Thursday, September 4, 2008

TAZKIRAH..........THE PRAYER MAKE YOUR HEART RICH

SEMBAHYANG MEMPERKAYAKAN JIWA


Sembahyang itu amat banyak faedahnya, faedah sembahyang, dan sembahyang membukakan hati bagi orang yang papa.Papa ni ada dua, satu papa pada harta benda, ada orang yang papa pada jiwa, dua. Kadang-kadang harta benda dia banyak, duit banyak, harta benda cukup banyak, tapi jiwa dia papa, jiwa dia kosong. Maknanya bagi orang yang jiwa dia kosong, dia paham, dia buat apa pun rasa tak terisi, haa ni orang yang papa jiwa, sebab tu kita nak supaya jiwa kita ni jangan papa…Sebab tu disebut, "Laisa qhinaa maal kathrotil maal, laakin qhinaa qhinaa nafsi", bukan kaya orang banyak harta, kata Nabi, tu kita aja kata kaya, "Laakin qhinaa qhinaa nafsi", yang dikatakan kaya itu orang yang kaya jiwa. Orang yang kaya jiwa. Maknanya jiwa dia tak papa.
Jadi… sembahyang itu boleh mengkayakan jiwa, jiwa kita menjadi kaya, rohani kita kaya, perasaan kita kaya, kerana apa? Kerana kita orang yang sembahyang.



PERKAYAKAN ROHANI MELALUI RAMADHAN AL-MUBARAK

2 comments:

KotaStar said...

Assalammualaikum Sdr Pak Cha,
Kami terus membaca coretan dari Sik itu dengan pelbagai perasaan. Sebenarnya semuanya nampak tak kena sekarang.Tak tahulah bila sesuatu akan meletup.

Kami sp selalu berada disana sekejap dan disini sekejap. hari ini balik semula diUSJ. Kebetulan Jummat tadi di masjid KLCC dan malam ini di Masjid AlFalag USJ. Jumaah ramai hampir 800 orang dan bukan malam Jumaat pula.Dlm pengumuman diberitahu pihak masjid kumpul RM2000.00 lebih malam semalam ( Jumaat) dan semasa disini tadi ada pula pengawal kenderaan ( anak buah masjid) yang mengelola susunan kenderaan sp di majlis besar-besar biasa dimana mata-mata bertugas.Sebelum solat terawith dibuat beberapa pengumuman yang mendekatkan jumaah antara satu dg lain dan dg pihak masjid.Saya terfikir inilah kekurangan kita selalu tak tergerak mendekati diri dengan masyarakat lebih-lebih lagi bila peluangnya ada. Masjid disini mengambil berat dan memberi yg terbaik untuk kariahnya. Jesteru pulangan yang setimpal.Sama-sama kita menunaikan ibadat dl Ramadan Mubarak ini dan dikurniakan 'kekayaan' sp sdr maksudkan.

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Pak Non,

Jiwa Pak Non melambangkan air yang bersih.Because you're always on the move.Air yang selalu bergerak mempunyai ciri2 kebersihan.Air yang stagnant cepat kotor.I think you know what it means.

Chaloo ! just keep moving.
I just move in and out around srengenge.

Selamat berramadhan to you and Kak Wan.