Friday, October 5, 2007

DEMONSTRASI RAMADHAN

Dalam bulan mulia ni ada 3 demonstrasi yang masih terlekat di kepala ku . Satu di Batu Buruk,Terangganu.Kedua di Burma, yang terletak tak jauh dari negera kita . Dan ketiganya di Putrajaya , oleh orang cerdik pandai dalam kehakiman negara . Semuanya menzahirkan kezaliman yang entah banyak orang kita tak sedar . Mengapa begitu jadinya . Selain itu anak-anak kecil pula dizalimi . Apakah negara kita juga dah jadi tak senonoh . Dah lah di istihar negara Islam dan sekaligus pula menobatkan Islam Hadhari , begitu pula jadinya . Nampak macam negara kita jadi tak selamat . Dalam musim cuti raya ni pula akan terdengar nanti macam-macam kisah ,sepertimana pernah tercatat dalam kes2 polis .
Aku merenung kembali hidupku di masa dulu . Aku dulu bebas merayau-rayau dalam hutan ,tapi walaupun ada banyak musuh di sana , mereka tidak mengganggu-gugat aku . Ada rimau,ada ular dan berbagai binatang berbisa , tapi aku selamat . Binatang2 itu adalah lebih 'kemanusiaan' . Tapi yang peliknya ,kita jadi tak selamat bila berada sesama manusia yang hilang kemanusiaan . Bila membaca nukilan sahabatku dari kotasetar.blogspot.com berkenaan dengan gajah2 di Cheangmai , entah , hatiku berasa sejuk . Terasa macam berada dalam satu utopia .
Setiap pagi aku merenung keluar jendela rumah ku , ku dapat melihat anak2 tupai meloncat dari satu dahan ke dahan yang lain . Bebas dalam demokrasi mereka .
Entahlah , entahlah . Bukan kah ini bumi kita ?

No comments: