Wednesday, November 9, 2011

KORPORAT MALAYSIA GAGAL








Korporat Malaysia telah gagal
Oleh Nawawi Mohamad | November 09, 2011The Malaysian Insider
November 9 - Tun Dr Mahathir Mohamad adalah seorang pemimpin yang berwawasan yang apabila bertentangan dengan mendapat petunjuk pembangunan Malaysia oleh nasionalisme korporat untuk mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.
Beliau membuat pencapaian yang besar berdasarkan tanda aras dan pencapaian tetapi juga terjejas dengan beberapa kegagalan, tetapi masih keadaan tidak begitu buruk, masih ada cahaya di hujung terowong dan kekal kesan kepada akhir tempoh beliau memegang jawatan .
Malangnya cerita kejayaan berhenti di sini dan kegelinciran bermula. Abdullah Badawi tidak mampu untuk mengisi kasut Dr Mahathir. Abdullah Badawi telah hilang di dunia sendiri, tanpa memahami apa-apa yang sebenar apa yang berlaku di negara ini dari segi ekonomi, kewangan, sosial dan politik.
Beliau menolak segala-galanya "lantai goons keempat" yang diketuai oleh anak lelakinya dalam undang-undang untuk menguruskan negara.
Satu contoh klasik jawapan pada RM150 juta yang terhutang oleh Osu Sukam salah satu kasino di UK, di mana hanya dengan merujuk kepada beberapa artikel akhbar Abdullah membuat kutukan spontan bekas Ketua Menteri Sabah, tanpa mengambil kira kesan politik dan integriti kerajaan BN.
Abdullah bukan seorang ahli politik yang sebenar mahupun pemimpin untuk menerajui negara. Dia hanya penjaga dan satu bertuma terlalu.
Dr Mahathir sudah meradang apabila Abdullah dimansuhkan projek jambatan bengkok yang menyebabkan kerajaan terpaksa membayar kira-kira RM115 juta pampasan kepada pemegang konsesi dan membuat kesimpulan bahawa Abdullah bukan sahaja tidak layak untuk jawatan itu.
Sementara itu, ekonomi semakin bertakung, namun kos segala-galanya meningkat dan kerajaan tidak dapat memenuhi keperluan. Apabila Najib Tun Razak mengambil alih, beliau tidak mempunyai pilihan tetapi untuk meminjam.
Kerajaan telah meminjam sebelum ini tetapi kali ini adalah daripada keadaan terdesak.
Oleh itu, hutang negara kita kini lebih daripada RM407 bilion (2010 angka). Masalah dengan Najib bahawa dia telah terlalu banyak di tangannya. Beliau mempunyai peribadi skandal, pembaziran dan berlebih-lebihan, isu-isu saudara-saudaranya, campur tangan isterinya dalam mentadbir negara, berlebih-lebihan itu, dan akhir-akhir ini, anaknya sendiri juga dalam berita berkaitan dengan satu syarikat pembalakan.
Semua dia yang dicadangkan dan cuba untuk melaksanakan, tidak berfungsi seperti yang dirancang. Masalah-masalah yang diburukkan lagi oleh skandal Khir Toyo, Liwat II, Bersih 2.0, kematian SPRM, polis kekejaman dan ketidakcekapan, kemerosotan Umno, azab Gerakan, MIC dan mungkin MCA, hutang RM407 negara, dan Audit Negara Ketua laporan mengenai perbelanjaan kerajaan kapalan pada tahun 2010 yang berakhir di pembukaan kotak Pandora!
Pendek kata, Najib telah tidak dapat memberi tumpuan kepada kesihatan, pengurusan, pembangunan, ekonomi dan kewangan negara. Saya tidak perlu menulis butir-butir di sini kerana anda boleh mencari maklumat dari buku baru-baru ini oleh Sahbudin Husin.
Kami telah dimaklumkan pinjaman RM6 bilion oleh KWSP ke Felda (yang tidak mempunyai wang yang cukup) dan Petronas untuk menerbitkan bon untuk pembangunan modal. Kereta berikutnya untuk kegelinciran lain bencana telah bermula dengan pinjaman yang berterusan dan terlebih belanja.
Ia seolah-olah bahawa Umno / BN akhirnya terpaksa mengemis memenuhi keperluan. Korporat Malaysia akan bankrap.

No comments: