Friday, December 14, 2007

SIAPA KITA ?

SIAPA KITA ?
WHO ARE WE ?




Kita beriya-iya sangat nak majukan Negara , buat projek sana-sini
Dan membelanjakan berbillion2 ringgit , olehKerana hanya memikirkan supaya negara maju, maka yang terusmaju ialah negara bukan rakyatnya. Negara maju , rakyat merempat.
Yang membangun ialah negara bukan orangnya. Masyarakat manusianya dibiarkanbermain dan berlalai dengan nafsu.Mereka disogokkan dengan berbagai hiburan yang
Melalaikan . Dapat dilihat bagaimana rancangan2 tv yang boleh mempesonakan
golongan muda dan tua . Hati mereka tidak dihiasidengan iman dan taqwa. Maka nafsulah yang menjadi raja danyang menjadi Tuhan. Nafsulah yang mengatur kehidupan.Kehendak nafsulah yang diturutkan. Sebab itu masyarakatmenjadi huru-hara dan kacau-bilau.Negara dibangunkan sekehendaknya, dimajukan mengikut selera peminpin
dan dimodenkan mengikut agenda terkini. Ilmudicari, ekonomi dibina, jawatan dikejar. Dalam masa yang sama,kehendak nafsu diikuti dan dituruti. Nafsu menjadi raja dalam diri .
Nafsu dilayan semahu-mahunya. Semuanya berlandaskan nafsu.Akhirnya nafsu menjadi subur dan berputik.Ia berputik dan menjadi bunga . Bunganya nafsu menjadi buah.Apakah buah nafsu? Buah nafsu ialah mazmumah. Buah nafsuialah sombong, hasad, dengki, bakhil, pemarah, pendendam,panas baran, ujub, sum’ah, riyak, gila dunia, gila puji danmacam-macam lagi.Nafsu membaluti diri , mengongkong diri dan nafsu sangat mendorong kepada kejahatan. Nafsu suka sangat pada apa yang Tuhan larang dan benci pada apa yang Tuhan suruh.Nafsu benci kepada sembahyang, puasa, zakat, menolong orangdan bersedekah. Nafsu suka kepada berfoya-foya, membazirharta dan wang ringgit, arak, judi, zina dan lain-lainnya. Bilanafsu berperanan, susah hendak taat dengan Tuhan. Susahhendak tegakkan suruhan dan syariat Tuhan. Nafsulah penghalangutama kepada iman dan taqwa.Buah-buah nafsu yang bersarang di hati, merosakkan hubungan sesama manusia.Sifat-sifat mazmumah seperti sombong, hasad, dengki, bakhil,pemarah, panas baran itulah yang menyebabkan berlakunyaberbagai jenayah dan menjadi punca manusia bergaduh,berkelahi, berkrisis dan akhirnya membunuh dan berperangsesama sendiri. Hidup manusia rosak binasa. Manusia hiduppenuh cemas, bimbang dan dalam ketakutan. Hilang kedamaian,keamanan, keharmonian, perpaduan dan kasih sayang.Musnahlah kebahagiaan.

Kalau tak pandai kawal diri , nafsu lah menjadi pengawalnya.
Maka HAPRAKlah jatidiri . Bergelumanglah kita dengan najis .
Najis itu busuk , maka busuklah keseluruhannya . Dato’ Shahnon pandai
menulis tentang najis . Bacalah buku SHIT. Dato’ juga tulis MUNTAH .
Kedua2nya jenis najis .

Nabi S.A.W bersabda , maksudnya “ Dunia ini seperti Bangkai “ .

Wallahuaklam.

No comments: