Tuesday, October 28, 2008

MAWI NAK JEMPUT TOK GURU ???

MAWI NAK JEMPUT TOK GURU ???

Tak payah lah aku kata.Tok sah peralatkan Tok Guru.Mencemar namanya saja.Tok guru juga tak minat nak hadzir di majlis , yang pada aku membazir.Mengapa tidak dengan kos 5 juta ringgit di habiskan dalam satu malam saja.Aku ingat lebih dari itu.Kalau ada duit banyak boleh gunakan untuk yang lebih bermanfaat kepada masyarakat.Mungkin boleh membawa ke akhirat,itu pun mungkin saja.Kerana punca pendapatan harus halal. Kalau tidak wassaja.Larau.Di akhirat baik pun Dia kira.Tak baik pun Dia kira.Semua tak lepas dari hisab akhirat.Yang baik ganjarannya pahala.Yang buruk ganjarannya pun ada juga.Aku tak mau Tok Guru tonton lagu2 terkini dari para artis.Aku tak mau Tok Guru lihat gadis2 genit dengan pakaian yang menjolok mata.Maklumlah yang hadzir tu dari pelbagai rupa manusia.Bukan semua manusia Allah sudi dengan perangai mereka.Allah murka gelagat manusia yang membantah wahyuNya.Yang derhaka padaNya.Yang putar belit perintahNya.Yang double-standard dalam menjalani hidup sementara ini.Yang pura2.Yang cintakan dunia.Yang cintakan pangkat.Lebih2 lagi yang syirik denganNya.

Aku nasihatkan Tok Guru “ tok sah gi “.Lebih baik bermunajat dengan Allah di Pulau Melaka.Lebih enak bersendirian.Lebih enak dengan lagu2 Al-Quran.Lebih enak makan nasi dengan budu.Kalau budu dah habis,goreng saja keropok lekor.Waktu petang minum teh O , dan boleh pula makan tapai yang dibungkus dengan daun getah.

Doakan Tok Guru sihat,supaya aku tak tertinggal dengan nasihat2 darinya.Di akhir zaman,ulamak2 lah yang menjadi payung . Kita bukan saja nak berlindung dari panas terik matahari dunia , tapi juga dari panas bahang api neraka…….astaqfirullah.

Dalam hadis Nabi saw,bermaksud : Di dunia akhir zaman , manusia memuji para artis , dan menghina para ulamak.

Dan aku dah tentu tak dijemput , dan aku pun tak buloq . Baik aku makan serdak2 kuih raya yang terkumpul di penjuru2 balang. Habeh tak dak aku pi beli ‘ roti pungkok’ . Cicah dengan teh O . Makan kueh cara pun sedap.Bini ku pakar buat kueh cara.

3 comments:

sufiah hashim said...

What is 'roti pungkok'? i never know it.

NGINAP SRENGENGE said...

roti benggali....sebab kalau ambil dua biji....cuba renung,nampak macam pungkok.

Al Khalifah said...

mmm, betoi jugak tu!