Monday, December 18, 2017

GENG 66 REUNION SEK KEB HIGH CHAPPARAL (CHEPIR)



GENG 66 REUNION
SEK KEB HIGH CHAPPARAL (CHEPIR)
Album untuk nostalgia

Sunday, December 17, 2017

GENG 66 MINI REUNION SEK KEB HIGH CHAPPERAL (CHEPIR)




Tahniah AJK Geng 66 kerana berjaya menganjurkan mini reunion tanggal 16 Disember,2017.
Terimakasih kerana menjemput saya......syukur pada Allah kerana memudahkan saya hadzir ke Majlis.
Makan cukup kenyang ,dapat cenderahati lagi.
Masing2 dapat berkumpul dan bertemu semula dalam jangka waktu rata2 40 tahun........
Maaf kerana saya tak cam sesetengah dari para hadzirin , terutama bekas2 pelajar perempuan , Norhayati Yusof pula membawa cucu kecilnya bersama.......jadi saya dah termasuk golongan nenek.Terimakasih untuk semua.Terimakasih Norma Ismail , bebagai juadah disediakan........blurrrr kenyang
Kita bertemu semula dilain waktu,insyaallah.
Maaf segala salah silap saya , saya OTW berjumpa Allah .
Saya doakan moga semua mendapat cinta kasih dari Allah , murahkan rezeki dan teguh iman.....AAMMIIINNN

GENG 66 MINI REUNION SEK KEB HIGH CHAPPERAL (CHEPIR) SIRI 2....KEHADZIRAN




Lebih dari 20 orang Geng 66 turut hadzir.........di maklumkan banyak lagi yang nak hadzir,tetapi masing2 ada komitmen tersendiri..........
Syabas kepada yang jauh2 dari Kuala Lumpur,Pulau Pinang dan di penjuru2 negeri Kedah di izinkan Allah untuk hadzir.
Ismail dan isteri dari KL ,Abd Moin Shafie dan isteri dari Penang .Syabas , kerana program dibuat secara random dan tergesa-gesa.Kalau boleh nak dikumpulkan semua dalam kelas 66,kata Bashar Abd...........Yusseri Yusof berseloroh kami bukan 6 jahanam.....ha ha ha
Apa kata pun kita rapatkan ukhwah.
Merapatkan salitulrahim ialah satu aroma untuk kesihatan rohani dan jasmani.........

GENG 66 MINI REUNION SEK KEB HIGH CHAPPERAL (CHEPIR)




Dulu thong 60an Chepir terkenal dengan nama High Chapperal.Jalan masih lagi bertanah merah , berdebu bila musim kering.Transport mudah waktu itu.Banyak kereta private sapu....kebanyakannya kereta Hillman....kepunyaan Pak Long Harun,Pak Mid Jelutong,Pak Chik Heng Bendang Man, Chik , Pak Teh Kho,dan beberapa lagi nama aku dah lupa.Lalu-lintas waktu tu sibok,kerana penduduk belum mempunyai kenderaan motosikal.....basikal ada tapi tak sesuai panas dan bila hujan selut melekat dicelah mudguard.
Cikgu2 yang berulang dari Sik mendapat kemudahan yang diberi oleh arwah2 seperti tersebut di atas..........guru2 semua terkenal sebagai cikgu 'peace corps'.......pasai rambut semua merah berdebu........turun kereta semua berkibas2 menanggalkan debu.........alah bisa kerana biasa.
Hari ni High Chapperal dah maju tak seperti dulu lagi..........
Kelmarin aku kembali semula ke High Chapperal menemui bekas2 pelajar ku.......aku merasa terawang2 di angkasa , menggamit nostalgia yang masih tersangkut di minda tua ku.....igauan dulu datang lagi.......ia bukan misteri,tapi in realiti.Ingin terjun kembali ke detik silam.
Gambar di bawah bersama insan2 yang dulu dikasihi hingga kekinian.......dicubit di jentik yang mereka terasa sampai sekarang........syukur kerana semua dah jadi manusia yang berguna.
Foto Nginap Srengenge.
Mahu tag Rohani Ahmad?  
Ya · Tidak

Wednesday, December 13, 2017

K S MANIAM : EX-IBRAHIM OF 1960



K S MANIAM : EX-IBRAHIM OF 1960
After completing his schooling at Ibrahim School in 1960, Maniam stayed on for a few months as pupil-teacher, and then left for India, where he was briefly to study medicine. From India, he went to England to study teacher education. In England from 1962 to 1964, he attended the Malayan Teachers College in
Wolverhampton, residing at Brinsford Lodge where his fellow-lodgers were ethnically-mixed, an experience he found positive. As Maniam remembers it, Brinsford Lodge was a potentially Malaysian society in the true sense of the word, a place where, for a magic moment, culture, ethnicity, birthplace,and language made little difference.
But Brinsford was a long way from Kedah. On successfully completing his Certificate of Education, Maniam returned to Malaysia and taught in various rural schools in Kedah until 1970, when he enrolled in an undergraduate Arts/English degree course at the University of Malaya in Kuala Lumpur.
After completing a BA (Hons), he went on to obtain a Master's degree in English Literature, by completing a thesis on "A Critical History of Malaysian and Singaporean Poetry in English." His academic career commenced in 1979, when he was appointed to a lectureship in English at the University of Malaya. He retired from an Associate Professorship in the Department of English at that University in 1997. Through English-medium education, Maniam escaped the desperate confines of his small town/plantation childhood, and even now he publicly affirms that the
English language has given him a centre to life.
****************************************

IGAUAN (2)....YANG KU INGAT



IGAUAN (2)....YANG KU INGAT
Bukit srengenge di banggol derdap nampak seperti biasa.........tersergam hudoh macam hantu.Srengenge menjadi pusat penduduk banggol derdap mendapat hasil harian mereka : akar,rotan,buah2an,berangan,tampoi,pelanduk,rusa,napoh,daunan2 sayur2an .Didalamnya juga terdapat buah lemba yang dijadikan sumber ubatan .Akar kayu juga banyak terdapat di kawasan srengenge ini.Pak senik sokmo diajak oleh Tok Wan dho masuk srengenge mencabut akar kayu.Akar keras pele tumbuh berselerak,dan dapat dijual cukup laris di alor setar oleh Tok Wan Dho.Akar keras pele cukup keras,tapi mudah di cabut.Untuk mencabutnya ada doa2 yang di baca Tok Wan Dho,kalau tidak ia tak akan mujarab.Kalau tak baca doanya,makan habis seperiok pun dia tak bangkit.Bila doa itu dibaca dengan faseh dan baik,didahului dengan bismillah dan selawat kat Nabi,masa dok rebus akar tu awang kita dah mula bangkit.Selalunya bila Pak Senik dok rebus akar keras pele,Jeha dah mula mempersiapkan gelanggangnya.Membedak seluruh tubuhnya,dan memakan pinang dengan gambirnya,supaya bibirnya nampak merah berseri.Selalunya Pak Senik masuk gelanggang waktu tengah malam,bila anak2 dah tidur semuanya.Sokmonya dia akan suluh kelililng rumahnya dengan torchlight berubat 3 yang dibelinya di alor setar,pertama kali dia ke sana.Dia suluh kerana bimbang kat Sahak Haji deraman,kaki mengendap di Banggol Derdap.Semua di kampong banggol derdap kenal feel sahak.Semua anak dara dan janda di kampung banggol derdap dia boleh citer....

IGAUAN (1)....YANG KU INGAT




IGAUAN (1)....YANG KU INGAT
Hari tu hari jumaat...pagi2 lagi pak senik bangunkan Jeha.
waktu subuh belum masuk lagi.Pak senik sedikit keletihan kerana semalam ada satu pertarungan yang cukup sengit,selepas mendapat akar kayu dari pak wahab.....cukup mujarab,pak senik seorang diri memberi pengiktirafan akar kayu pak wahab...pak senik akan jumpa Tok Wan Dho,supaya Tok Wan Dho juga mencubanya.
PakSenik cukup berbangga dengan keturunannya dari Wan Ibrahim Mekong.Bukan sebarang keturunan...asal dari Pattani...dikejar oleh kerajaan Siam......semua anak2 Wan ibrahim membawa diri ke kedah.Malam sebelum melarikan diri mereka secara diam2 pergi ke kubur Panglima Wan Ibrahim....mereka sama2 berdoa untuk arwah sepuas2nya.Mereka yakin tak dapat pulang kembali kerana politik masa itu tak menentu.
Subuh2 lagi mereka menjelajah melalui hutan belantara,membawa bersama apa yang patut.Malahan lembu,kerbau dan gajah yang mereka punyai turut ikut menyelamatkan diri.Semasa tu pak senik masih lagi kecil,tapi peristiwa itu masih terbayang dalam pikirannya.Dan dari penghijrahan itulah sekarang ini berselerak cucu-cicit Wan Ibrahim di Kedah dan di negeri Perak.
Pagi itu entah bagaimana,tiba2 berasa nak makan kecor.Pak Senik suruh Jeha pegi kutip kecor sebelum matahari tinggi menggalah.Bila matahari dah tinggi kecor akan menghilangkan diri.
Pada pagi jumaat lah kecor2 akan keluar beramai2........itulah pesanan dari tok nenek paksenik dan juga Jeha.
-pak mu saja lah gi kutip-kata jeha.
-mu lah gi kutip,aku rasa sakit pinggang- jawab paksenik.
-tu lah pulon sangat,macam tak pernah jumpa-
- bukan tak pernah jumpa,tapi sedap Jeha oo- pak senik mencelah.

Tuesday, December 12, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 81...JATUH BANGUNNYA SESEBUAH SEKOLAH



Hari berlari , minggu berlalu , bulan go pelan-pelan……………..pengetua sekolah bertukar seorang diganti pula yang baru……………kadang2 mai setahun dah bertukar , katanya kenaikan pangkat………….dua tahun tu rasa cukup lama………sekolah berjalan seperti biasa , guru2 melihat dan menunggu apa pula program orang baru………………selalunya disuruh ikut kerja yang tersedia dibuat , perubahan di lihat apa yang perlu……………..kepentingan pelajar diutamakan……………
Kemajuan sekolah naik-turun…………..tak meningkat terus meningkat………………kalau pengetua hidup dalam kawasan sekolah , sekolah nampak boleh maju………………tapi kuarters pengetua cuma dibuat tempat persalinan , tempat transit nak kencing-berak saja…………….rumah sebenar di bandar besar……………….sekolah datang nak hinggap bekerja saja…………..sebelum petang dah balik……………..itu punca utama kemajuan sekolah…………….itulah kommited atau tidaknya seorang ketua…………….pasukan askar hidup berbeza…………..ketua platoon bersama rangersnya dalam hutan,makan bersama,tidur sama atas kayu pelenggar……….makan ration yang tak digrade ini untuk pegawai , ini untuk rekrut bawahan……………….satu jenis saja…………..mereka berjuang sehati sejiwa , pangkat tak penting dalam perjuangan………………..aku bukan askar dan aku juga bukan cikgu………………aku cuma menerima amanah ibubapaku untuk mendidik……………..
Suasana sekolah kekadang harmoni …………selebihnya muram……………guru sebilangan besar mohon juga bertukar………….bila permohonan ditolak , mula timbul suasana kecewa……………….kalau gitu timbul half-frust workmanship………….
Suasana baru suasana lama…………….dasar juga turut berubah……………orang atasan buat dasar baru nak tunjuk kepintaran masing2……………..kekadang tak munasabah…………….banyak cendikiawan bawahan buat teguran ,tapi tak diendahkan…………………akhirnya melarat menjadi kudis dalam isi……………….suasana persekolahan kecamok bila SSB dilaksana , kekecamokan aku dapat lihat di sekeliling…………..nasib baik dasar ‘zero defect’ tak terlaksana , kalau tidak Allah yang maha tahu……….kakitangan masing2 mengejar pangkat , walaupun terpaksa menjijak kepala kawan………………..ini membuat aku tak selesa bekerja……………….aku pohon bersara option dalam umur 51 tahun……………..15 tahun mengajar sastera berakhir……………aku bukan cikgu lagi……………………

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 80....SEKOLAH KAMI UMPAMA SEKOLAH SUKAN WAKTU ITU



submitted by nginapsrengenge

Guru lelaki dan pompuan kuat bersukan……………………pengetua setiap petang kalau tak ada di pejabat,mesti berada di astaka menonton cikgu dan pelajar bersukan……………………ada hoki ,ada bolasepak, ada volleyball , ada badminton ( main open-air,kerana kami tiada dewan)……………….ada latihan olahraga…………….kalau ada game , pelajar2 petang turun jadi kumpulan sorak………….kalau duduk dalam kelas pun tak boleh belajar……………lebih baik jadi kumpulan sorak……………..guru2 tak menipu ,nak tunjuk rajin………..pengetua pun tak suka orang2 bawahannya jadi hypocrite……………semangat yang mungkin berbeza dengan sekolah2 lain.
Setiap tahun pasukan bolasepak guru masok liga Kedah Tengah……………pasukan yang digeruni oleh pasukan lawan………..susah nak dipilih masuk team guru…………….kerana banyak hero bolasepak…………..masa itu Hijau-kuning lambang kemegahan bolasepak kebangsaan…………………dan 3 orang anak2 Sik terpilih dalam team Hijau-Kuning…………….zaman Adigun…..
semua perlawanan liga di adakan di Sungai Petani………………makan masa berbulan2 baru tammat…………..berpuluh kali pasukan turun padang , mengguna ongkos sendiri……………..berkongsi2 kenderaan dan bayar duit minyak secara cash…………….makan-minum lagi…………..semua kerana sukan…………kekadang isteri membawa anak2 pergi menonton bersama……………….sehari selepas perlawanan tiada cerita lain ,bola , bola ,bola………………masing2 menjadi pengulas sukan………….
Dalam bilik guru ada satu papan carta pertandingan liga tersebut……………dapat melihat mata , dan boleh buat unjuran antara pasukan yang bertanding………………….dan ada satu sudut untuk melukis gambaq kartun……………kalau ada peristiwa2 yang lucu dalam perlawanan,………………itu tugas guru lukisan…………..pengetua sering datang melihat carta tersebut……….dan sentiasa tersenyum melihat lukisan2 lucu yang dipamerkan………………….
Setiap tahun di hari Keputeraan Agong…………….guru2 memasuki Karnival Guru Daerah Baling……………sekolah memasuki pertandingan dalam semua game………………..bermula dari pagi hingga ke petang…………….Guru2 ERT membawa bekalan makan dan minum…………kami tak pernah bercuti beberapa tahun kerana memasuki karnival tersebut………..sebegitu lah pengetua dan guru turun sebagai kumpulan sorak…………….game tammat baru semua balik……………….hari bersekolah besok ada perhimpunan ringkas untuk umun kejayaan sekolah untuk memaklumkan kepada pelajar2…………………..letih tapi puas-hati……………selalunya dapat cuti sekerat hari…………..aliran pagi sekerat hari ,aliran petang pun sekerat hati…………maknanya mengaji macam biasa……………
Tahun depan buat strategi baru…………..buat posmortem……….masa rehat ada kekawan yang baik hati belanja kepada penjaring gol dalam permainan tertentu………….hilai-ketawa memuncak …………..pengetua pun mai tumpang sekaki…………….berseloroh , semuanya menjadi nostalgik dan memelancolikkan bila teringat suasana yang jauh terpisah.
Gambar:
Bekas pelajar 1965....1971
Bekas Setiausaha Sukan.....Maulana A Bakar Awang
Bekas guru 1980...cg A Rashid ,Ishak Said dan Harun Putih

Monday, December 11, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 79........SEKOLAH BARU DAN ISTERI PUN BARU.....DAPAT INSPIRASI BARU



submitted by nginapsrengenge
Kini bila mendapat tugas baru…….berhijrah dari mengajar bahasa inggeris ke sastera melayu di sekolah baru……………….jiwaku pulih dan boleh dikatakan bertambah baik………………suasana sekolah baru menakjubkan aku………………seluruh warga sekolah bersatu hati……………..guru,bukan guru dan pelajar……………sedikit2 masaalah dapat di atasi bersama……………..semua guru beri backing kepada pengetua , sesama sendiri , dan juga support guru displin dalam semua hal………………………aku melihat kerjasama yang mereka berikan kepada Hari Bahasa dan sastera…………..cukup memberi kepuasan kepada AJK Panatia Bahasa dan sastera………………sehingga lahirnya ia menjadi acara tahunan…………………….
Acara sukan cukup sukses…………..lahir beberapa jagoh sukan…………….Ganesan menjadi jaguh di sukan Remaja Asia Tenggara dalam acara 3000 meter ………….lahirlah juga beberapa nama di peringkat daerah dan negeri………….tak dapat ku sebut nama2 mereka kerana tak tersimpan dalam memori ku………..Seroja Sejati …….baru terlintas di otak ku…………….Azura Hussein dan dah tak timbul lagi peserta2 yang lain.
Bebagai kegiatan berjalan sepanjang tahun……………..semasa cuti penggal pertama di adakan KUPIMPIN……………ATAURCARA KURSUS UNTUK PENGAWAS2 SEKOLAH untuk seluruh negeri di polopori oleh badan displin sekolah………….semua peserta luar di tempatkan di asrama sekolah………………masa diadakan 5 hari siang dan malam…………….kutipan wang alhamdulillah mencurah2 datang dari luar…………….penceramah2 di jemput dari luar termasuk pegawai2 dari kementerian………………..ini semua memantapkan sekolah yang penuh berdisplin……………….hasilnya kami terpilih sebagai sekolah Tercantik dan Bersih di peringkat negeri 3 tahun berturut2………………..justeru kami juga dapat keputusan SPM dan SRP below 10 tiga tahun berturut2………………….sebagai sebuah sekolah luarbandar. ia mendapat perhatian kementerian , dan sekaligus ,sekolah layak menubuhkan Kelas Sains tingkatan 4 dan 5……………juga dibenarkan menubuh kelas tingkatan 6 sastera………
Baginda Sultan Kedah ingin melawat…………….kami sambut baginda ke satu majlis besar2an……………..kerjaan negeri memberi support dan sekolah berjaya membangunkan sebuah kelas tutorial untuk tingkatan 6 dan sebuah perpustakaan sekolah Al Jawahir……………kerja usaha membina kedua2nya di buat oleh guru2 dan para pekerja sekolah………………..satu usaha yang sangat bermakna…………………semuanya diatas nama BEKERJASAMA……………
Gambar kenang2an di Majlis Makan Malam SMSik 50 Tahun

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 78....AKU BERTUKAR KE SEKOLAH BARU



Pertukaran ku ke sekolah menengah bukan kenaikan pangkat , tapi kepentingan sekolah…………….ke sekolah baru aku dapat langsaikan kejemukan ku mengajar inggeris selama 15 tahun………..kalau2 hari makan ayam , akan tiba tahap jemunya………….aku akan sambut matapelajaran sastera yang aku belajar secara external degri……………..aku seronok di sekolah baru,kawan bertambah , ada guru tua dan ada guru fresh dari universiti dan maktab………………….sekolah luarbandar ni besar….Grade A…….mempunyai murid lebih dari 2 ribu……ada sessi pagi dan petang…………kakitangan berjumlah 116 orang……………kekawan sambut ku gembira ,kerana banyak dah kenali aku…………………yang baru aku cuba memesrakan diri dengan yang muda2………..cikgu dan cikgi………………ada juga bekas muridku di sekolah rendah dulu…………following teachers footsteps ,jadi cikgu juga mereka…………..
Aku mula aktifkan diri dalam sukan………..semestinya hoki yang ku lama tinggalkan…………..terpilih dalam pasukan guru………..setiap tahun hadziri karnival antara guru2 sekolah2 menengah…………aku masih lagi boleh bermain dengan baik , tapi kekurangan stamina………..jadi guru hoki selama 2 tahun , lepas tu berikan kepada guru2 muda pula……………..dalam ko-kurikulum lain panatia bahasa lantik ku sebagai setiausaha……….aku cuba membuat pembaharuan , pengetua berikan green-light…………….ujudkan hari bahasa dan sastera…………..pertandingan bahas,syarahan,deklamasi sajak,mengarang ,pidato ,bahas dan sebagainya berkait dengan bahasa dan sastera……………pertandingan liga antara rumah2 sukan berjalan berbulan…………..guru2 dan murid memberi kerjasama…………..akhirnya kami dapat mengcungkil bakat2 di peringkat sekolah……………..alhamdulillah sekolah mendapat johan dan naib dalam pidato dan perbahasan di peringkat negeri dan daerah………………dan aku pun dah tak ingat………………..
Masa berjalan terus,dari pagi hingga ke senja,dari malam hingga ke fajar…………dari cerah hingga ke gelap…………..hari2 pergi sekolah , hari2 mengajar sastera……………..masih beristerikan gadis dari Timbaktu……………..anak dah meningkat 4…………..dah besar semuanya , yang nak mai tak tentu lagi…………..lepas seorang pengetua, seorang pengetua baru datang mengganti diri………teachers come teachers go,students come students go, sekolah masih berjalan terus……………….ada kekawan di tawarkan pangkat ,mereka pergi jauh2 ke tempat lain……………….aku juga dapat 2 kali tawaran,tapi aku tolak…..tak mau……..nak kena tinggal rumah ku yang ku sayangi , dan nak kena uruskan pertukaran sekolah anak2………….dan bebagai lagi……….aku tak mau mencari kepayahan lagi………………cukup setakat yang ada……….ayah ku pun dah meninggal……………dan harta yang ku pusakai perlu di jaga…………kalau aku mati nanti akan ku warisi harta kepada gadis Timbaktu dan anak2nya pula…………..
Malam tidor biar lena , ketika bangkit biar jiwa cergas………….hidup mesti bertauhid……………Allahuakbar
 

Gambar kekawan ku dan pelajar2 ku di sekolah baru

Sunday, December 10, 2017

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 77....MULA BERHASRAT NAK KAWIN



submitted by nginapsrengenge
Mengaji dah tammat.......rumah ku pun dah siap.......tetiba ibu ku pula meninggal........moga rohnya diredhoi Allah ......banyak kekawan suggested ,I get married..........dengan sapa ,aku tak dak bercalon..........menung punya menung , macam2 bergeligar di kepala hotak ku .
Mula berhasrat berkawin dengan gadis tionghua………..tapi aku tak dak kenalan, cuma Ah Chee yang aku kenal semasa temuduga guru di hari silam………Ah Chee keluaran dari convent SP…………tapi mungkin dia pun dah berkawin…..dan aku tak dapat trace di mana dia sekarang mengajar………….kawan senior aku berkawin dengan gadis tionghua , dia memasuki angkatan tentera laut………….Seorang lagi kawan ku menjelajah ke Eropah dan berkawin dengan gadis Perancis………….malah ada berkawin dengan gadis Amerika dan sekarang dah menetap di sana………………dok tunggu sesapa mai minang aku……….tak ada sesapa pun,maupun adik beradik , mungkin mereka dulu menuduh aku mengaji di sekolah kafir…………dan mereka meluat dengan pengajian orang putih………….adik beradik semua mengaji pondok……….jadi tok lebai……………aku maafkan mereka………….apa-apa pun wallahuaklam……………..Allah mengetahui segala2nya.
Aku melihat nun-nun cantik kerana memakai tudung kepala……….ada juga hasrat nak memperisterikan nun……….tapi mereka ni jenis tak boleh kawin………macam juga paderi2 kristian………..depa tak kawin……….aku tutup kes ni.
Di satu hari seorang kawan baik aku memaklumkan ada seorang guru sementara di sekolahnya bertanya tentang diri ku……………bapa saudara sepupunya juga seorang guru dan aku kenali beliau………………itu satu green-light……………aku terus pergi jumpa bapa saudara sepupunya…………..ceritanya panjang dan at last bapa saudara sepupu gadis tersebut setuju menjadi middle-man kiranya aku inginkan beristeri……………all-right pakai jadi………….mereka asalnya berketurunan dari benua Afrika…………..dari Timbaktu,Afrika……………maaf seloro saya……….mereka orang Tikam Batu ( Timbaktu,memang di Afrika )
…………..Bapa ku ,aku suruh berkawin semula,supaya mudah makan-minumnya……………….aku masih menanti hari perkahwinan ku…………..semua urusan dah siap……….kekawan ku banyak menolong,…..aku terhutang budi dengan mereka…………..di hari perkahwinan aku tak buat kenduri besar2an……………..cuma jamuan minuman teh dan kuih-muih melayu zaman dulu,cuma tak dah cucur kodok…………….so I was then a married -man……….I got married to an African girl…………from Tikam Batu.
ha ha ha a nice laugh
Persimpangan jalan di Tikam Batu ...ke Sungai Petani....Kota Kuala Muda dan Kepala Batas

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 76......BILA IBU MENINGGAL



submitted by nginapsrengenge
Sepeninggalan ibu ku…………….terpaksa terjah kaki mencari isi perut………………ke kedai Apollo …..ada roti canai , ada nasik dalca , ada mee mamak berkuah ataupun goreng basah…………………ada bubur kacang ,ada bubur gandum………..teh tarik ,air bandung, dan etc etc etc………….zaman tu zaman murah tapi duit susah……………Apollo tak pasang radio tamil , tapi memadai dengan lagu dari radio kedai gunting sebelah……Pak Baharom dan Pak Non…………….lagu2 lama ,lagu pop yeah yeah lagu Rahman Hassan………….lagu cik cik kebung saloma dan P Ramlee lenyap di masa itu……dipengaruhi oleh guitar rancak…………..
Jengok juga ke kedai Chuan Bee…..mee hailam konon………. bising dengan lagu juga…………lagu2 Juke-Box ,pilihan pendengar sendiri………….sekupang satu lagu…………mee hailam tiga kupang sepinggan…………..dengar lagu pilihan lagi , berjumlah mungkin seringgit…………..
Nasi kak Kiah depan Pusat Kesihatan ada banyak pilihan lauk2 masakan Melayu……………tapi memadai dengan 2 bungkus nasik lemak……….baru 4 kupang………teh O sekupang secawan……………kekadang dapat berteman dengan misi2 (nurse) dari Pusat Kesihatan………….berkenal2an dan berkawan………….seribu orang kawan masih sikit , tapi seorang musuh itu sudah banyak.
Kedai Pak Teh Kho dekat pokok ara juga menjadi pilihan……kena tukar2 selera………….masakan kampung , ada sambal ada ulam…………petai jering dan daun2 samak dan ulam raja ada sentiasa………….sidik sakraga suka pada ulam raja…………kekadang sambal dan ikan tamban kering boleh balon sampai 2 pinggan……………
Kedai mamak Sulaiman dekat kedai Kee Wan ada banyak kuih2 melayu…………makcik2 dari kampung bawa lunggok kat kedai Sulaiman , Sulaiman cuma ambik komision menjualnya…………….dia cuma jual air…………jualan air lebih menguntungkan…………….geng bersembang berhimpun tambah air kopi/teh lepas secawan secawan………..kadangnya berjumlah 20 cawan semeja……………..orang banyak berhimpun di kedai Sulaiman ,kerana tempat teksi2 ber parking di depan stallnya…………..
Lama juga aku berpusing-siur di kedai2 tersebut………jalan2 cari makan
Gambar kedai Apollo

MEMOIR SEORANG PESARA----NO. 75....SIBOK MENGAJI MENGEJAR IJAZAH




submitted by nginapsrengenge
Setiap cuti penggal pertama dan ketiga aku ke Kuala Lumpur ……..selalunya berada di sana selama seminggu , atas urusan pengajian ku…………..penggal pertama untuk ujian bertulis dan di penggal ketiga untuk tutorial bersama dengan para dosen dari Indonesia…………..kekadang para sasterawan Indonesia juga turut berkumpul bersama kami untuk memajukan ilmu…………lebih kurang 500 orang guru2 Melayu dari Malaysia ,Brunei dan Singapura mengikuti kuliah tertulis ini…………….dosen2 dari Indonesia hidup simple…………tapi ilmu mereka aku kagum………..Salah seorangnya Bapak Dr HB Jassin seorang tokoh sasterawan moden bertaraf antarabangsa boleh menguasai Belanda,Inggeris, Arab dan berbagai dialek Jawa .Al-Quran terjemahannya Dalam Bentuk Puisi mengkagumkan.Mengikut Pak HB Jassin,al-Quran ialah sebuah nukilan puisi yang tertinggi nilainya ………..beliau juga seorang pemeriksa luar untuk USM dan beberapa universiti di Amerika………….
Aku sudah tertarik dengan ilmu sastera…………dulu belajar sikit English Literature semasa di sekolah……….sedikit pasal poems dan teks Shakespeare dan pengarang2 lainnya………..tak termasuk teori2 sastera………………sastera ialah penjelmaan kemanusiaan…….hati nurani manusia boleh digali dalam karya sastera………………sastera itu seni dan bahasa itu indah.
Sahabat ku Jihaty Abadi siswa sulung dalam kuliah ini baru lulus ujian bertulis dan ujian lisan dalam kuliah Sarjana Sastera………dia terus ditawarkan sebagai Guru Bahasa ,di Pusat Bahasa ,Universiti Malaya …………….Musa bin ……..(?) pula mendapat tempat sebagai penolong pensyarah di Fakulti Pendidikan,juga di Universiti Malaya……………alhamdullillah
Aku dan sahabat karibku kini Datuk Abdul Halim R masih merangkak ke arah pencapaian tersebut…………in syaa Allah ………..semua ini menyekat pikiran ku untuk berbini……….yang paling sukar bagiku ialah membuat sebuah kajian ilmiah yang diistilahkan di Indonesia sebagai kajian Skripsi…………….aku mendekati bapak Prof Dr HB Jassin yang menjadi sponsor Skripsi ku ,memaklumkan bahawa aku ingin mengkaji Persoalan Humanisma Dalam Trend Cerpen Di Malaysia……….beliau luluskan permohonan ku………….
Alhamdulillah aku dapat siapkan dalam masa setahun diatas pertolongan kawan2 ku: Drs Ahmad Din ,Drs Muhammad Zakaria dan Supardi Muradi,bekas pensyarah di USM dan di waktu itu sedang menyiapkan studinya PhD di Minnesota University , Milwaukee…….terimakasih kepada mereka berempat……..aku cuma menunggu masa untuk diuji secara lisan di depan 4 orang ahli Panel…………….Prof Dr JS Badudu , Drs Goenawan Mohamad ,Prof Drs Ghazali Dunia ( termasuk sponsor ku Prof Dr HB Jassin)………..
Gambar Pensyarahku
1 . Bapak Prof Dr HB Jassin ( matakuliah : Sastera Moderen )
2 . Bapak Prof Dr JS Badudu ( matakuliah: Linguistik )