Monday, August 4, 2008

HASRAT MEMANG TINGGI,NAK BERBINIKAN PAS

PINANGAN NAK BERBINIKAN PAS DITOLAK


Baru2 ni beria2 sangat umno nak berbinikan pas.Ikut paklah dah 3 kali masok merisik.Selangor dan Pahang dan Perak sama2 merindukan bulan.Macam jadi gelagat penggila talak aja.Tapi pungguk boleh saja merindukan bulan,kerana bulan bukan sedarah sedaging dengannya.Pungguk cuma seekor burung dan di tempat aku ia dikenali sebagai burung hantu,tak dak langsung nilainya dalam masyarakat aku.Dia jenis pemalas,tak ada tempat tinggal,tidor di mana saja terhadap.Matanya besar , boleh menakutkan anak2 kecil.Dan bunyinya juga tak seenak suara Siti Norhaliza.Bunyi macam hantu.Tak sapa gemarkan burung hantu.Tak juga boleh jadikan burung perhiasan.Kalau sesapa membela ikan dalam kolam,awasilah waktu malam,burung hantu ni akan kebas habis anak2 ikan.Anak2 ikan royalty & ihsan akan dikebasnya macammana berlaku lani.Ia makhluk Allah yang tak tertakluk dengan hokum taklifi.Anak2 Adam saja yang tersangkut dengan hokum taklifi.Tu pun depa balas,membelakangkan hukum2 Allah.Pada depa haram/halal sama saja.Eloklah bertaubat sebelum roh keluar dari badan.

Anak Adam ni darjatnya sangat tinggi,macam G minor.Ataupun tabaqqahnya tinggi.Dan bila tabaqqah iman anak adam tinggi,wahoo,cukup molek kesempurnaannya.Walau macammana pun manusia ni begitulah sejak dulu sampai sekarang.Tak pandai,tak reti,payah nak ajar.Bahalol kata P.Ramlee.Bahalol macam kaldai,malah lebih terok dari segala haiwan.Depa sendiri menurunkan darjat sendiri .Tak pandai jaga tabaqqah,bukan itu saja negeri sendiri pun tak pandai jaga.Orang lantik suruh jaga negeri,depa khianat.Terlampau cintakan dunia memudaratkan diri dan seangkatan dengannya.Habeh roboh ,habeh musnah.

Aku dapat lihat ada 3 jenis manusia ni.Jenis pertama ialah jenis ada tapi macam tak dak.Nak kata tak dak ,tapi ia ada.Jenis kedua ialah jenis ada tapi menyusahkan.Dia ada,dan bila dia ada dia mendatangkan susah pada orang lain.Lebih baik dia tak dak.Dia memberikan kesusahan bila ada.Haprak punya jenis ni.Jenis yang ketiga ialah bila dia ada cukup menyenangkan orang.Bila dia ada semua syok dan memberi kesenangan pada semua.Dan kalau dia tak dak orang akan rindu padanya.Dia orang yang cukup berjenis pada masyarakat.Bilangan jenis ni boleh bilang dengan jari.Kalau jenis ni jadi pemimpin,berjaya masyarakat tersebut.Pandai kah kita pilih pemimpin macam jenis ketiga ni. La ni kalau banyak rasuahnya,mudahlah jadi pemimpin….haprak la kita kalau pilih jenis berasuah.Risikonya akan melibatkan orang yang memilih sampai keakhirat, sampai ke neraka Allah…..nauzubillah.



1 comment:

shukor salleh said...

Dear pak cha,

Saya rasa pak cha jenis yang ketiga.....