Friday, November 6, 2009

SMILE ( PART ONE )

SMILE (PART ONE)

Tahun 50an dulu.Ini cerita lama.The Platters satu grup penyanyi kulit hitam pernah mendendangkan lagu SMILE.Liriknya juga aku dah lupa.Tapi membawa makna yang seingat2 ku cukup indah.Tapi apakan daya aku dah lupa.Kalau tidak bolehlah aku tafsirkan untuk tatapan semua.Sebenarnya kita boleh menafaatkan apa2 saja.Justeru manusia ni suka membuat benda2 yang tak bermanfaat.Motor di rempit.Aurat dibuka.Cinta digoda.Cakap dinista.Seks di niaga.Sebutlah apa saja.Habeh diporak-peranda.


TS Nayar guru bahasa inggerisku di tahun awal 50an .Ini pun cerita lama.Di kala itu aku di Primary 6.Guru ku ini symbol heroin Hindustan.Orang nya manis dan mempunyai sifat2 keibuan.We loved her .Much more she loved us too.Through the school alumni her son now staying in US,contacted me.I was his mothers pet.Teachers’ pet.TS Nayar memulakan setiap lessonnya dengan senyuman (SMILE).Semua muridnya mesti senyum dulu sebelum belajar.Itulah keistemewaannya.Tidak sesapa boleh menerima pelajaran dalam keadaan gundah-gulana.Etika ini tak hidup di sekolah2 kita.Sebab tu banyak sangat masaalah di sekolah.Dari murid hingga guru2nya.Dari guru hingga ke pihak yang mentadbir.Dari pentadbir hingga ke menterinya.Dari menteri hingga ke warisnya.Dari waris ke masyarakatnya.Bila bermasaalah kita tak boleh selesaikan masaalah.Hanya senyuman saja boleh menyelesaikan masaalah.Orang terima @ tidak aku tak kisah.Orang tak terima tu mesti ada kisahnya tersendiri.


Banyak yang aku nak tuleh pasai senyuman ni.Tapi biarlah aku sambung di Part Two,insyaalah.

No comments: