Wednesday, March 21, 2012

INILAH BEZANYA






Di zaman pre-merdeka tahun 50an , debate ( perbahasan ) merupakan aktibiti yang paling aktif di sekolah2 inggeris...........inter-house debate , inter-class debate , inter-society debate di adakan sepanjang tahun...........rumah sukan dan pasukan kelab2 menganjurkan debate...........matlamatnya untuk memahirkan bahasa inggeris...............masing2 minat berhujjah.............speakers from the floor memeriahkan suasana majlis debate.

Debate di sekolah lebih tersusun dan lebih berdisiplin dari debate di parlimen di mana2 juga negara sekarang................Prof.Pak Ali dari Universiti Berunai Darussalam memberi respons dalam fb srengenge perihal debate di sekolah2.............mengikut Pak Ali ( panggilan resmi srengenge )........
"Rasanya format perbahasan perlu diubah, iaitu dgn memperkenalkan dua segmen. Pencadang akan menjadi pembangkang dan pembangkang berperanan sbg pencadang dlm segmen yg kedua. Dgn format ini barulah kita dpt menilai keupayaan pembahas2 dgn lebih menyeluruh... Apa kata Pak Nginap Srengenge?".................................srengenge bersetuju : tapi apa kan daya  ," kami semua sudah out of the playing field "


Gambar2 di bawah ialah petikan dari berita2 debate di parliman di negara2 Pasir Berdengung







No comments: