Thursday, December 24, 2009

KURSUS CURI









KURSUS MENCURI


‘Curi’ ialah profession kuno.Dulu syaitan mula mencuri berita2 di langit.Lepas tu hebahkan kealam nyata dengan pelbagai tipuan.Semuanya cerita negative.Tak mestinya curi benda.Macam2 boleh di curi.Anak2 muda mencuri pandangan gadis2 jelita.Sekodeng juga kerja curi.Dulu ada sebuah cerita mencuri bau.Bau enak masakan dicuri sehingga sipencuri menjadi gemok.Ada kerja curi yang memberi manfaat.Mencuri masa membuat kerja faedah adalah kerja positif.Aku suka mencuri udara bersih di pinggir hutan.Di Bandar udara kotor.Tak sapa nak curinya.Di malam bulan mengambang aku cuba2 curi pandangan ke langit.Indahnya tak terkira.Hanya punggok yang boleh menilainya.Tiada kata seindah bahasa…itu kata P.Ramlee.Tiada jelingan secantik rupa….ini aku yang kata……cikgu mas kawan blogger ku dah pasti tertarik dgn kata2 ku itu.Jelingan kemanjaan.


Kini kursus curi dah sampai ke kementerian.Dah sampai ke kerajaan.Itu yang aku tau.Yang tak tau belambak.Kalau tak ada kursus macam mana depa boleh curi enjin kapalterbang.Terkini 3 kereta perdana V6 kerajaan Terangganu pula hilang Kursus curi dah sampai ke tahap bank.Kursus curi dah sampai ke tahap internet.Baru ni emel kawan ku di ceroboh.Emel sampai ketanganku.Memohon duit ribu2 kerana dia terkandas di luarnegara.Aku contact dia.Terkejut dia.Jadi jangan pandang ringan dalam apa hal pun.Yang jadi pencuri bukan sebarang orang.Orang besar2.Orang pandai2.Pegawai2 besar.Bertaraf menteri pun banyak.Mengaji pula bertaraf tinggi.Berguni2 degree.Sama2 tau lah.Pasai tu depa tak sokong potong tangan si pencuri.Kerja ni bermungkinan jatuh syirik.


Setiap hari aku mencuri kasih isteri ku.
Setiap malamnya aku tidor dalam lena.
Setiap siangnya aku terbeliak biji mata dengan jaganya.
Setiap detik ku pinjam hidup ku dari Illahi.
Setiap ketika aku menanti2 yang belum tibanya.


2 comments:

umiazuddin said...

Salam ayahanda,

saya selalu juga bertandang ke sini dan curi-curi baca entri2 ayahanda tanpa meninggalkan jejak...harap ayahanda halalkan ye manfaat yang saya dapat daripada blog ini...terima kasih :)

VpeaceV

Anonymous said...

Salam tuan,

It takes a thief to catch a thief.