Monday, January 30, 2012

TUAN GURU HAJI SALLEH PENANTI


ALFATIHAH




Tuan Guru Hj Salleh bin Sheikh Osman Jalaluddin tuan guru di Madrasah Manabi Ul Ulum, Penanti, Bukit Mertajam atau lebih dikenali denganPondok Penanti telah kembali menemui Illahi pada 29 Jan 2012 di Mekah pukul 12.00 tengahari waktu Saudi. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amiin!

Al-Marhum Tuan guru merupakan anak lelaki kepada ulama terkenal iaituSheikh Osman Jalaluddin. Beliau merupakan salah seorang Syura Jemaah Tabligh di Malaysia ini. Beliau memperolehi dua kerakyatan iaitu Malaysia dan juga Saudi. Kalau tidak salah penulis akhir tahun 1990an kerajaan Malaysia meminta beliau memilih hanya satu kerakyatan sahaja, maka beliau memilih kerakyatan Saudi. Sejak dari itu beliau hanya pulang sekali sekala, namun jika ada program Ijtimak di Malaysia beliau tidak ketinggalan akan pulang dan hadir bersama.



Penglibatan beliau di dalam Jemaah Tabligh setelah ditaskil oleh Maulana Lutfurrahman Bangladesh untuk keluar 4 bulan sekitar tahun 1970an. Namun begitu beliau telah pun bersama dengan Maulana Yusof melakukan Jualah/ghast di Mekah ketika rombongan jemaah Maulana Yusof rah datang ke Mekah cumanya belum keluar lagi ketika itu. Setelah keluar 4bulan beliau menjadi penggerak utama jemaah dan sering menjalankan jaulah khususi gulongan khawas bersama Uts Arabi Penanti ketika itu.


Kefahaman berkaitan Jemaah Tabligh di Malaysia sekitar akhir 70an dan awal 80an banyak terhasil daripada beliau. Ketika itu masyarakat kurang faham dan kurang senang dengan Jemaah Tabligh namun beliau tampil menjelaskan dan keluar beberapa hari bersama jemaah serta jaulah/ghast dari rumah ke rumah miski pun menaggung malu dan cacian.


CATATAN ANAKNDA UST.HELMI

6 comments:

kotastar said...

ALFATIHAH

Chik Att said...

Al fatihah ...

Anonymous said...

al fatihah

Anonymous said...

allahyarham meninggal dimana.........

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Anaknda anonymous,

Meninggal di Makkah.....al-fatihah

Muhammad Syukri said...

al fatihah..