Thursday, September 4, 2008

TAZKIRAH.......SEMBAHYANG ITU NUR

Sabda Nabi saw," Sembahyang itu nur".
Sembahyang-sembahyang itu cahaya, assolaatu nur, sembahyang itu cahaya, orang yang sembahyang, orang ni ada cahaya, ada nur, apa nur?


Pertama, nur pada wajah dia, orang sembahyang ni ada nur pada wajah dia, ada cahaya, benda ni benda bukan boleh buat-buat, Allah bagi dengan keikhlasan kita, tak payah duk pi sujud dok tenyeh dahi hari-hari bagi nampak hitam, kalau hitam pun hitam, kalau tak hitam pun takpa, Allah bagi nur.

Yang kedua nur pada hati, nur pada hati dia bercahaya, jadi ni lah orang yang memelihara sembahyang, bukan sembahyang saja, dia jaga sembahyang.
Jadi maknanya kalau jaga sembahyang kena jaga macam-macamlah, bukan boleh jaga sembahyang saja. Kalau kita nak jaga sembahyang kita ni, biaq tumpu, biaq khusyuk… makanan kita kita kena jaga, jangan duk makan benda-benda haram, jangan duk makan benda-benda syubhah, jangan. Pakaian kita pun kena jaga, jangan boleh timbul fitnah pada orang. Hati kita pun kena jaga, jangan duk sangka buruk kat orang. Tingkah laku mata kita jangan duk tengok benda-benda haram, telinga kita jangan duk dengaq, baru orang panggil, baru sembahyang kita ni boleh tumpu, baru boleh jadi baik… Amanlah kalau orang boleh jaga sembahyang, boleh jaga kesemuanya sekali, itu namanya sembahyang itu nur, cahaya, Allah bagi cahaya…


SEMOGA RAMADHAN MEMBAWA MANFAAT

No comments: