Friday, September 30, 2011

POKOK LETUP


 Inilah rupa pokok letup.....tumbuh subur di tepi tebing sungai........buahnya dijaga rapi dengan kelambunya........tak macam janggus , bijinya di biar keluar........semua bahagian menjadi ubat yang mujarab........tapi kini telah pupus.......di srengenge pun dah lama tak pernah jumpa......dulu di kawasan rumah cikgu Ya leman bercambah2 banyaknya.........kini wallahuaklam.




 Bila kelambunya kering itu tanda buahnya dah masak .....boleh dipetik untk di makan.....sedappp....baik untuk usus.........daunnya boleh dipetik dan celur sekejap untuk ulam sambal belacan..........orang tua2 dulu cabut pokoknya dengan akar2nya...........di rebus semuanya.......airnya dimunum untuk mengobat penyakit berak berdarah.


Cukup cantik buahnya.........fiber terbaik untuk usus............jagalah makanan supaya berak kita lawas........kalau najis tu 'cantik' menandakan badan kita sihat.........






3 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ayahanda

tempat saya pun panggil pokok letup juga...tapi tak pernah makan pulak....
sekarang ni di kampung masih ada ke atau tidak...tak tahu leeee...macam dah tak nampak lagi jer

Wassalam

Marina Monroe said...

Salam,

La awat tak letupkan buah tuh? Boleh tengok isi nya..
Besa makan masa kecit2 dulu...

norcahaya said...

Dekat rumah saya ada, banyak pula tu , kalau datang kerumah