Saturday, December 29, 2007

BIASA SAJA BILA ADA ORANG MATI

WHY TERKEJUT ?



Mengapa Terkejut Dengan Kematian? Mengapa terkejut kematian polan, polan itu. Berfirman Allah SWT yang bermaksud:“Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita akan dikembalikan”

Bukankan setiap yang bernyawa pasti mati telah diberitahu.Berdasarkan pengalaman bukankah ia berlaku, kita kan tahu. Bahkan kematian berlaku setiap waktu. Setiap hari orang berpindah ke Alam Barzakh atau kubur lumrah berlaku. Adakalanya kita juga menghantarkannya ke sana atau ke tempat bersemadinyaJadi, mati keyakinan kita bersama. Cuma sebab-sebabnya tidak sama
Ada orang mati disebabkan sakitnya. Tidak kurang pula orang mati dilanggar kereta.Mati disebabkan jatuh ke laut atau ke dalam sungai pun ada
Mati jatuh daripada pokok berlaku juga. Mati ditanduk kerbau, dilanggar keretapi, dibunuh orang, dihukum gantung biasa aja. Mati itu bermacam-macam cara.Sejuta satu macam caranya.Mati tetap mati, tidak ada kecualinya.Kecuali Zat yang Maha Esa lagi Maha Pencipta. Allah tetap kekal buat selama-lamanya.

Oleh itu mengapa kita terkejut ada kematian.Kita kata: Eh! Tak sangka polan itu mati, semalam ada dengan saya?!.Eh! Polan malam tadi sama-sama makan di restoran dengan saya, tak sangka dia mati?!Janganlah terkejut dengan kematian.Semua orang percaya berdasarkan berita dan pengalaman.Bila terjadi jangan terkejut dan jangan hairan?

Kita sendiri akan mati juga, tunggulah giliran.Apakah kalau kita mati orang hendak terkejut dan hairan?!
Sepatutnya tidak terkejut dan hairan.Kematian itu satu keyakinan dan pengalaman.Sepatutnya dari detik ke detik kita tunggu kematian. Serta bersedia membuat persiapan.

QULLUL-NAFSIN-ZA-IKATULMAUT.

No comments: