu secara pantas.........tanda2 kiamat besar juga datang dan pergi satu lepas satu..........dan tiada ada siapa pun tahu bila berlakunya...........tapi itulah yang akan terjadi..........tak manfaat kita mengetahuinya bila berlaku , tapi kita kena mempersiapakan diri kalau ianya berlaku dizaman kita masih hidup..........fitnah akan menjadi lebih ngeri , dan tanpa iman manusia akan kecundang.........itulah yang pahamkam , berpagi kita beriman dan petangnya murtad.......nauzubillah........berpetang kita beriman dan paginya akan jatuh murtad..........pohon dijauhkan Allah dari segala musibbah tersebut.........biarlah turunnya dajjal dimasa mana kita sudah diselamatkan Allah.........dan fitnah dajjal lah yang paling ditakuti oleh para2 nabi a.s yang dahulu lagi.........
Bila kancah peperangan dunia menjadi makin perit.........dah terjadi dihampir serata dunia timur tengah...........manusia menjadi semakin kejam .......semua mahu menguasai dunia termasuk yahudi ,syiah,komunis..........itulah tanda2 awal di fasa ke 4 ini..........dan peristiwa ini akan melarat ke Yemen,dan Saudi..........lihatkan selepas hilang khalifah Islam ,dunia akan menjadi lebih melarat , kecuali dengan munculnya Imam Mahadi , yang menjadi penyelamat dan membawa rahmat..........Mahadi terpaksa berhadapan dengan yahudi,syiah dan komunis.............masanya entah bila, wallahuaklam.

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 11 FASA KE 4 DI AKHIR ZAMAN


Mulkan Jabariah ,Nabi saw menyebutnya........kita kini berada di zaman ini..........zaman diktator.......kezaliman , pembunuhan dan penindasan terhadap rakyat jelata ........pembohongan dan penipuan terluah dari mulut2 penguasa.......mereka membolot kekayaan dan harta negara dan menjadi milik bersama kroni2nya.........sebagai singa........menteri2nya sebagai serigala yang setia , menyokong dan mengampu tindak-tanduk sang singa.........dan para hakim pula diibaratkan sebagai anjing ,merestui sang singa selagi ada habuan di berikan..........dunia menjadi porak-peranda........dan dalam zaman ini akan keluar beberapa tanda2 menculnya Imam Mahdi...........rakyat kini perlu jaga iman dan amal..........kerana selepas muncul Imam Mahadi yang membawa rahmat akan muncul pula satu fitnah besar makhluk dajjal............moga kita tidak ada lagi di zaman ini , kerana getirnya berada di masa ini..........moga Allah selamatkan kita , amiiinn.
Gambar the Jeddah -Eye......kuncu2 dajjal dan mula persediaan menyambut dajjal.

Thursday, February 8, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 10 JARAK MENJAUH DI ALAM BARZACH


Demi Allah perjalanan di barzach jauh tiada tahap berhentinya.............cuma dapat dipahami sehinggalah semua di bangkitkan semula bila ditiupkan semula sangkakala .........dunia sudah lama termusnah ,tiada apa lagi yang ada,semua yang hidup di dunia telah habis tahap2 hidup.
Tahap hidup kita kini ialah tahap seperti kata Nabi saw di tahap akhir zaman.........zaman Mulkan Jabariah.......zaman diktatorship..........zaman penguasa sebagai serigala,merebut dan membolot kekayaan....zaman para menteri sebagai serigala,mengampu dan menyokong penguasanya...........zaman para hakim seperti anjing,memberi perlindongan kepada penguasa yang memberi habuan..........zaman rakyat ialah mengebek ke sana kemari..............walaupun di bohongi dan di tipu mereka tetap mengembek..........
Zaman ini pula akan bersambung sehingga timbul tanda2 besar petanda hari kiamat besar..........di zaman ini manusia akan merasa banyak kepahitan hidup .susah-payah ......lebih2 lagi apabila segala kejanggihan hidup ,alat letronik dan segala kemudahan asas hidup termusnahan secara total.......

Wednesday, January 31, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 9.... DI TRANSIT PERTAMA (ALAM BARZACH) PASPORT DITARIK DAN TERPUTUSLAH HUBUNGAN DENGAN DUNIA NYATA




Roh dan jasad otomatik terputus hubungan dengan kaum keluarga ,harta benda dllnya........roh dan jasad bersendiri di temani oleh amalan , sedakah dan segala kebajikan ataupun kejahatan yang pernah dipraktikan semasa hidup dulu.........yang manafaat memberikan manfaat,yang jahat memberi kejahatan..........yang bermanfaat terhenti kecuali masih diguna-pakai oleh yang hidup......baik dan jahat akan sampai kepada simati ........bonus baik dan bonus jahat.......amalan kita sanya boleh bertambah melalui anak2 kita yang soleh membuat kebajikan..........begitu jua dosa akan bertambah,jika anak2 membuat kejahatan di muka bumi......celakalah kita ( nauzubillah.)

Amalan baik kita menemani kita dan membela kita dalam soal-siasat di barzach..........bahagialah roh dan jasad orang2 soleh ,orang yang membuat banyak kebajikan dan kebaikan di atas muka bumi semasa hidup..........rugilah serugi2nya orang sebaliknya............astaqfirullah...........

Berapa lamakah roh dan jasad berada di alam barzach..........lebih lama dari di bumi......sebagaimana lamanya kita hidup dibumi dengan semasa dalam perut ibu kita..........tiada bermasa di sana.......cuma diberitakan bahawa sehari disana diperhitungkan 1000 tahun masa dunia.........Allahuakbar.........kalau berdosa,lamalah hidupnya dalam dosa.....dengan segala siksaan yang tak habis2 deritanya.............kalau sukses dalam kesejahteraanlah hidup di alam barzach........berehat aman damai...ammiinn.....lebih2 lagi pahala datang setiap hari di hantar oleh anak2 yang soleh..............

Ada orang bercerita arwah akan pulang sepanjang 40 hari selepas matinya..........itu berbohong........katanya balik tengok anak-cucunya dan hartanya......bohong..........diperasapkan kemian ..........yang sukakan asap2 ni ialah makhluk dari jin......jin yang datang...........

Di barzach ialah penantian sebelum tertiupnya sangkakala kali kedua...........untuk berarak ke padang masyhar sebagai transit manusia yang keduanya..........banyak lagi fitnah2 di Masyhar dan lebih dahsyat dan lebih mikmatnya jika dibandingkan di barzach...........manusia akan ditimbang dosa dan pahala ..........bermacam2 masalah timbul kerana di masa ini nafsi-nafsi..........masing2 mementingkan diri sendiri...........cuma yang boleh diharapkan mendapat syafaat dari Nabi saw........kalau di dunia lagi kita cincaikan sunnah2 Nabi saw , bagaimana kita nak dapat syafaat dari Nabi saw...........lebih2 lagi mengamalkan syirik...........tiada tauhid.........syirik meleburkan tauhid .....dan bid'ah meleburkan sunnah..........


Tuesday, January 30, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 8....... TRANSIT PERTAMA SELEPAS MATI


Bila sampai janjinya dan rezeki kita pun dah habis , roh kita pun dicabut oleh malaikat-maut..........tiada siapa pun sukakan pada mayat.........cepat2 diuruskan untuk pengkebumian.......dan mayat terus dibawa ke transit pertama di alam akhirat yaitu kubur 6'x3'x6' ......itulah saja keluasannya............belum lagi menemui dalam sejarah manusia,orang kaya menempahkan kuburnya seluas 10 ekar.
Rasulullah SAW berpesan sesungguhnya kubur adalah rumah pertama dari rumah di akhirat, siapa yang selamat di dalamnya maka apa yang selepasnya lebih mudah baginya, apabila dia tidak selamat didalamnya apa yang selepasnya lebih buruk darinya. Ada golongan manusia yang dikurniakan satu kerahmatan oleh Allah SWT kepada mereka, apabila suasana di alam kubur itu di dalam keadaan yang menakutkan, tiba-tiba mereka terlepas daripada pertanyaan oleh malaikat Mungkar & Nakir.
Berdasarkan hadis Rasulullah memang terdapat beberapa golongan yang tidak disoal di dalam kubur, antaranya adalah :
Murabit,Mati Syahid,Pengamal Surah Al-Mulk,Mati pada Malam atau Hari Jumaat,Mati sebab sakit Perut dan Para Siddiqin.
Jangan pandang sewenang2 fitnah kubur...........takut dan mengerikan.......pohonlah berdoa supaya kita dijauhi dari fitnah kubur...........saya pun gerun nak mencatitkan ........moga kita di selamatkanNya.........insyaallah , amiinn

Monday, January 29, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 7 ANTARA HIDUP DAN MATI


Bezanya sangat ketara.........hidup pun belum kita kenali semuanya , malah mati langsung kita buta ; cuma kita dapat mengetahui dari agama kita..........dari AlQuran dan Al Hadis.........hidup kita berpanjangan sehingga ke destini , sampai bila-bila .........cuma mati kita diselitkan antara hidup dengan habisnya umur permastautin kita di dunia ini,kemudian disambung semula , tapi jasad dan roh dipisahkan...........jasad kita masuk ke kubur dan roh kita dibawa ke alam barzach (alam kubur).
Di setiap tahap hidup kita lebih panjang dari yang dahulu.........akhirnya ,hidup selama2nya ( tiada ada lagi time factor)........forever ,kerana tiada masa.........9 bulan dalam perut ibu, 60/70 tahun di dunia , alam barzach lebih panjangnya , di Padang Mashar lagi panjang , melintasi titi sirat pun ribuan tahun mengikut perkiraan akhirat ( sehari di akhirat equalvilentnya 1 ribu tahun dunia )..........masyaallah.........Allahuakbar......
Perhitungannya secara bodoh kita ,kita hidup selama kurang dari 10 minit ukuran akhirat.........untuk kutip perbelanjaan (kalau boleh dikatakan perbelanjaan) buat nak hidup forever di akhirat ...........begitulah sekali Ar-Rahman dan Ar Rahim Allah........astaqfirullah.........maknanya banyak sangat Allah nak berikan kepada kita nikmat dan rahmatNya .........Alhamdulillah........
Kita sekarang dah berada di zaman akhir dunia...........Nabi saw ; mafhumnya kita berada di zaman Mulkan Jabariah.......yaitu zaman diktator......zaman yang berkuasa sebagai singa, menteri2nya sebagai serigala, dan para hakimnya sebagai anjing.....rakyat jelata sebagai kambing.........mbek mbek mbek pergi kemari.


MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 6 MENGINGATI AKAN MATI

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 6
MENGINGATI AKAN MATI
Kita digalakkan mengingati mati sekurang2nya 20 kali sehari.......tapi dilarang bercita2 akan mati , takut jadi fitnah pada agama.......ingat pada mati menghapuskan segala dosa , kerana ia menanamkan sifat benci pada dunia.......kesombongan terhapus bila kita kaya,dan kita redho bila kita dalam keadaan fakir........insyaallah.
Allah mecubakan hidup dan mati supaya kita mencari kebaikan dalam amalan......dengan menyebut mati mudah kita bertaubat , memada dengan apa yang ada , dan rajin beribadat.
Melupai mati , kita disiksa kerana tidak bertaubat , tiadak redho dengan pemberian Allah dan melupai mati,segan kita membuat ibadat.......
Kita tak termaklum tentang tarikh mati , sakit yang membawa ke mati , dan tempat kematian kita........mati cuma membawa kita kain kafan dan kapas ,lain2 harta sudah tidak lagi milik kita........jika binatang tau akan mati,binatang tidak akan makan , dan mereka akan kurus kering kerana takutkan mati.


Sunday, January 28, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 5 AL MAUT


Maut atau mati sudah lama mempesonakan manusia.....dikaji dinilai akhirnya mati bukannya akhir dalam kehidupan........dari sudut agama,mati merupakan seperti penghubung pada kehidupuan yang abada..............kita diberi hidup untuk mempersiapkan diri ke arah hidup yang kekal.........ilmu membuka rahsia 'hidup-mati-hidup'.........mati tak dapat dieksperimen........kerana hakikat manusia adalah roh....dan roh melanjutkan kehidupan yang abstrak bagi mata.......roh mengatasi ruang dan waktu........mati ialah pengalaman di luar hidup.......mati menakutkan manusia
Kerana takutkan mati,manusia memerlukan agama.....agama menerangkan sesuatu yang ghaib........mati dimuatkan dalam AlQuran dan di perincikan oleh Hadis2 Nabi saw......manusia akan mencapai ketenangan akal dan ketenteraman batin........ini membantu kehidupan di dunia tanpa takut atau cemas tentang mati.........semua yang hidup pasti akan mati......mati itu pasti.........dan matinya manusia,tidak tahu apa yang pasti dialaminya..........dan naluri manusia ingin sekali selamat dan senang sesudah mati.

Saturday, January 27, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 4 DUNIA INI FANA


Disebut-sebut 'dunia ini fana'........orang masih tak mengerti......dunia tiada....lagi orang tak paham....kosong,nothing.....keliru lagi otak manusia.
Jadi gimana penyelesaiannya.....semua melihat dunia di depan mata , semua dapat mendengar segala bunyi2nya di dunia , semua dapat merasa semua jenis makanan di dunia , semua dapat menghidu segala bau2annya dan dapat menyentoh semua benda2nya di dunia , ada keras ,lembut ,cecair dan 1001 bagainya........di mana letak 'fana'nya........
Alhamdulillah dengan deria yang Allah anugerahkan kita boleh buktikan dunia itu ujud...........tapi kalau Allah cabutkan semua deria kita...........mata buta,telinga pekak,perasa di cabut, penghiduan rosak , dan rasa sentuhan pun tak ada , bagaimanakah keadaan kita.........hilang habis nikmat dunia......lebih2 lagi nyawa pula dicabutNya........jadi mayatlah kita........tiada sapa mau lagi kita,adik kakak akan cepat2 membawa kita kekubur........dunia pada kita dah habis.......fana.......goodbye pun kita tak ucap , jauh sekali sayonara,kerana kita tak tau bahasa jepun......
Dunia yang fana inilah kita akan tinggalkan 100% bila kita dijemput ke alam akhirat.........semua kita akan mengalami bila tiba masanya.........setiap yang hidup pasti akan mati.......
Bila maut tiba ,disinilah kita akan masok ke alam futuristik.........orang zaman ini kecintaan pada dunia sangat tinggi, 2.6 billion masih rasa sikit , begitu juga manusia kini takut pada mati.......pening kepala saja terus telan ubat , lebih2 lagi penyakit2 yang kronik, cepat2 ke specialist center...........ongkos bisa diurus........berdoa kepada pencipta cuma ikhtiar yang terakhir..........wallahuaklam

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 3 TERPEGUN AKU DENGAN LELAKI DI EPISOD KE 2 DULU


Aku tak berani komen dengan kisah lelaki yang menjelajah ke ke future pada tahun 6 ribu..........dan aku pun tak berani nak menjelajah ke future...........kita tak mempunyai umur sepanjang itu.........yang ku idamkan cuma nak menerjah ke future melalui proses hidup dan mati kita..........aku akan berpandukan AlQuran dan Hadis2 Nabi supaya mendapat guidance sebenar dan tidak menyeleweng dari apa Allah tetapkan..........kalau tersilap nanti akidah kita rosak....nauzubillah.
Insyaallah akan ku mulai semula menulis hasrat ku melalui memoir futuristik.........aku kena mengaji semula tentang dunia akhir zaman dan tentang kematian ,supaya mudah kita pahami penjelajahan yang penuh abstrak ini.
Izinkan aku mengaji dulu , dan pohon restu dari Illahi supaya dapat membuka mata-hati kita supaya iman dan amal kita terjamin keselamatan.....dan diredhoi Allah....amiiinn
Insyaallah jumpa lagi

Monday, January 22, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 2 .....AKU BARU NAK MENGIGAU ,TAPI DAH ADA ORANG MENJELAJAH KE TAHUN 6000



Terkejut aku bila membaca berita seorang telah menjelajah ke future ke tahun 6000 dengan bukti gambar2nya..........gerun aku ,aku cuma nak ragau2 mengigau membuat andai2an itu dan ini...........cuba anda baca berita ini sebelum aku menjelajah dalam misi ku nanti.
Lelaki Mengembara Ke Tahun 6000, Tunjuk Bukti Gambar January 22, 2018 admin Leave a comment SEORANG lelaki mendakwa dia telah mengembara ke masa…
EVOLUSICINTA.COM

Thursday, January 18, 2018

MEMOIR FUTURISTIK EXTRAORDINAIRES NO. 1....AL MUKADIMAH


Dengan nama Allah ,99 semuanya
Insyaallah akan ku mulai eksperimenku ke alam futuristik ......satu alam yang tidak sesapa pun pernah menjejak kaki ,kecuali Nabi kita saw.........ini cuma igauan ku dan ngelamunan membawa perasaan dan ide2 yang aku sendiri reka-rekakan.......ia bukan ada kebenaran , cuma hasutan nafsu yang meluap-luap bencikan kerenah2 kebinatangan manusia di akhir zaman.Aku cuba lari sebentar mengeksploitasi di dunia yang future yang maha luas........tidak pernah dilihati dirasai ataupun diimpiankan.......jadi kerja yang ku buat ni ialah kerja orang gila...........
Aku sebenarnya tak berani menerjah keluar , kerana ilmu ku cukup cetek.........dunia future seperti yang dikata,sangat luas........aku kena tiru gaya P Ramlee , ZAM ZAM ALA KAZAM.....itulah ceritanya yang mudah dipahami.........aku tak boleh pergi jauh,kerana minyak sekarang mahal........takut perjalanan ku terputus,dan aku akan jatuh.........tiada ada stesyen minyak petron di luar sana........
Sesekali pikir aku tak mau buat eksperimen ini........kerana di bumi saja sudah ada 4 buah kerajaan Jin........di laut pula ada 7 buah kerajaan Jin........dan seperti yang terhurai dalam kitab2 ada lagi 7 buah kerajaan Jin di angkasa.........Yang lainnya ialah milik Allah ....wallahuaklam........ini pun kita tak larat memikirkan segala selok-belok dan beberapa banyak lagi kemungkinan2 yang akan tersua di hadapan kita..........menakjubkan,menakutkan , ngeri,seram dan jasad kita akan hancur luluh..........manusia dari unsur tanah.tanah akan hancur berdebu.........
Sesekali rasa takut.........tapi bila takut menghampiri diri........semua kerja tak jadi......bila telor sudah kecut ketakutan ,nafsu ghairah tercabut.......kelazatan habis terkikis,tumpas lampus.......umpama makanan tiada ada masinnya , tiada ada manisnya , tiada ada masamnya.........semua tiada......
Jadi aku cuma mengambil penjelajahan yang dekat........a thousand miles journey begin with one step......aku teropong , aduuuuh hebatnya, waaah luasnya ........gayat rasakan tapak kaki ku ,bila nak mula menghayunkan langkah........aku minum setegok air zam-zam untuk menghilangkan ketakutan dan mengembalikan semangat wajar.........apalah nak dibangga2kan dengan ketulan balak berlori2,banglo yang berseri2,wang berbilion di dalam peti,...........bila kita mengjengok keluar........ia bukanlah misteri ..........dunia cuma daki2 yang tercalit dicelah2 kuku , itulah bandingannya.

Tuesday, January 16, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 102.....OLD BLACK JOE APABILA DIKOREK DAN SELIDIK.......KURANGNYA KEMANUSIAAN DI SISI SOUTH AMERICAN



Lagu ini dinyanyikan dari perspektif budak hitam tua bernama Joe. Dia hampir mati. Dia sedih kerana kesemua budaknya, anak-anaknya, mereka menghabiskan masa bersama di padang kapas, bahkan anak-anak hamba yang lebih muda yang memegang lututnya - semuanya mati dan pergi.
Ini lagu sentimental mengenai perhambaan, yang ditulis oleh seorang pelukis putih dan direka untuk membuat orang kulit putih melupakan rasa sakit sebenar perhambaan - kekejaman penilik dan tenaga kerja yang dipaksa, kesakitan yang timbul apabila pedagang hamba memecah keluarga, hamba yang mati kerana mereka bekerja keras, kurang makan, dieksploitasi secara seksual, dan kejam dipukul. Itu bukan SEMUA perhambaan, tetapi ia merupakan elemen penting bagaimana perhambaan antebellum bekerja di AS Selatan, dan ia adalah unsur-unsur yang sudah tentu, dalam kesusahan anti-perbudakan antebellum, terutamanya naratif yang ditulis oleh Frederick Douglass , Henry "Box" Brown, dan lain-lain.
Lagu ini mahu kita melupakan semua itu. Ia mahu kita, dengan luar biasa, untuk berfikir bahawa perhambaan untuk Joe hitam tua adalah perkara perasaan "muda dan gay" di bidang kapas, dan persaudaraan dengan kawan-kawan di sana. Perhatikan bahawa walaupun lagu itu menyebut bidang kapas, ia mengatakan apa-apa tentang kerja. Perbudakan adalah, di bawah, satu bentuk buruh yang teratur di mana orang kulit putih memunyai badan orang kulit hitam (sebagai harta benda: harta yang boleh bergerak) dan mempunyai hak undang-undang untuk mengeluarkan buruh dari badan-badan itu, semua dalam perkhidmatan menghasilkan kapas, tembakau, dan tanaman tunai lain dan membuat keuntungan dari perusahaan itu.
Lagu itu mahu kita melupakan semua itu. Tetapi ia juga mahu kita kekal, sentimentally, dalam kesakitan seorang hamba tertentu. Ia meminta kami merasakan baginya, dengan gigih. Tetapi ia tidak meminta kita untuk merasakan nasibnya yang sebenar - perkara mengenai buruh, penganiayaan, dan keluarga yang telah saya jelaskan di atas. Sebaliknya, ia menyesatkan perhatian kita dan meminta kita untuk merasakannya semata-mata pada tahap manusia: dia seorang lelaki tua yang sangat kesepian yang rakan-rakannya hilang yang dia merindukan untuk menyertai mereka.

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 101.....OLD BLACK JOE TERNGIANG DI TELINGA




Aku ingat sikit2 semasa aku masih di Special Malay Class disuruh berlakun menyanyi lagu Old Black Joe di Speech Day.........sebuah sketsa pendek .........moderator aku di masa tu ialah saudara A Jalil A Rahman hostelmate aku,senior aku yang memilih aku.........aku melumurkan diriku dengan arang kayu yang ditumbuk halus........hitamnya aku lebih dari seorang anak negro..........
Lagunya masih terniang2 di telinga.......

Saturday, January 13, 2018

IKAN DI LAUT , ASAM DI DARAT




Sasterawan Negara Datuk Shahnon Ahmad dilahirkan pada 13 Januari 1933 di Kampung Banggul Derdap, Sik, Kedah. Bapa beliau adalah Haji Ahmad Haji Abu Bakar dari Medan, Sumatera.
Shahnon berdarah Batak marga Saragih, dengan moyang bertunjangkan Datuk Omar Saleh dari kerajaan Sipoldas Kabupaten Simalungun Sumatera Utara.
Tahun 1929 ,Bapanya lari membawa diri dari Paya Pasir,Tebing Tinggi,Medan.....kerana dikehendaki oleh Belanda dead or alive......dengan sebuah bot,melintas Selat Melaka dan mendarat di Pantai remis ,Perak.
Ibunya berketurunan dari Pattani ,Kampong Poseng......mereka beramai2 lari ke Banggul Derdap......diusek oleh sebuah kerajaan yang mis-governed.

Friday, January 12, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 100...NENEK MOYANG KU LARI DARI PATTANI





Ceritanya cukup panjang.....dah aku sulamkan dalam post-post aku yang dulu.......kini kami adik-beradik sendiri yang jauh-jauh pun dah tak kenal hang-aku......cuma satu tanda saja pengecaman kami dek-beradek.........bahasa ulu kami.Boleh baca buku loghat kami dalam bentuk novel dan cerpen....Heighot Pekhok dan Kengenyeh Keghiseng karangan Bang Wie.
Mullah chey-chey kami semua sudah dijemput Allah ke negeri baka........tinggal kami yang banyak di negeri fana ini , dan tak kenal susah-payah chey-chey kami dulu.......di sini nak ku sebut hidup mereka mensara diri ketika mula bertapak......memugar hutan,bendang dengan tulang 4 kerat.........chey Lateh,chey Diah,chey Tek,chey Teh,ialah antara beberapa nama yang ku ingat..........dari hutan dara,mereka menanam bebagai jenis pokok buah2an yang hingga kini cucu-cicit dan puit masih boleh makan........bendang luas mereka ditanam padi , sehingga dapat mengumpul sampai 2 buah jelapang padi.Satu dikhaskan untuk padi huma.Di rumah chey-chey kami ada serambi sebagai setor untuk menyimpan,ubi,labu,timun dan buah2an lainnya........stok makanan banyak , kerana rajin dan kerana mereka mengenal susah-payah.
Semua tanaman adalah jenis sara-diri.....di masa itu tiada barang kommersial.........tiada apa yang nak dibeli......nak gula,manisan tebu ada.......ada garam bukit......ikan banyak di baroh,.....daging mudah dapat dengan menjerat dan bebagai bentuk perangkap........nak makan daging burung,boleh pipihkan lada dulu......mancis tak perlu,di bawah rumah atau di dangau ada saja bara api hidup menyala........buah2 yang dijerok ada sokmo,buah yang dikeringkan ada,lempok durian,cempedak kering, dan daging kering pun ada tersalai di atas para dapor..........ayam ada sereban,kerbau ada,lembu ada,kambing ada...........yang tak dak ialah duit , dan barang yang paling susah nak dapat ialah kain.......kain sembahyang kongsi laki-bini........kanak-kanak lebih senang berbogel saja....benang untuk jahit kain dibuat dari daun nenas.....jerat untuk lembu kerbau di buat dari tali akar........tikar dibuat dari daun mengkuang.........buat rumah tak guna paku,tapi guna baji........tiada ada barang terbuang....semua boleh diguna-pakai.........tempurong dibuat gelok , upeh pinang dibuat timba........sebutkan saja,mesti ada benda dibuat mereka.
Insyaallah nanti aku sambung meriwayatkan kisah chey-chey kami.
Air lamenit tak dak di masa itu.......cuma makan buah lemba ,dan minum air.....rasa manisnya tak dak cerita.

Thursday, January 11, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 99....MENGAPA TAMATKAN ENGLISH SCHOOLS & SPECIAL MALAY CLASSES ?....WHY O



Kebingongan masih merayap di minda ku........atau pun aku ni ignorant tak mau ambil paham tentang sesuatu.......ataupun aku buat tak paham2........atau pun aku ni meroyan.......tapi apa pun aku nak terus persoalkannya.
Program British nak memakmurkan negara lebih mantap lagi kalau dibandingkan dengan penjajah barat yang lain : Perancis,Belanda,Portugis dll..........kedua2 program English Schools dan Specialy Malay Classes , telah membuatkan banyak anak2 melayu berjaya...........British tak campur-tangan tentang hal2 agama...serah saja kepada Raja2 Melayu........untuk agama kita tidak diganggu-gugat.
Sekarang baru kita tau bagaimana teroknya command of english among our students,from di bawah sampai ke universiti.......even some of our ministers are below par........tapi in politics tak dak qualifications pun takpa kata depa la........what for nak lantik wakil from a stump of a tree ? Kalu macam tu kita masih lagi foolish.........macam mana nak lahirkan progressive country...
Rakyat cerdik baru negara progresif........kalau pemimpin tak cerdik,negara jadi macam mana pula ?
Adakah Amanat Haji Hadi menguntungkan umat ?

Tuesday, January 9, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 98... Prof Harry Aveling (Monash U) dan Prof A H Johns ( ANU )



Sikap dan sifat 2 orang professor orang putih inilah memertabatkan SN Shahnon Ahmad unggul ke akhir hayatnya.Pandangan futuristik mereka berdua ternampak benih sastera penulisan yang dibawa Shahnon akan menjadi sepohon rendang,kalau dipupuk dan diasuh dengan baik.
Dengan beberapa buah cerpen berserta dengan novel Rentong dan Ranjau sepanjang Jalan (mengetengahkan kemiskinan rakyat) dan Terdedah ( mengeksploit kebinatangan manusia dengan seks ) , 2 orang professor ini telah dapat melihat bahawa SN Shahnon adalah potential writer dalam perjalanan yang sempit.Mereka berdua telah membuka jalan yang luas untuk Shahnon berkarya.
Harry Aveling yang pernah datang in person ke Banggol Derdap mengambil langkah menterjemahkan Ranjau Sepanjang Jalan ke bahasa inggeris.Selepas itu diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa lain,seperti Russia dan Jepun.Professor A H Johns pula meminang Shahnon untuk ke Australia menjadi seorang penyelidikan Kamus di Australian National University.Shahnon waktu itu mula membuka matanya lebih jauh.Menulis dan menambah ilmu.Kerana pada waktu itu Shahnon hanya memilki Cambridge Certificate gred 3 dan sijil perguruan TEVS ( Teachers of English in Vernacular School).......
Kesempatan yang dia dapat dipergunakan sepenuhnya.Kerja kerja kerja.Menulis menulis menulis.Belajar belajar dan belajar.
Kerja,Menulis dan belajar berjalan seiring dalam hidup dengan pendapatan yang tak lumayan.Ongkos dari hasil penulisannya ,terutama menulis cerpen turut membantunya hidup bersama keluarganya di Canberra.Banyak cerpen semasa ditulis di Australia melihat kemantapannya dan Shahnon mula terkenal di Tanahairnya sendiri dan di luar sana.
Orang putih tak seperti orang kita........mereka nampak dan meneropong ke masa depan.......kita tidak sebijak itu......PHD kita pengkhianat hasaf dengki terlalu menebal dalam diri.......orang cerdik kita pancong awal2 lari........terutama dalam dunia politik..........ambillah mesej dari cerita Singapura Dilanggar Todak.
Tabek kita kepada Harry Aveling dan A H Johns.

Monday, January 8, 2018

MEMOIR SEORANG PESARA....NO. 97....HE WHO KNOWS


Prof Dr Datuk Yussof Hassan dikatakan lebih mengenali Datuk Shahnon dari Shahnon sendiri kenal dirinya.
Prof tinggal selama 4 bulan di Banggol Derdap untuk menyiapakan tesis MAnya :Bahasa Daerah Dalam Karya Shahnon.Bergaul ,tidor dan makan bersama penduduk di tahun 1974.
Tesis PhDnya pula "Novels of The Troubled Years : Works of Shahnon".
Untuk ijazah pertamanya BA (Hons),beliau menyiapkan tesis bertajuk: Novel Shahnon dari aspek Falsafah,Psikologi dan Sosialogi.
Kesimpulannya Prof Yusoff berkata : Quote " Shahnon Ahmad adalah lambang kegigihan manusiawi yang telah berdepan dengan
cabaran yang penuh dengan puji-pujian atau sebahagian kecil kejian dalam bidang-bidang yang
diceburi seperti dakwah Islamiah dan politik kepartian. Shahnon tetap utuh dalam perjalanan
hidupnya dari zaman muda remaja, dewasa menjadi ahli silat, pengarang, nasionalis, pendakwah,
dekan, pengarah, ahli parlimen, bergelar Yang Berhormat, Dato' dan Profesor Emeritus dan
akhir sekali menjadi ahli sufi dan tokoh falsafah berzuhud dan beruzlah seadanya.!
You are correct Prof.

IIBRAHIM SCHOOL SUNGAI PETANI........please add up the list WHO'S WH


WHO'S WHO
WHO'S WHO -------------------------------------------------------------------------------- I am trying to list out the important people from our school . Please send in anybody you know , I will update it from time to time . Below are a few that I know : 1. Tan Sri Murad bin Hj.Md.Noor (Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia ,Kementerian Pelajaran Malaysia) 2. Tan Sri Sanusi bin Junid ( Bekas Menteri Besar Kedah) 3. Dato' Noor Aman Rafie ( Bekas Pegawai Di Wisma Negeri) 4. Datuk Dr.Wan Azmi Ariffin ( Ahli Parlimen Sik) 5. En.Alwi bin Ismail ( Bekas Pengurus Besar Amanah Saham Mara) 6. Dr.Abdullah Hasbi Hj.Hassan (Bekas Pengarah,Jabatan Carigali Malaysia) 7. Dato'Azizan bin Hussain (Bekas Pengarah di Kementerian Pembangunan Negara) 8. Ahmad Sobri bin Ahmad Tajuddin ( Ahli Korperat ) 9. Dr Oziar bin Darus (Bekas Pengarah Jabatan Haiwan Kedah) 10.Haji Ahmad Haji Othman ( Bekas Penolong Pengarah di Kementerian Pendidikan Malaysia) 11.Abdul Gafoor Khan (Executive Chairman of Luster Industries Bhd , Ex-teacher Brinsford Lodge trained , Ex-Army Officer ) 12.Abu Hassan Hj.Mohammad JP (Abu Hassan & Associates Advocates & Solicitors , Klang ) 13.Ir.Zainol Abidin A.Hamid (Ex.Al-Bukory Foundation) 14. Patrick Augustin ( Bekas Pengetua Sekolah Menengah Sultan Badlishah,Kulim) 15.Prof.Dr. John Augustin ( Bekas Pensyarah University Malaya ) 16.Prof.Dr.T.Marimuthu ( Bekas Pensyarah University Malaya) 17.Datuk V.Saravanan ( ADUN Bukit Selambau dan EXCO Kedah ) 18.Musa Jaafar ( Bekas Ketua Ragbi Kedah All-Blues) 19.M.Doraisamy ( Bekas Ketua Pasukan Hockey Malaysia ) 20. C.Navaratnam (Bekas ketua Kriket pasukan Negeri Sembilan) 21.Mohammad bin Hashim (Pemain Kriket Malayan Combined Schools 1960/61 ) 22.Didar Singh ( Bekas Ketua Pasukan Kriket Kedah) 23.Professor Dr.Zakaria bin Kasa (Dekan,Fakulti Pengajian Pendidikan,Universiti Putra Malaysia,Serdang,Selangor) 24.Dato' Prof.Dr.Ir. Mohammad Noor bin Haji Salleh ( Formerly Vice-Chancellor of UUM Sintok and Vice-Chancellor of UPSI, Tanjung Malim ) 25. Dato' Md.Radzi bin Haji Salleh ( Bekas pengarah di Kementerian Kerajaan Malaysia ) 26. Dato' Dr. Abdul Razak bin Hj.Kechik ( Bekas Ketua Pengarah Perubatan Negeri Perak , Sekarang Pengerusi ,Global Peace NGO ) 27. Prof. Dr.Mohd.Afifi bin Hj.Abd.Mukti ( Dekan Fakulti Fizik,Universiti Teknologi Malaysia,Skudai,Johor ) 28. Prof.Dr. T. Marimuthu ( Bekas Pensyarah ,Universiti Malaya) 29. Syed Ahmad Idid ( Bekas Majistret ) 30. K.S.Maniam 1950/60 ( Teacher , lecturer , writer ) 31. Dato' Ibrahim Hussein ( Misly) (Ibrahim Hussein Museum & Cultural Foundation , Pasir Tengkorak, Langkawi) Phone: Tel: (60)4-959 4669 Fax: (60)4-959 4670 Website: http://www.ihmcf.org E-mail: ibhussein@ihmcf.org 32.Mohd. Radzi bin Haji Kecik ( Bekas Pegawai Eksekutif Bank Negara Malaysia )