Monday, April 4, 2011

BADUT PILIHANRAYA.....UTHAYA SANKAR

Sebahagian dari tulisan Uthaya Sankar SB di Malaysian Insider

Katanya:=

Kalau kiraan saya betul, baru hampir tiga tahun sejak Ahli Parlimen dan Wakil Rakyat memulakan tugas untuk “Berkhidmat Kepada Rakyat”. Sebenarnya, tidak cukup tiga tahun; jika ditolak segala perlakuan badut dan kurang pintar yang sering ditonjolkan oleh individu yang ada masanya “terpaksa” diundi oleh rakyat kerana tiada pilihan.

Sejak tiga tahun lalu, saya sebagai rakyat biasa amat menyampah membaca berita di mana ahli politik ini dan ahli politik itu meminta jentera pilihan raya parti yang diwakilinya “bersiap sedia” menghadapi PRU-13.

Apakah tokoh seperti ini berfikir bahawa kehidupan Wakil Rakyat dan Ahli Parlimen hanya untuk berkempen, memancing undi, menabur janji kosong, menang dalam pilihan raya, bercakaran seperti anjing dengan kucing dan kemudian mula berkempen bagi pilihan raya seterusnya; walaupun belum cukup tiga tahun memegang jawatan yang “disedekahkan” oleh rakyat?

Wakil Rakyat dipilih (diundi) untuk berkhidmat kepada dan untuk rakyat; bukan untuk parti politik tempat dia berselindung. Dewan Rakyat bukan tempat untuk mana-mana badut menunjukkan aksi sarkas, tetapi tempat untuk bersuara mewakili rakyat. Suara rakyat, bukan suara parti. Suara rakyat, bukan lawak lucah. Suara Rakyat, bukan bersuara dan melompat seperti katak puru.

1 comment:

Anonymous said...

salam Pak Srengenge,

politicians play a lot of dirty tricks