Tuesday, August 9, 2011

ISU WAHABI UTHMAN EL-MUHAMADY

Abim sedia jadi orang tengah, NGO lain mahu Uthman-Juanda temu

August 09, 2011

KUALA LUMPUR, 9 Ogos — Badan bukan kerajaan Islam mahu pertemuan antara pendakwah bebas Dr Muhammad Uthman El Muhammady dan Mufti Perlis diadakan bagi menjernihkan isu “kesesatan” dan “keganasan” ekoran dakwaan fahaman Wahabi — dengan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) bersedia menjadi “orang tengah.”

Bagaimanapun Presiden Abim Amidi Abdul Rahman berkata, pihaknya akan mendapatkan maklumat terperinci terlebih dahulu daripada kedua-dua tokoh agama itu sebelum membuat sebarang keputusan muktamad.

Jelas beliau, sekiranya masih tiada jalan penyelesaian Abim bersedia menjadi “orang tengah” dan pemudahcara.

“Buat masa ini kita berharap perkara ini boleh diselesaikan secara perbincangan atau dialog tapi bila Uthman menolak, pihaknya bercadang untuk berjumpa dengan kedua-dua tokoh terbabit secara berasingan untuk mendapatkan penjelasan.

“Mungkin Dr Uthman ada alasan mengapa beliau tolak, mungkin beliau tidak bersetuju dengan tempat dan mungkin juga beliau ada jalan penyelesaian yang lain... apa-apa pun, kita akan dapatkan maklumat dulu dan kalau tiada jalan penyelesaian, kita bersedia menjadi orang tengah dan pemudahcara,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Uthman telah menolak pelawaan Mufti Perlis agar diadakan satu dialog berhubung isu itu.

Surat penolakan mengenai idea berdialog, yang dicadangkan diadakan ketika Ramadan ini, diterima Juanda Jumaat lalu.






No comments: