Saturday, July 4, 2009

UMURKU DUA TAHUN





UMUR KU 2 TAHUN


Sedar2 umur ku dah dua tahun.Seronok juga memblog.Daripada duduk saja,boleh juga asah minda tua.Kalau nak tuleh,macam2 boleh tuleh.Tak boleh habeh modal punya.Lagi tuleh lagi modai mai.mai,mai dan mai.Cuma tak dak masa nak tuleh.Yang minat berpolitik lagi banyak nak tuleh,nak maki,nak buat fitnah dan apa saja.Hari2 ada isu.Hari2 ada putar belit.Bila ada katak lompat,lagi banyak cerita yang nak tuleh.Bila altantuya di bunuh,berlambak2 depa tuleh dan makan masa bertahun.Ada pula PRK membuat blog politik rancak dan laju dari formula one.Bila ada skandal politik kita tak larat pula nak baca.Kini aku memang suka baca blog.Surat khabar lambat dan tak tepat.
Dari blog dapat berita terkini.

Kerja menuleh ni aku gemar dari dulu lagi.Dulu tak dak kemudahan.Aku tuleh di kertas saja.Aku juga bersajak.Aku banyak belajar dari kawan ku Jihaty Abadi.Tapi bila aku banding dengan tulisan Jihaty,aku campak saja karya ku.Tak dak standad kalau dibandingkan dengan karya Jihaty.Begitu juga cerpen, aku tuleh aku buang.Lebih2 lagi dibandingkan dengan karya Shahnon.Lagi tak berstandad.La ni aku sesai tak simpan karya2 ku.Mungkin kalau editkan kembali karya2 tu boleh distandadkan.Itulah muda2 dulu, masih bodoh2 lagi..Nasib baik kini ada segala kemudahan.Aku boleh tuleh blog.Boleh dibaca oleh sesapa yang berminat , dan disimpan dalam computer.Bukan nak cari duit,tapi nak tuleh.Duit boleh habeh.Bukan nak bagi orang sanjung , peduli apa pada orang.Tapi sekurang2nya mendidik.Jadi tugas guru yang aku pikul ,boleh diteruskan , walaupun dah pencen.

Kini aku berminat tuleh pasai social-ills.Kerana masyarakat kini berpenyakit.Mereka mengidap berbagai penyakit. Jadi aku tuleh penyakit dan aku sediakan parmasi untuk mereka pikiaq dari tulisan ku.Lega tak lega ,aku tak kisah.Semuanya itu kerja Allah.

9 comments:

Leenoh said...

Salam.
Rupanya kita bintang sama hehe, tak percaya bintang.
Saya pun dilahirkan dalam bulan Julai jugak, Saya muda setahun, lagi 12 hari baru cukup setahun.
Saya selalu baca Nginap-Srengenge tapi jarang komen, cuma sekali sekala ja.
Tulis,tulis jangan tak tulis.

Anonymous said...

Happy birthday nginap srengenge. Nginap srengenge dah boleh stop menyusu.

jalaluddin said...

Teruskan memblog pak cha. Kayakan minda dan jiwa.

KotaStar said...
This comment has been removed by the author.
KotaStar said...

Ya baru 2 tahun tapi budak ni petah bercakap sp orang tua, Dwi bahasanya sp orang yang banyak pengalaman luas dan bersekolah tinggi.Cerita-ceritanya dari naluri dan pengalaman lama terdorong dengan peristwa semasa yg banyak menghantuinya. Mengapa tidak? Tak heranlah kalau dia mencarut dari masa ke masa.Bukankah budak-budak sekarang petah benar? Nampaknya toknya dulu ada pengalaman lampau sebagai guru dan kini membentuk jiwanya pula. Semoga banyak ulangtahun NGINAP SRENENGE DAN BANYAK LAGI CATATAN BLOGNYA. Salam dari kami.

NGINAP SRENGENGE said...

salam semua saudara pembaca blog aku.

Nampaknya saudara2 salah paham tentang post aku kali ini.Inilah kebodohan ku nak menyampaikan sesuatu yang tak sampai ke sasarannya.Sebenarnya ini adalah umur blog aku.Baru dua tahun aku memblog.

Maaf diatas kebodohan ku.

wassalam.

Leenoh said...

Salam Pak Cha,
Kami faham, Pak Cha pula jangan salah faham, mesejnya sampai dengan elok, tak pecah sebiji pun.
Itulah juga yang kami maksudkan.

KotaStar said...

benar tu kami semua sepakat memberi pujian kepada 'blog' yg berusia sekian tahun. tentulah kami hendak puji kecerdekannya. Boleh jadi kami pula tersalah.

NGINAP SRENGENGE said...

Pak Non dan leenoh,

Jangan angkat saya tinggi2,nanti jatuh terok padahnya.

Walau bagaimana pun terimakasih , kerana setiap pujian dan sanjungan tu kembali pada Allah.Itu semua hak Dia.

Wassalam