Saturday, September 6, 2008

APA MAKNA YAA-SIIN ?

TAZKIRAH………APA MAKNA YAA-SIIN ?


Surah yang banyak kita membaca ialah Surah Yaa-Siin. Itu sudah semua maklum.Musim peperiksaan kita baca, Musim haji kita baca, kat orang sakit kita baca ,di kubur kita baca , malam jumaat kita baca. Dok saja2 pun kita akan baca.Majoriti muslim boleh hafal Yaa-Siin.

Tak semua kita paham apa erti dan maksud kedua2 huruf tersebut ( sebagai akronim ).Jadi aku syok nak paparkan beberapa pendapat ulamak tulin tentang kedua huruf ini.Aku tak cedok pendapat ulamak2 bisu , depa ni ada kepentingan diri.Aku susunkan dibawah ni pendapat2 mereka.

1

Ia bererti sumpah yang dipakai Allah.

Ia kalimah nama2 Allah.

Ia adalah nama surah dari Al-Quran , semata2 nama surah.

Yaa bermaksud hai , dan Siin bermaksud penghulu.Jadi “Hai Penghulu”,iaitu Nabi saw.

Ia bermaksud “Hai Nabi ,penghulu segala manusia”.

Ia bermaksud “Wahai Manusia/Insan”.

Ia bermaksud “Wahai Muhammad” , nama lain bagi Muhammad.

Maknanya dalam pengetahuan Allah,ini pendapat Saidina Ali,tak perlu dikaji,yang perlu ayat berikutnya.

Bersempena dengan nama Nabi saw , dan satu lagi nama Nabi saw ialah Tho-Ha.Sebab itu di dinding Mesjid Nabawi di Medinah di tulis Yaa-Siin dan Tho-Ha.


2

Huruf2 yang Allah ikatkan menjadi akronim banyak terdapat dalam Al-Quran,selainnya Aliff –Lam-Minn , Aliff-Lam –Rho dan lain2nya.Dan selalunya selepas akronim2 itu akan tersusul pula ayat mengenai Al-kitab/Al-Quran.Maknanya Allah menyuruh kita mengkaji Al-Kitab.Kerana dah comform ia sebuah kitab ‘catalog’ untuk manusia hidup di dunia dan akhirat.Untuk buat pedoman.Supaya tak hilang pedoman Al-Quran lah tempat rojokan.Dan Nabi tafsirkan dalam Hadis2nya pada mana2 yang terhindar kerana kebodohan kita.Ia sesuai untuk semua zaman,malah diakhirat nanti kita akan diadili melalui Al-Quran.

WALLAHUA’LAM.

4 comments:

Shahrani said...

apa khabar pak cha?

lama menyepi....

jalaluddin said...

where are you pak cha????

Monster Mom said...

Benar kata Pak Cha. Generasi sekarang makin kurang memahami isi al-Quran, hanya membaca sembrono sahaja. I know because I was once one of them....

Insyaallah, saya akan cuba mendalami isinya bersempena Ramadan ini dan mungkin akan meneruskan sehingga ajal saya...

adura said...

Pak cha, dimanakah dikau???

Lama sekali kau menyepi, kami merindui tulisanmu.

Apapun saya doakan pak cha berada dalam keadaan baik dan sihat sejahtera.