Friday, March 27, 2020

BAB 42 DARI MEMOIRKU...........AKU BUKAN SEORANG GURU



BAB 42
AKU BUKAN CIKGU
(hakcipta nginapsrengenge)
-----------------------------------------------------------
Laporan gurubesar dah sampai ke Pejabat Pelajaran...........sudah tentu memaklumkan aku seorang guru kurang ajar..............salinan kepada aku tak diberi................dan Pejabat Pelajaran pun tak memanggil ku membela diri............very undemocratic............terus ambil tindakan terhadap ku...............aku diberi memo pertukaran ke sebuah sekolah tempat membuang guru2 samseng (?) konon , tempat tak dak sapa nak pi.........tempat jin tendang........di situ juga ialah tempat guru2 yang memain politik PAS............itulah keadaan di masa itu............Kekadang mereka dibuang ke lain negeri......di tukar ke Johor ataupun Pahang.............atau ke Langkawi.
Aku ambil sikap bertenang..................aku membuat strategi di atas tindakan mereka.................tak dak siapa pun sudi membela aku....itu sudah pasti.............cuma yang boleh diharap ialah PGMK (Persatuan Guru2 Melayu Kedah)............PGMK dah kenai aku , sebagai salah seorang sponsor mereka dalam kuliah tertulis yang aku baru tammat.................di masa itu PGMK ada suara keramatnya.............banyak berjuang atas nasib guru2 Melayu dan guru2 rakyat...........aku akan melaporkan ke PGMK dan meminta pihak persatuan berjuang di atas keinayaan terhadap ku....................kedua yang aku berharap ialah UMNO, kerana di masa itu aku ahli umno................ketiganya aku akan terus ke Kementerian Pelajaran di Kuala Lumpur, kalau masih juga gagal.....................kalau semuanya gagal aku akan letakkan jawatan dan akan bersama dengan sahabat Jihaty Abadi di Kuala Lumpur , walaupun aku tak suka dengan kehidupan di Bandar Raya.....................selanjutnya aku pikir kalau ada duit aku akan ambil peguam menyaman pihak tertentu dan tuntut ganti-rugi.
PGMK sambut rayuan ku dan mereka sendiri berurus dengan pihak atasan di Alor Setar..................apa ceritanya yang berlaku aku tak tahu, cuma aku maklumkan maklumat ke pihak persatuan dengan buktinya sekali..................akhirnya aku di jemput ke Pejabat Pelajaran Negeri di Alor Setar.............cuma seorang saja pegawai yang melayan ku................mungkin pegawai2 yang lain dah tak mau dengar kes aku ini..............aku pendekkan ceritanya..............pegawai tersebut bertanya aku mengapa aku tumbuk gurubesar...........aku jelaskan padanya yang aku tumbuk ialah meja gurubesar,cermin dipermukaan meja mungkin pecah.......kalau saya tumbuk mukanya ,mungkin mukanya juga pecah................dia tak buat laporan polis , kerana tiada tanda lebam di mukanya..................pendekkan cerita lagi................akhirnya aku di arahkan kembali semula di sekolah lama............pihak pejabat tiada memberi tanda hitam putih di atas pembatalan pertukaran aku..............cuma aku di suruh balik semula dan bertugas seperti biasa.......................alhamdulillah , mudahnya Allah selesaikan masaalah ku...................
Di masa kemelut ini berlaku yang ku sedihnya , mungkin pahala kepada ibubapaku tak sampai kepada mereka berdua..............dan aku berdoa supaya ketepikan segala dosa2 kalau lah ada.

No comments: