Saturday, February 20, 2010

EARTH HOUR 2009...repeated artile


EARTH HOUR 2009 (repeated article)


Semua orang boleh merasai kepanasan dunia.Global warming yang disebabkan oleh tangan2 manusia , kini kembali kepada manusia.You take what you give.Bila panas aku tergedik2 lari ke sana sini.Kipas angin tak dapat membantu.Cuma yang dapat membantu ialah bedak sejuk.


Setahun dulu satu dunia mengambil bahagian Earth Hour 2009.Mulai dari 8.30-9.30 p.m.Program ini kalau boleh dikatakan program dimulai sejak 2007 oleh World Wildlfe Fund di Sydney.Last year 5 juta mengambil bahagian.Tahun ni kami di Srengenge ke seluruhan penduduknya mengambil bahagian.100 persen participation.Malah kami bergelap sejak 7 malam sehingga ke 5 pagi hari ahad.Bukan satu jam tapi 10 jam.Kampong2 yang menghimpit Srengenge terang benderang,walhal kami dalam gelap gulita.We are born to be famous.Dulu Srengenge was made famous by our local Shahnon Ahmad melalui nobel2nya.Ranjau Sepanjang Jalan dikenali seluruh dunia.Diterjemahkan dalam tujuh bahasa.Difilemkan , dan aku pun tak pernah melihatnya , walaupun aku jadi penasihat lokasi , yang semua tau di buat 70 % shootingnya di Banggol Derdap.Banggol derdap itulah srengenge.Bukit Srengenge itulah Banggol Derdap.Kan bukit dan banggol itu sama saja.


Bercakap pasai filem RSJ , dulu aku banyak buat bantahan pada arwah Yusof bekas suami Puan Sarimah.Salah satu yang aku bantah ialah Sarimah tak layak memikul watak Jeha bini Lahuma.Sebabnya kerana dia cantik.Jeha tak secantik Sarimah.Dia anak kampong,hidungnya kembang,bibirnya tebal.Jeha tak dak masa nak uruskan dirinya.Dia orang kampong original.Tapi depa perlu heroin yang cantik sebagaimana niat mereka ialah meraih untung melalui popularity Sarimah.Nasihat ku tak menjadi dan aku lari dari mereka sedikit2,sehingga noktah.Kemudian datang pula satu badan perfileman nak buat pula filem dari nobel Rentong juga karangan Shahnon.Aku menolak dan tak memberi kerjasama.Malah Banggol Derdap tak mau membenarkan lagi menjadi lokasi shootingnya.Masa tu aku ada kuasa.Aku Pengerusi JKKK.Lani aku dah tak minat lagi politik.Dah 20 tahun lebih aku tak bayar yuran ahli.Aku suka membangkang.Kerana menjadi pembangkang membuat kita cerdik.Bukan senang nak membangkang.Orang bodoh tak boleh membangkang.Orang bodoh mudah jadi pak turut.


7 comments:

Ayah Zain said...

Salam Ayahanda,

Hari ini memang terasa kepasanan. Dunia semakin panas kerana tangan-tangan ....... yang menguruskan dunia mengaut keuntungan semata tanpa mengira imlikasi buruk yang menimpa. Kalau tahu pun buat-buat tak tahu.

manzlie said...

salam ayahanda..


wowww..ssuch a big WORDS today....!!!

Teruja anakanada

waslam

Anonymous said...

Salam tuan,
Dalam keadaan yang panas ini,doktor mengatakan saya sakit "frozen shoulder."
Bercakap tentang Ranjau Sepanjang Jalan,telah diadakan perlawanan bolasepak persahabatan diantara Team Staff SMS menentang team crew penerbitan RSJ di padang SMS.
Diakhiri dengan"Some like it hot,some like it cold,some like it in a pot,nine days old!"

YB said...

salam ayahanda

tertarik dgn : "org bodoh tak pandai membangkang"

Perak sekarang panas, rakyatnya pun tengah panas macam cuaca. Hari ni hampit 37 c.

sonata anak kancil said...

salam ayahanda....

masa earth hour 2009...saya tak ambik bahagian...bimbang rumah gelap gelita...kang tak fasal2...orang menyelinap masuk!

Hanis said...

salam,

waauuuu...nie yg buat hanis tak sabar nak p banggol derdap nie....

Rozali said...

Assalamualikum Ayahanda


saya minat ayat2 yg akhir
(selagi tidak melanggar perintah dan sunah)

Wassalam