Friday, October 5, 2007

TAK KAN SOKMO NAK JADI BODOH

Setiap kali masuk Ramadhan dan Raya , pastinya harga barang naik . Harga melambung dan permintaan kita juga melambung . Kita tak ambil kisah langsung . Kita tak kisah dok kena tipu siang dan malam . Sebutkan dari sudut mana pun , pastinya kita kena tipu. Peniaga tipu kita , saham tipu kita . Barang yang tak reti Melayu pun tipu kita : barang tipu . Orang politik tipu kita. Makanan tipu kita ; dengan banyak gulanya , lemaknya , chelesterolnya dengan ajinomotonya . Dan pelbagai lagi .
Ayam yang kita beli juga tipu kita . Ayam yang diternak dalam jangka masa 30 hari diberi antibiotik lalu dijual sebelum matangnya 35-40 hari . Kemana perginya antibiotik itu yang belum diserap oleh badan ayam itu ? Kita tak pernah tanya tentang hormone atau enzime yang ada pada ayam . Kita tak tau kandungan antibiotik yang selamat . Kita tak ambil kisah langsung . Kalau macam tu macam mana nak boikot ayam ?
Kita juga ditipu oleh ikan yang setiap hari kita makan .Kita tak tahu bahan apa yang ikan itu di awet . Bagaimana kalau depa guna faormalin ? Tak pernah kita tanya . Selepas tsunami 2004 kita banyak tak beli ikan , kerana takut ikan makan mayat manusia . Pandai pula teka-teka tu no !
Ada orang pikiaq : kalau dok tanya-tanya sangat , apa yang kita nak makan ? Banyak lagi makanan yang Allah buat , makan yang tak kena tanya .
Nabi s.a.w pernah bersabda ,maksudnya : Penyakit itu datang dari perut.
Tak caya ke ?

No comments: