Friday, July 22, 2011

ANGKATAN AMANAH MERDEKA.....KU LI

Orang Melayu dan juga kaum-kaum lain di negara ini - "tidak rasis dan tidak pernah rasis" tetapi mereka bersikap perkauman kerana dimanipulasi oleh pihak-pihak berkepentingan supaya berkelakuan, berfikir dan bertindak sebagai ʻkomunalisʼ, yakni kaum yang bersikap perkauman, kata Tengku Razaleigh Hamzah.

tengku razaleigh speech 110310 02“Bagi orang Melayu sikap seperti itu sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam dan apabila orang Melayu bersifat kurang Ê»Islamikʼ mereka cenderung ke arah bersikap perkauman atau rasis, berbalik ke zaman jahiliah sebelum Nabi Muhammad SAW berdakwa menentang kepercayaan dan fikiran jahiliah,” katanya ketika melancarkan NGO baru, Angkatan Amanah Merdeka, hari ini.

“Kita berkumpul di sini... pada hari ini bukan untuk melancarkan gerakan membantah atau protes dan tidak juga untuk bermain politik.

“Kita berkumpul di sini kerana kebanyakan daripada kita, secara tulus berasa amat prihatin dan risau, gundah dan sedih melihat apa yang sedang berlaku di negara kita yang tercinta ini,” katanya.

Sehubungan itu, bekas pemimpin Umno dan ahli parlimen Gua Musang itu berkata warga Malaysia yang berfikiran benar dan saksama tidak harus berpeluk tubuh, menyerah dan menerima secara pasif dan berlembut hati terhadap buruk laku dan keadaan yang dahsyat seperti rasuah, kronisme dan krisis perkauman di negara ini.

“Kita mesti bertindak segera sebelum keadaan ini sampai ke tahap yang tidak dapat dipulihkan lagi sehingga akhirnya seluruh asas peraturan hidup sosial, moral, budaya, undang-undang dan perlembagaan yang menjadi wadah ketahanan negara kita selama ini akan hancur dan musnah.

“Kita jangan menunggu lama lagi sebelum kita terlambat untuk melakukan perubahan.

Sekitar 300 orang menghadiri pelancaran Amanah di Memorial Tunku Abdul Rahman di Kuala Lumpur hari ini.

Antara mereka termasuk presiden KITA Datuk Zaid Ibrahim, naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan bekas presiden and bekas Transparency International Malaysia Tan Sri Ramon Navaratnam.




No comments: