Friday, April 25, 2008

KOPI O NASI PULUT KUKUIH & TAMBAN KERING

Sejak kecil2 dulu sarapan pagi aku sekeluarga ialah kopi O minum bersama dengan nasi pulut di tabur dengan nyior ( di kukur) dan ikan tamban masin di goreng. Dulu kami banyak tanam padi pulut . Beras pulut padi huma lagi sedap . Dulu padi diketam ,dihirek,dijemor dan kemudian baru ditumbuk dengan mengguna lesong kaki. Aroma nasi pulut dulu dan tamban goreng dulu dah lama hilang . Mustahil nak dapat rasa kembali......Aku suruh Mak wan aku cuba sediakan resepi tersebut pada satu pagi . Kebetulan di pagi itu 2 orang anak muda mai ke rumah aku. Depa dapat merasa kopi O tumbuk,aku beli pulut susu dan ikan tamban masin bersisek.Aku kukur nyior separoh tua..........kami berempat orang balon habis licin.........budak2 tu kata sedap makan makanan orang zaman dulu ..........aku bagi tau depa bahawa zaman dulu sedap semuanya....tak macam la ni .......la ni zaman fasik........zaman kecoh.....depa akui cukup kecoh ( depa beri tau kekecohan politik sekarang ........depa cerita bekas menteri raba pungkur dan sebagainya)......aku dengar saja supaya mereka cerita banyak lagi kerana mereka tak pandai menulis dalam blog....aku rasa puas melayan mereka,kerana mereka perihatin terhadap isu-isu semasa.........
Rasa balik modal jamu depa pulut nyior kukur dan ikan tamban masin bersama kopi O.
Tak rasa terlior ke ?

No comments: