Wednesday, July 1, 2009

CHEF DULU DAN KINI








KEMISKINAN MEMILIKI WAJAH PEREMPUAN (SIRI 2 )


Dalam post aku yang terdahulu kita tengok mangsa dera .Mereka diperbudakan malah status mereka tu sebagai hamba-abdi.Dalam beberapa ketika kini dunia dilihat lebih kejam.Majikan dengan pekerja2nya.Kerajaan dengan rakyatnya.Kerajaan dengan rakyat negara lain.Kita melihat manusia mengkejami manusia.Semua bermula dari kemiskinan , kelaparan,ketidak setaraan gender,tingkat kematian ibu dan bayi yang cukup tinggi,taraf kesihatan yang rendah dan ketamakan kuasa oleh yang berkuasa..Haprak mengjengok2 untuk masok dalam diri yang tak beriman.


Di negera kita dah banyak maid di bawa masok untuk mengurus rumahtangga.Sebagai tukang masak,mengasuh anakanak dan sebagainya.Kalau menoleh ke belakang di zaman penjajah dulu,mereka cuma melantik tukang2 masak dari kaum lelaki.Malahan dalam filem P.Ramlee pun chef2nya dari lelaki.Haji Bakhil employ lelaki sebagai tukang masak.Jadi kelembutan dan keayuan perempuan tak jadi masalah pada majikan.Nak juga si perempuan,majikan lantikkan Jasni girlfriend Ibrahim pendek.Sapa terpikat kat Jasni ? Haji Bakhil dah tentu tidak,dia ada cikgu Murni.Mana boleh Haji Bakhil nak dera chefnya Ibrahim Din , Tompel. Dan P.Ramlee.Bila2 jam mereka bertiga boleh deeesingkan Haji Bakhil.Cuma dia boleh berlagak : berseluar pendek dan berpiknik di pantai bersama cikgu Murni.

3 comments:

Anonymous said...

Bapa dengan anak-anaknya...

Anonymous said...

I came across your blog and noted with interest your reference to Ibrahim School. My mother (Mrs T. S. Nayar) was a teacher there in the 1950s. I was also a student there in the early to mid 1970s. Take care and best wishes,
Nandu Nayar

NGINAP SRENGENGE said...

Nandu Nayar,

Mrs.T.S.Nayar was my English teacher in the 50's.

I was one of her pet-student.
How could I contect you.

Regards.