Saturday, April 26, 2008

MENGAPA ROGOL YANG TUA ?

Di daerah aku , perkataan 'aku' bukan satu perkataan yang kurang adab . Dulu digunakan secara berleluasa muda dan tua. Kalau perkataan 'aku' itu kurang sopan mengapa kita gunakan bila berdoa kepada Allah. Ya Allah ampunlah dosaku . Ya Allah murahkan rezekiku . Aku pohon pada Mu makbul doa2 aku . Dan sebagainya,dan sebagainya. Jadi aku tetap dengan aku ku . Aku pun tak berasa janggal bila orang lain juga guna 'aku' . Sebutan itu ada kerasaan kejantanan dan ada power ada keberanian . 'Saya' memang bersopan .Ada kehalusan , ada ketertibannya , ada kebertinaannya , ada lembeknya . Dan aku pun kekadangnya ber'saya' juga di kondisi2 tertentu . Tak mau disalah-anggap.

Kalau gitu biarlah aku mewariskan 'aku' supaya aku mudah berbicara . Ia cuma sebutan di luar , yang didalam tak sapa yang tau. Kekadangnya pepat diluar , rencong di dalam. Aku bukan ada tajuk tertentu nak menulis , cuma aku merayau-rayau menulis tak tentu pasal secara random. Apa yang aku jumpa aku kutip , aku tulis . Memang naluri aku begitu . Semasa kecil2 dulu aku suka merayau2 dalam hutan , dalam semak , di Bukit Srengenge , di Banggol Derdap tak tentu pasal dan apabila balik aku dapat membawa berbagai kazanah dari hutan . dengan akarnya , dengan rotannya , dengan buah2annya dengan dedaunan yang pelbagai , yang boleh dibuat ulam,sayur atau kerabunya. Kalau bernasib baik dapat pelanduk kena tahanan jerat atau sekurang2nya burung punai yang aku lastik ( orang Sik panggil terebey) . Nostalgia lama itu cuma tinggal kenangan kerana aku dah tak ada tenaga nak naik bukit . Tapi setiap hari aku mengjengok ke Srengenge yang jelas terlihat dari rumah aku. Aku dapat melihat Srengenge menggamit2 aku , yang aku dapat membalas hanya dengan senyuman aku . Dan aku mengerti bahawa Srengenge memahami keadaan aku. Srengenge pun tak segembira dulu lagi dan Srengenge berasa takut kalau2 ada orang yang akan melondehnya dan merogolnya . Maklumlah zaman sekarang zaman orang ber'balak'. Mereka akan merogol ibu2 tua di Srengenge dan sekaligus membunuh anak2 muda mereka. Selalunya orang merogol yang muda , tapi kini di mana bukit-bukau yang tua2lah yang kerap dirogol.....itulah resmi alam moden . Oleh kerana ada orang datang aku nak berenti merayau2 kali ini , harap jumpa dilain kali pula .
Wassalam.

No comments: