Saturday, October 1, 2011

JOM PUNGGAI SETOI


 Buah yang aku paling gemar makan di masa kanak2 dulu.........putik2 lagi dah boleh makan......mencicahnya dengan garam di tapak tangan..........dan yang dah masak ni tak perlu garam lagi kerana rasanya dah manis.....sekarang pokok setoi dah habis ditebang buat balak.........pokoknya tinggi melangit........jenama sekarang pokoknya rendah.



Buah yang setongkoi macam ni yang paling kami gemar untuk di tenggalong..........orang la panggil punggai......la ni pun tak panggil punggai lagi.....dan dah tak reti nak punggai........menggunakan kayu macam boomerang , di lempar ke ranting buahnya..........berlerai jatuh buahnya.........itu kepakaran budak2 dulu.....di zaman kanak2 dulu Huseng Che Nik yang paling pakar......tak pernah miss dan bukan sebiji yang luruh, tapi 5 biji sekaligus tu sikit.......

Dekat sekolah aku dulu ada sepokok besar.......di persimpangan jalan dekat tangki Shell.........di situlah tempat kami menguji bakat..........yang hero saja memain peranan..........yang pondan-pondan kutip buah saja.





1 comment:

eja mizie said...

Artikel menarik :)