Sunday, October 26, 2008

THE SOUNDS OF FALLING RAINS

HUJAN TURUN GETAH PUN TURUN


Kehidupan penduduk di daerah ku akhir2 ni tak lah seindah yang dijangka sejak bulan puasa hingga hari ni.Hujan turun tak menentu dan tak berenti lagi bila masuk bulan raya.Oleh kerana majority bekerja sebagai pegawai jabatan getah,dah selama itu jugalah tak masuk pejabat.Poket pun tinggal habok.Yang dulu beringat nak simpan sedikit dari gaji depa boleh lah bertahan.Yang lainnya ,yang boros berbelanja di musim raya,nak kentut pun takdak angin.Nak berak pun dah kurang isinya.Taik pun cair dan berair . Cuma boleh kencing kerana Allah masih memberi subsidi air ditelaga.Air JKR tak berbayar dan kandung banyak clorin.Air telaga yang lebih bersih.Musim hujan memang syok kencing.Uncang kencing cepat bertakong kerana cuaca sejok mengurangkan pesperation.Badan tak berpeluh.

Lebih terok lagi kehidupan depa ialah kerana sekaligus harga getah menjunam ke satu harga yang tak disangka2.Dari RM 4.70 ke RM 1.60.Harga barangan masih ditahap lama.Apa yang nak dikata,kerana harga minyak naik mendadak pada bulan Jun dulu menggamit semua harga barangan dan guna tenaga juga naik.Maklumlah bila naik payah nak turun.Kerajaan pun sekarang ni tak pandang rakyat kampong.Rakyat kampong mudah di tipu.Depa tak tau apa yang berlaku disekeliling.Yang depa tau nak makan saja.Boleh sekilo gula di masa pilihanraya pun depa dah syok.Lepas tu buatlah apa saja depa tak kisah.Depa tak kenal altantuya,depa tak tau kisah liwat,depa tak kenal pesta bola merdeka menjemput pasukan yang tercorot.Jauh sekali nak tau perebutan kuasa dalam pemilihan umno.Depa tak tau Chua Soi Lek menjadi Tim.presiden mca.Yang ada bini di musim hujan ni tak dak kerja lain. Depa berjaya menghasilkan banyak anak.Yang akhirnya memberi beban persekolahan dan sebagainya.Anak2 akan mewarisi kemiskinan .Dan selagi generasi mereka tak mendapat pendidikan yang sempurna, darjat kemiskinan tak dapat dihakis.Maklumlah nak mengaji la ni perlu banyak duit.Aku pikiaq dah sampai masanya rakyat kita mendapat pendidikan percuma.Dok habis pada benda lain kerajaan tak kedekut.Mengapa kedekut memberi pendidikan percuma ?

Pemimpin tak sedar mereka diuji Allah.Semua kita diuji,tapi taklah sehebat mereka.Ujian berterusan selagi nyawa berdenyut.Hidup tak sesia saja.Setiap detik ialah detikan ujian Allah.Setiap detik dikira baik dan buruknya.Duduk dan bangun ,berlari dan berjalan,senyum dan tangis dan lain2nya semua ada nilai di sisi Allah.Tak sesaat pun kita terlepas dari hukum taklifi .Ada wajib,ada sunat,ada haram ,ada harus dan ada makruhnya.Tak ada ruang yang boleh kita lari dari hukum Allah…….astagfirullah.

1 comment:

zamzam said...

Orang kita pun problem juga. Time ada duit tak reti pulak nak berjimat.

Kalau semua perkara nak disalahkan kerajaan pun tak guna.