Tuesday, July 13, 2010

BINATANG DAN MANUSIA BINATANG


Dengan nama Allah , 99 semuanya



Dah lama aku tak menulis sebegini , dah rasa gatai jejari yang mengetik.Biar aku mulakan hari ni.



Kerbau bebas di bendang ,lembu meragut sesukanya di padang . Kambing mengebek di mana saja dan sekali-sekala meragas punggung si betina . Beburung dengan berbagai lagu siulannya cukup melancolik. Bebas menghiasi diri di setiap reranting pilihan sendiri . Mereka semua pandai mentadbirkan diri , cukup sempurna hidup mereka . Lebih pintar mereka menjalani proses hidup ini.



Kalau dibandingkan dengan manusia cukup haru-biru , cukup goblok . Kukkik sana, kukkik sini.Tak habeh2 berkukkik2. Apa hebatnya manusia ? Bercelaru dan dah jadi tak bersenonoh . Buat kerja bagai bukan lagi manusia . Dah melintasi jauh dari sifat kemanusiaan . Binatang bebas bertelanjang , dan manusia pun suka sangat bertelanjang . Lebih2 lagi manusia betina . Suka sangat nak dedah bahagian2 sulit . . Masyaallah . . Kita pun tau komputer ni bukan elok semuanya . Terpulang kat kita mengendalikannya . Banyak membinatangkan manusia . Malah boleh membinatang setiap juzuk2 diri manusia . Jadi lebih binatang dari binatang .



Dalam sastera penulisan , ahli2 puisi pencipta sajak dan sebagainya, menggunakan berbagai aliran dan kaedah memanusiakan segala benda yang bukan manusia. Pokok2 dimanusiakan ,binatang dimanusiakan dan benda2 yang tak bernyawa juga di manusiakan . Angin dan awan dan langit disebut2 sebagai bercengkerama seperti yang dilakukan oleh manusia . Masa aku belajar sastera dulu bahagian inilah yang aku paling minat . Menganalisis segala objek dari segenap sudut . Dari sudut historisnya ataupun dari sudut geografinya , filosofinya . Kekadang dalam analisa itu ternampak batu-batan bertasbih sebagai ahli sufi yang sudah hilang fananya . Menakjubkan. Dalam karya Azizi Abdullah dia cuba memanusiakan sebatang pokok cengal yang ditebangkan oleh Tukya . Kalau semua manusia-manusia bikinan ini terjelma kesungguhannya mampuihlah semua manusia yang hidup di muka bumi ini . Termasuk kamu,kamu,kamu,kamu............dan kamu...............dan juga aku .
Salam melebar senyum..........srengenge sukakan personafikasi

No comments: