Wednesday, April 29, 2009

NGENDAP SRENGENGE

NGENDAP SRENGENGE


Hampir 20 hari berkurung dalam rumah.Cukup menjemukan.Hari ini aku cuba melangkahkan segala pantang tok nenek.Walaupun lutut masih tak kuat,aku memaksa diri hendap2 di srengenge..Kebetulan pula ada banyak pekerja2 IADP membaiki jalan merentas srengenge dari barat ke timor.Kekuatan anak2 muda bekerja memberikan aku kekuatan secara tak langsung.Aku menghayunkan kaki ku yang lemah.Aku tak mau ganggu mereka yang dok pimai dengan 4X4 mereka.Aku tak terima pelawaan mereka.Biar aku hayun kaki ku.Dari dulu dah beribu kali aku hayun dengan kaki ni juga.Dari kanak2 kecil,remaja dan dewasa srengenge nilah yang cukup akrap dengan ku.


Kesan dan denai2 babi masih banyak.Sekarang musim selsema babi.Aku cukup bimbang,kerana aku baru saja diserang chukinkunya.Padahnya cukup terasa.Luluh,lusuh,tumpas,lampus seluruh anggota.Pohon Allah lindongi dari flu babi ni.Kalau boleh dengan sekali tengking boleh aku bunuh segala babi2 yang ada.Boleh membasmikan flu berbisa babi ni.


Hayun dan hentak kakiku tak dapat membawa aku terus kekemuncak srengenge.Aku kena gostan.Aku rasa masih lagi lemah.Kalau dulu bila badan lemah orang2 tua tak benarkan ke srengenge.Kerana hantu dan syaitan banyak di bukit.Lemah longlai aku hayun turun bukit srengenge.Aku cukup rasa ketuaan ku.Tak gagah macam muda2 dulu.Sudah pasti tak berapa lama lagi aku boleh menumpang hidup.Maut makin dekat.
Qulul nafsin za ikatul maut.

No comments: