Saturday, July 31, 2010

LE TOUR DE KOTA BARU.......BEROK NAIK NYIOK

Dengan nama Allah , 99 semuanya
Pagi lagi aku dah keluar berjalan ke Wakaf Zin..........ada pasar basah kat situ........barang2 murah kalau dibandingkan di negeri ku ataupun kat kedai2 besar di Kota Baru.....Dalam perjalanan pulang aku dapat bertemu dengan Haji Yaakob memetik nyiok dengan beroknya.Kalau dinegeriku sudah tentu dia dipanggil Yaakob berok....macam2 gelarannya : Mat lembu,Jusuh kambing,Huseng ayam dllnya.

Haji Yaakob berasal dari Kamasin....aku berbual seketika .....dia kata kalmarin ada orang putih ambil gambarnya.........aku jawab ,hari ni giliran orang hitam pula......dia ketawa berdekah2....................sehari dia boleh dapat sekurang2nya RM 50.....kawasan ni ada banyak pokok nyiok,jadi rezekinya tak akan putus.


Salam melebar senyum................srengenge dari dulu tak sukakan berok,lebih2 lagi manusia berperangai macam berok.



1 comment:

Aki44 said...

Salam muhibbah...

Kita masih bertuah kerna berpeluang menyaksikan beruk2 tu beraksi memilih kelapa utk diturunkan. Kemahiran melatih beruk sehingga ke tahap expert mulai hilang dan akan pupus.

So thanx 4 remainding us about the trade.

Beruk2 sekarang ada kelas. Ada kawan saya di Kg. Soi, Kuantan punyai beruk tahap atas, dia nih (beruk tuh) selepas menjalan tugas minum MILO, tuannyer teh O jer.

Wassalam.