Sunday, July 5, 2009

ITS ONCE IN A WHILE





ITS ONCE IN A WHILE


Kita tak boleh membisu,sekali sekala kena berkokok.Kita tak boleh buat bodoh,sekali-sekala kena tunjuk pandai.Dalam apa hal pun kita tak boleh berstatik,sekali-sekala kena buat kejutan.buat kejutan yang kena pada tempatnya.Tapi jangan bagi orang selalu terkejut kerana itu memperbodohkan diri.Brehim ali sokmo buat kejutan melompat sana-sini.Dan sekarang apa dah jadi ? Seluruh pelusuk alam dah kenai dia.Dah hilang kecerdikan dalam diri.Larat kah nak berkwek2 macam katak pisang sorang diri.Sepandai2 katak melompat akhirnya jatoh ke mulut biawak.Kejutan saudara Anwar juga sebegitu .Dari nak buat rampasan kuasa yang tertunda dari seketika ke seketika juga akhirnya Umno merampas kuasa di Perak.Dari nak membeli wakil juga akhirnya umno dapat membeli 3 ekor katak di perak.Kejutan yang dibawa oleh Nasarudin dan Tok Pa Ali nak berkawin dengan umno juga akhirnya menikam diri sendiri Dok syok2 berdakap dengan umno mimpi terjatoh katil .Majoriti ahli pas dah tumpoi terhadap mereka.Saiful juga buat kejutan pasai juboqnya di ceroboh.Mengikut kaedah,bukan senang nak ceroboh juboq orang.Geli-hati dan malu.Yang ceroboh tu bukan dengan besi tajam,kayu atau benda keras.Ia cuma urat.Keras urat bukan setakat mana , hanya liat sedikit saja.Apa ke hai nya ? Nak kena bicara sampai ke akhirat.Semua tu kerja2 susah.

Jadi sekali-sekala kena check diri.Lebih2 lagi orang politik.Apa kerja hangpa ? Tak kan nak bergadoh berterusan,tak habis2 ? Bila dah menang buat lah kerja.Yang kalah tu mengaku kalah.Tunggu 5 tahun lagi.Tengok apa orang menang buat.Lepas tu lawan la pula bila sampai ketikanya.Dok rioh pimai buat apa.Rugikan masa saja.Rugikan masa orang2 yang mudah terpengaroh,terutamanya yang bodoh2.Yang jadi pak turut.Yang tak kenai ayiaq tu dalam atau cetek.Haru-biru habeh.Sapa nak tanggong semua dosa tu ? Di akhirat esok nafsi-nafsi.Sendiri tanggong.Dan yang mengkepalainya tanggong sama hak pengikutnya.Di dunia pengikut ramai boleh lah rasa megah.Di akhirat esok cukup leceh kalau pengikutnya juga berhaprak.

Sekali-sekali juga media kena check apa depa buat.Kalau hangpa dok pelaga orang bila berlaku kejutan.Mampuih la hangpa.Dosanya lebih besar lagi.Jadi batu api maknanya membakar juga diri sendiri.Ombak tak selalu menghempasi pantai dan ribut tak selalu bertiup kencang.

Sekali-sekala rakyat juga kena hisabkan diri.Ingatlah justice was never won without sacrifices.Kalau tak pandai any story can be another story altogether.

Its once in a while.

2 comments:

Anonymous said...

Pak cha juga acap kali suka buat kejutan!

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Ya lah , bimbang takut orang meluat pula.

orang tua pun mudah melatah.
setiap kali ada kejutan , melatah pula si tua ni.