Saturday, December 5, 2009

JOM KELIK SEKOLAH










JOM KELIK SEKOLAH





Tadi aku dan kekawan guru sejak dari 1960an dan bekas2 murid sejak tahun yang sama berjaya berkumpul di Sekolah Menengah Kebangsaan Sik dalam upacara ‘Jom Kelik Sekolah’ , ( Jom Balik Ke sekolah ).Bekas staf dan pelajar Sekolah Menengah Sik yang terpisah lebih dari 40 tahun dapat bertemu muka. Hari ini kami dapat bertemu kembali dan masing2 tak kenal hang dan aku.Ada bekas pelajar yang lebih tua wajahnya dari wajah guru.Ada guru yang masih awet mudanya.Ada pelajar dah mendapat title Dato’,dan gurunya memadai dengan membawa cucu ( supaya title dato’ juga dimilikinya ).Aku juga membawa 2 orang cucuku.Banyak pelajar yang berjaya dalam karier mereka. Yang hadzir semuanya berjaya,yang dah jadi arwah pun dah ada.Begitu juga guru mereka.Kepada mereka kita hadiah Al Fatihah.

Bekas staf ada yang datang dari jauh.Dato’ Latif Mirassa dari KL,begitu juga Prof Asma.Lah A dan Kak Timah dari negeri mami Pulau Pinang.Semasa ke sini mereka tinggalkan Pulau Mutiara kat Lim Guan Eng.Ramalingam dari Perak terpaksa membatalkan hari anniversary perkahwinannya ke 35.Alias salleh juga dari Kuala Kangsar.Kepada mereka kita ucapkan syabas kerana cinta SMS membuahkan hasil.Bekas pelajar Chef Liza (anak Pak Yamin) juga dari KL,terpaksa membatalkan flightnya ke Morocca,cuma untuk bertemu dengan cikgu2nya.Pada mereka yang yang tak tercatit di sini,aku pohon maaf.


Satu saja hajat kami tak tercapai.Kami gagal membawa Bapa Pendidikan Inggeris dan Menengah Daerah Sik.Beliau ialah Tuan Syed Abu Bakar.Sedihnya dia telah meninggalkan kami semua buat selama2nya. Kami adakan satu upacara khas untuk arwahnya.Riwayat hidup Allahyarham bolehlah anda baca dalam sebuah tulisan ku di website www.kirkbyites.net...... klik tahun 53/55….cari namanya dan klik sekali lagi. It is a true life history.


Kepada semua warga SMS yang hadzir diucapkan selamat pulang ke distanasi masing2 dan bernostalgia lah setakat yang rhot / larhat.

6 comments:

kotastar said...

Taniah kerana berjaya mengadakan majils perjumpaan itu. Tentu sekali heboh dan nostalgic. kalaulah Pak Tuan berada bersama saya percaya lebih gempaq lagi.Sempat memberitahu kawan-kawan. mereka terkejut kerana langsung tak dengar khabar perihal peninggalannya.

Anonymous said...

Al-Fatihah buat allayarham Tuan Syed. Sememangnya jasa beliau terlalu banyak dalam dunia pendidikan.

Anonymous said...

Saya mengenali arwah Pak Tuan semasa mengikuti kursus RTC di Jenan batch 66/67 dan dari situlah saya mengenali nama Sik kerana beliau selalu menyebutnya.Now I know that Sik means alot to him.

Anonymous said...

"When shall we three (SMS,you and me ) meet again,in thunder, lightning or in rain." WiT.

NGINAP SRENGENGE said...

Pak Non,

Allah lebih sayangnya pada Pak Tuan.Pengorbanannya pada rakyat Sik memang cukup banyak.Kami pun tau bila wakil pelajar di KL nak pi jemput dia.Kalau tidak tak sapa yang tau.Kawan2 terdekat dengannya di Sik pun dah kembali.

Rasa2 macam nak buat satu memorial untuknya di sekolah.Tapi tak tak kuasa.Hanya kita saja yang boleh menghargainya.

NGINAP SRENGENGE said...

saudara2 anonymous,

Thank you for the three of you.

God willing we will meet,when I know who you are.

It is a somebody close to me.

regards.