Tuesday, December 25, 2007

HOW TO MAKE THE 'BEST'

Sepetang bersama beberapa orang yang dah tak berharga di dunia membincang dan menghitung peristiwa berkorban di daerah pekan Sik . Musim ini kami cukup bangga dengan jumlah korban yang dijalankan di daerah kami yang terkenal dengan kemiskinan. Satu ketika dulu Sik tercorot tempat kedua dibawah senarai kawasan termiskin di Malaysia. Jumlah lembu/kerbau yang dikorbankan di persekelilingan Pekan Sik mencecah 100 ekor . Di hari raya pertama saja 15 ekor dikorbankan di Pondok Haji Salleh , 3 ekor di rumah anak yatim dan dikandang Cikgu uda lebih dari 30 ekor. Sehingga selesai hari tasriq di hitong2 dah sampai 100 ekor . Semua habis di makan di sedekah dalam masa 4 hari . Cuma di rumah anak yatim kami menyimpan dalam freeeze sebanyak 4 ekor sebagai bekalan anak2 yatim dalam beberapa bulan.
Di musim ini orang makan terlampau banyak daging . Jamuan dihidang sepanjang 4 hari berhari raya. Yang dijemput pergi makan dari sebuah rumah ke sebuah rumah. Ada yang larat makan lebih dari 5 kali . Ada yang makan sampai melebihi hadnya .
Aku ingat adalah lebih baik kita berjimat dengan daging korban itu . JKKK perlu memainkan peranan menyimpan dan mengagihkan daging itu kepada fakir miskin 2 minggu sekali . Jadi keperluan makan daging mereka tu terjamin . Tapi kebanyakkan JKKK ni kurang berwawasan,yang depa minat berebut peruntukan .Rakyat miskin tak terbela . Cuma 5 tahun sekali adalah subsidi2 pilihanraya . Rakyat miskin dijadikan alat politik. Politik jadi kotor . budaya berpolitik dah cukup kotor . Ada kawan makan kawan . Tipumenipu dah jadi biasa. Depa dah tak nampak yang mana halal dan yang mana haram . Rasuah dah tak ternampak dibaluti oleh dosa besar.Yang pasti aku pun nak bahagian yang berdosa itu . Dah berani lawan hukum Allah ....masyaallah.

No comments: