Wednesday, April 9, 2008

PEMILU INDONESIA TAHUN DEPAN

PILIHANRAYA INDONESIA TAHUN DEPAN ( 5 APRIL 2009)

Kita bila nak umum pilihanraya rasa terkemut2 , terkemut2…..suspensenya lebih dari cerita2 seram….masing2 dok teka macam orang gila judi nombor ekor . Tarikhnya dijadikan satu azimat untuk mempertahankan diri . Nampak macam tak dak langsung ‘gentleman’nya kita dalam berpolitik.

Bila SPR Indonesia mengumumkan bahawa pemilu akan diadakan tahun depan (5 April ,2009 ),aku nampak mereka lebih ke depan dengan SPR kita……yang aku nampak cukup cerewet….kita menghadapi bebagai kerja kebudak2an………yang baru lalu kita tengok dengan arahan2 yang menyulitkan para calon……..dengan setemnya ( dan pejabat pula cuti )…dan selepas tu dibatalkan pula……dengan dakwat cap jari,lepas dibatalkan juga ……dengan pengundi hantunya ,dengan undi posnya . Di tempat aku undi posnya berjumlah 1,031 orang , padahal kem di Kota Aur dalam kawasan aku hanya boleh menempatkan 20 orang askar…..sungguh pelek ,tapi benar…….rasa malas nak beleter , macam pemimpin di Afrika dok tipu rakyat kulit hitam………di manakah letaknya kita Negara maju ?................kekadang nampak SPR macam tak professional . Tak dak masaalah nak daftar jadi pengundi , cukup umur 21 tahun otomatik terdaftar. Semua nama ada di Pejabat Pendaftaran . Begitu juga bila mati , otomatik terpadam dalam senarainya……Ini kisah bapa saya yang dah lama meninggal . Dua kali aku adukan bahawa dia dah meninggal baru terpadam…..dalam pilihanraya 2004 dia hidup semula , aku repot sekali lagi kerana takut dia jadi pengundi hantu.Dalam pilihanraya yang berlalu baru namanya gugur.

Marilah kita sama2 pikiaq apakah halatuju kita….nak jadi Afrika kah ? Amerika kah ? Atau nak orang kah-kah-kah-kah pada kita ?

Biarlah ilmu yang ada pada kita boleh menfaatkan kita dan seluruh hamba Allah.

No comments: