Sunday, January 16, 2011

LABU BAGINDA

DENGAN NAMA ALLAH , 99 SEMUANYA


Sempena dengan ulangtahun keputeraan Sultan Kedah , beta dan permaisuri beta masak satu resepi baru dinamai 'Labu Baginda'.
Sebiji labu pilih saiz yang sesuai.....dicuci bersih.........jangan kupas kulitnya.......yang masih muda lagi bagus,sebab manisnya.........semua suka yang muda,Pak Taib pun pilih yang muda
Sediakan beras pulut......bersihkan dan biarkan kering
Kemudian beta pangkaskan kepala buah labu tersebut..........buangkan semua perkakas dalamannya dan selepas tu beta masokkan beras pulut ke dalam buah labu tersebut
Selepas ni beta serahkan tugas kepada permaisuri beta............kemudian masokkan santan yang diperah dengan daun pandan..............sudah pasti bubuh garam secukup rasa
Permaisuri beta tutupkan mulut buah labu,masokkan dalam periok ...........bubuh aiyiak dan rebus dalam periok biasa...........tutup kan periok biar sampai masak........
Bila dah masak tu dia rupanya............baunya harum
Jom makan.....masih panas2.........bila dah sejuk aromanya berubah...........orghang kelantan suka makan bersama manisan..........dalam botol tu ialah manisan tebu anaknda ihsan yang beli masa balik dari BBB ( Bandar Baru Bangi).........bukan kicap..........kalau masih panas,bubuh dalam mulut boleh lambong2 dengan lidah.........ada keistemewaannya.


Itulah dia labu baginda.............it is worth a try...........lepas tu hirup kopi O panas

Alhamdulillah.....apakah lagi yang kamu nak dustakan ( herdik Allah berpuluh kali dalam Surah Ar-Rahman)

2 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

tak pernah rasa lagi macam tu
kalau saya dtg, minta pemaisuri masakan
he he

Wassalam

Anonymous said...

sodappp nyooooo.... apa tuuuuuu