Saturday, March 28, 2009

BERTUAHNYA JADI TUA




Ke mana saja aku pergi aku di panggil Pak Cha ataupun Tok wan,Tok ki dan sebagainya yang melambangkan hayat dah di penghujungnya.Aku sedar itu semua and I am glad to be what I want to be.I have aged dan sebagai orang tua aku kurang mengkritik diri.Aku menjadi kawan untuk diriku.Kawan sejati ku ialah aku.I enjoyed everything : aku rasa gembira dengan makanan,dengan ketiduran ku,dengan nostalgiaku,dengan gembira aku bersama kesunyian.Aku gembira menanti hari maut dan gembira sekali bertemu dengan Allah dan segala perkara2 samiiyat.Aku gembira dengan awan dan angin.Malah semuanya menggembirakan.Tak ubah macam kegembiraan ku terhadap srengenge.


Banyak kekawan ku dah meninggal.Mereka tinggalkan dunia terlalu awal.They left this world too soon.Mereka tinggal segala2nya,kecuali iman dan amal.They didn’t have time to enjoy the freedom of life and to be at old age.Gembira tua dengan gembira masa muda is absolutely different.Ada juga tua penuh dengan duka.They don’t have that magic torch.Paling mudah ialah istigfar.Kan Nabi saw pun banyak beristigfar ?


Aku dalam business ku menulis blog.Kekadangnya memikirkan apa yang perlu aku tulis sepanjang malam.Aku pohon Allah mentadbirkan keseleruhan hidup ku,kerana mungkin aku akan lupa tentang sesuatu.Mendekati Allah setiap detik.Untuk menghiburkan nafsu,kerana nafsu pun kita kena layan dia, aku dengari lagu2 nostalgik tahun 50an dan 60 an.Children love singing.So are the children today.When old they will be happy to hear songs they sung.


Forgetful ? I don’t forget the past.But I get forgetful of new things.Benda2 baru cepat melupakan.Nak membeli barang2an pun kena buat check-list.Itulah istemewanya orang tua : ingat yang lama ,lupa yang baru.


I seldom get broken-hearted.Aku cukup kecewa dengan kebodohan,mungkin kerana sebagai bekas guru tak ingin sekali melihat murid2ku jadi bodoh.Kebodohan berpolitik dan kebodohan ahli2 politik cukup mengecewakan.Dengan rasuah and what not.Dengan bohongan and what not.Cukup kecewakan.Cukup terharu sekali.Haru-biru jadinya.They make the whole population stupid.


Rasa terharu ku sebenarnya memberikan aku banyak semangat dan kepahaman tentang hidup dan mati.Politikus2 berasuah dan berbohong memusnahkan diri mereka dan negara..Mereka cuma nak berkuasa bukan nak ‘berkalifah’.They are sterile and imperfect.


Rambutku dah memutih,dan dah putih kapas.And I can laugh at myself.If so I had died earlier tidak ada peluang untuk ku melihat apa itu erti tua beruban.Ketuaan ku memberi peluang pada ku untuk lebih positif.Boleh membetulkan kesalahan.Aku bebas dan aku cinta pada ketuaan ku.Aku tau aku tak boleh hidup selama2nya.Tak ada setitik habok nak menguasai dunia,macam impian2 orang politik.Setiap inci dunia nak mereka jajahi.Mereka itu mungkin ingin hidup selama2nya.Rasa berat nak bersara.Biar terus berpolitaik.Kejarlah politik bersih,jangan cemarkan dengan taik dan najis.


Hari berhari.Masa berlalu.Detik mendetik.Berlumba terus hingga ke penghujungnya.Manusia tak serik2 bergelumang dengan taik dan busuk nanah.Bila tiba masanya mereka akan berak dan berak.Mereka kencing di mana saja,walaupun di atas kepala kawan.Jauhi dari mereka ,jangan dekati mereka.Jangan kejar permata tiruan.Harganya mungkin jutaan,tapi nilainya kosong.


Kepada Ihsan,sambutlah hari lahirmu 27.3.09.Ibu mu 29.3.09.Hari lahir ayah lambat lagi,tak perlu ayah sambutnya,kerana dah lama berlalu.

No comments: