Saturday, January 15, 2011

SOLAT BERJEMA'AH

DENGAN NAMA ALLAH , 99 SEMUANYA

Gambar Maulid Nabi saw............di sekelilingnya dah habis diruntuhkan untuk pembangunan Masjidil Haram.


" seorang Profesor Fizik di Amerika Syarikat telah membuat kajian mengenai keistimewaan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Kajian itu mendapati, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita, sama ada bekerja, beribadat atau berehat, sudah tentu banyak tenaga diguna pakaikan. Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidak seimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kitarasa letih dan lesu selepas menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan diminda Profesor itu, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama. Hasil kajian mendapati, sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas yang diperlukan oleh tubuh kita. "


Allahuakbar


2 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum..

Patutlah setiapkali lepas solat, salam2 dgn jemaah di kiri kanan kita yg muslimah leh peluk2 Arab dgn makcik2 sebelah2 rasa cam terharu cam sedara ajer. Tu tengah cas silaturrahim tu kan..kan...kan..

atuk said...

Assalamualaikum Ayahanda

masih ramai yg tidak mengindahkan solat berjemaah

Wassalam