Sunday, February 28, 2010

HIDUP NI SELALUNYA BEGINI @ BEGITU


Dengan nama Allah,99 semuanya.


Dalam kejaran hidup kini,bebagai-bagaian harus ditempohi .Di setiap ketika , hidup menjadi masaalah utamanya.Tanyalah sapa saja,masing2 dengan masaalah tersendiri.Tiada ada sesapa yang sunyi dari masaalah.Kerja memberi masaalah.Duit ringgit memberi masaalah.Anak-pinak dengan masaalah persekolahan.Masaalah yuran,masaalah tempat tinggal.Masalah kawan-kawan.Tekanan kerja banyak mendatangkan masaalah saikoloji.Sekaligus tekanan darah naik mendadak.Masalalah rumah tangga suami-isteri juga tidak sunyi dalam hidup.Sebutkan apa saja,lebih2 lagi masaalah kesihatan membuat hidup risau,pilu,sedih tak kemana.Nak ragaeh hidup dan nak rongkai semua itu bukanlah senang.Hati resah gelisah,membuat hidup gundah-gulana.Tak ketentu siang atau malam,tak ketentu pagi ataupun petang.Hidup turut menjadi tak ketentuan juga.Tak keruan jadinya.


Kena pandai membonceng hidup ini.Larian hidup seperti naik turun bukit.Kekadang dia juga merempit.Kekadang dalam gear satu,tak selalunya menderas dalam top gear.Lariannya kekadang menyulitkan.Menterjah ke lautan dalam.Menerjah ke lautan api.Menerjah di sahara gurun yang panas,dan dingin di waktu malamnya.


Hidup seperti juga Le Tour berbasikal menjelajah sudut2 dunia.Berbagai ditemui.Gunung –ganang.Panas dan hujan.Kejar mengejar kekadang laluannya sempit.Tanpa pedoman mudah tersungkur di jalanan.Mundah tersungkur kedalam gaung.Boleh menemui maut.Maut ada di mana2 saja.Sebegitu juga kemungkinan ada pada bila2 masa.Setiap makhluk Allah ada expirery date.Tiada sesuatu ada yang kekal ,kecuali Allah.
Kejarlah kesenangan melalui susah-payah diri sendiri.Jangan sekali mencari kesenangan melalui susah-payah orang lain.


Wassalam.

8 comments:

My Life said...

salam
ayahnda..

My Life said...

salam ayahnda
kehidupan ini penuh dgn cabaran dan dugaan..kesenangan dunia hanya sementara..

Ayah Zain said...

Salam ayahanda,
fuhyoo, tu dia masalah yang ayahanda tulis ini tidak menjadi masalah kerana pendekatan yang bersahaja. Oleh itu masalah sudah tidak jadi masalah lagi apabila membaca n3 ini hati jadi riang, tersenyum dan tak ada masalah.

memang kena seklai apa yang ditulis. Di mana0ama ada masalah, pelbagai msalah. tidur pun bermasalah. Cuma kena pandai mengendalikan masalah itu. tapi apa susah kita ada Allah. Allah yang kita sembah dan kepada Allah kita meminta pertolongan.

Kak Sidah said...

Salam Ayanhanda,

Take easy je tentang masaalah tu ayahanda, jgn di fikir sangat. Hiduplah kita dgn aman insyaallah..

S said...

salam,
ayah n mak,

susah n payah
adalah kehidupan
redha adalah ubat

pastinya ayah n mak telah lalui bermacam2 begini @ begitu.

sonata anak kancil said...

sesuatu akan jadi masalah jika katakan ia adalah masalah...

contoh: esok saya akan pergi sekolah...saya suke pergi sekolah...jadi bukan masalah kepada saya hendak ke sekolah esok....

tapi jika ade orang tak suke pergi sekolah esok sebab dia tak suke..tu jadi masalah kepada dia...kenapalah esok kena pergi sekolah!

wallahualam

Atikah said...

Salam Ayahanda...

selagi kita hidup, tak kan lari dari masalah... macam mana untuk menangani masalah tu yang jadi masalah... jangan sampai lari dari landsan sepatutnya...

Hanis said...

salam ayah,

inilah kehidupan terutama mereka yang berakal...