Thursday, February 18, 2010

KRISIS KETELADANAN


KRISIS KETELADANAN


Ku mulai dengan nama Allah,99 semuanya.

Biar ku ceritakan dengan mudah.Apa guna ku buatkan payah2.Berbelit2 ,buat pening kepala saja.Aku mengigau sorang diri,di siang hari.Ternganga orang memerhati ku.Biar ku teropong dunia dari dekat.


Bangsa ku nampak semacam dah keringanan jiwa.Jiwa tak hebat.Ringan.Tak duduk di tahap kelas satu.Lebih2 lagi kurang memberi perhatian tentang misi moral anak2 muda.Jiwa dah berkeremot muka,berkeredut dahinya.Macam dah ku sebutkan,macam tubuh kehilangan kepala.Bangsa kita tak dak kepala.Maksud aku ialah kita tak ada pemimpin.Yang ada pun bukan nak memimpin,tapi nak membolot.


Habis apa terjadi ? Keadilan habis terkoyak.Peribadi remok terbelah.Berkecai2 jadinya.Macam tembikai terhempas ke batu.Sebenarnya aku bukan orang yang alim dan bijak tentang sesuatu.Tapi aku takut satu hari nanti ,negara akan lumpuh.Kini pemimpin tak berupaya nak membendong gejala2 jahat.Kekadang mereka sendiri memperaktik yang jahat2.


Habis semua menjadi rapoh,hingga pillar2 pendidikan gagal melahirkan manusia yang boleh memanusiakan sesamanya.Inilah krisis keteladaanan yang ujud di depan mata.Cuba pikiaq macam mana nak melahirkan generasi masa depan yang lebih dinamik.


Mai cari cara2 nak membelenggukan ketidakjujuran,kerana bimbang sangat2 negara kita dihuni oleh manusia cannibal yang enak meminum darah sesamanya.Negara rimba mudah dieksploit oleh agen kannibalism.


Ku tak mau kebijaksanaan di atas kertas saja.
Biar ku tangisi seorang diri,selagi masih ada si airmata.

11 comments:

olive oyl said...

salam ayahanda...

seronok baca blog ayahanda..pandai ayahanda menulis...

berkenan sungguh kat kereta kuning ayahanda...o2 teringin nak pandu keliling banggol derdap..ayahanda dgn makwan dok belakang...o2 jd driver....

Kak Sidah said...

Salam Ayahanda,

Tulisan ayahanda dalam maknanya,takut nak komen, takut lain yang ayahanda maksudkan lain pula yang kita komen, tapi saya rasa apa yang ayahanda tulis tu memang tepat, sekarang jiwa anak2 tak kental macam dulu semasa negara ditindas dijajah, pemuda sanggup keluar tinggalkan keluarga demi untuk negara tercinta, sekarang tak tau lah macam mana dalamnya perasaan mereka terhadap negara ini, takut dengan fenomena sekarang ni ayahanda,anak2 kita sekarang ni dah rasa sungguh selesa dgn kehidupan mereka.

Ayah Zain said...

Salam Ayahanda,

saya pun sama macam kak sidah, tak reti nak ulas takut tersalah makna.

Rozali said...

Assalamualaikum Ayahanda

Alhandulillah stremyx Ayahanda dah eluk
mukin berkat AZ datang tu hari

'teruskan berkarya, untuk dunia dan Akhirat'

Wassalam

Rozali said...

Salam Ayahanda

saya sependapat tentang krisis keteladanan

Wassaqlam

NGINAP SRENGENGE said...

salam 02,

semuanya anugerah Allah,ayah tak lah pandai.

Road-tax dah mati,insuran dah mahal,bolehlah pandu keliling banggol derdap.

wassalam.

NGINAP SRENGENGE said...

salam Kak Sidah,

Yang baik pun ada,tapi banyak yang dah buruk.

Terimakasih menjengok ke laman saya.

wassalam.

NGINAP SRENGENGE said...

Salam Ayah Zain,

Dah hilang penat-lelah menTERJAH ke utara ?

Bonda kata tak sempat nak berborak2 dgn Mrs.zain pada hari itu.Sila mai lagi.

wassalam.

NGINAP SRENGENGE said...

Salam Rozali,

Berkat Ayah Zain datang ,dah elok.
12 hari dia punya pot rosak.

Bila pula Rozali nak mai Sik ?

Mai ,jangan tak mai.

wassalam.

khairyn said...

Salam bertandang dari jauh

Tak selalu membaca di sini tapi bila sudah membaca, melekat pula.
Saya pun lelah melihat orang yang tak ada adab. Hilang kepimpinan, keteladanan. Ini saya, yang lahirnya dua puluh tahun selepas merdeka. Mungkin kelelahan saya tidak sebanding dengan ayahanda yang lebih berpengalaman luas meniti perubahan zaman.
Banggol Derdap sentiasa mengingatkan saya pada Shahnon Ahmad dan Ranjau Sepanjang Jalan. :)
Wassalam

NGINAP SRENGENGE said...

salam khairyn,

Thank you for visiting my blog.
Salam selamat sejahtera.

The days of Jeha and Lahuma stay no more.But 'poverty' will never part with their grand2 children.