Monday, August 4, 2008

CARILAH SURGA CARA LAIN

CARI SURGA CARA LAIN

( selama 4 hari aku tak boleh buka blog aku,ingat dah kena hagged.jejariku dah gatai2 nak mengetik)


Masyarakat kita nampak macam dalam kegilaan.Ada banyak macam gila.Semua kita tau semua itu.La ni mula bergila pula membuat aduan.Sindrom buat aduan menjadi2.Hang adu aku,aku adu hang.Pelek punya feel.Dah hilang segala nilai kemanusiaan.Masing2 pula nak jadi ketua,berlumba2 mencari pengaruh kerana nak jadipresiden,timbalan,naib2 dan ketua2 . Masing2 masok bakul angkat diri sendiri. Cukup berbeza dengan orang2 dulu.Orang dulu bila dilantik,masing2 menolak.Tak mau jawatan.Ulamak2 dulu menolak jawatan2 tertinggi agama,sehingga sanggup di penjara.Bukan senang jadi ketua.Tanggongjawabnya berat.Kena ada amanah.Yang banyaknya ,bila jadi ketua pakat2 pecah amanah.Dosa besar kawan.Berat seksaan di akhirat.Kalau tak beramanah jangan jadi boss.Kalau nak cari pahala sebagai boss pun pikiaqlah berkali2.Banyak lagi cara nak cari surga.

Semua tu pasai nak habuan dunia.Bila jadi boss tu peluangnya berlambak2,peluang cara haram.Rasuah sana ,rasuah sini.Royalti sana,ihsan sini.Yang kita dok dengar tu la.Berbagai2 caranya.Semuanya cara haram.Tipu sana ,tipu sini . Yang dah buat tu masing2 tau la. Tak payah habar,akhirat nanti semua akan ternyata. Syok la dulu la ni , tak syoknya akan tiba selepas nyawa terpisah dari badan.Sapa boleh lari dari mati.Memang la bila syok sangat,kita tak sedar akan mati.Rasa2 macam tak mati. Mana boleh ,lu,lu,lu,lu,lu semuanya akan mati.

Dalam dunia ni kata Imam Ghazali , yang dulu Pak Lah dok cari , cuma ada 6 perkara yang memberi nikmatnya. Mungkin Pak Lah tak jumpa Al-Ghazali . Dia tak tau,tapi dia cucu ulamak , dan dia mengaji dan ada ijazah Islamic Studies.Pasti dia tau.Tapi tak jumpa kot. Mengikut Al-Ghazali,6 nikmat dunia itu ialah : MAKANAN,MINUMAN,TUNGGANGAN,BAUAN,PAKAIAN dan PEREMPUAN.
Semua yang 6 nikmat itu bukan hebat sangat,lekeh2 belaka. Jadi selain dari yang 6 itu lebih lekeh lagi standadnya.Lihatlah huraianAl-Ghazali …………

Makanan yang terbaik ialah manisan lebah, asalnya dari air lior lebah bercampor manisan debunga…………
Minuman yang terbaik ialah air-sejuk,berasal dari perut bumi.Tanpa air semua akan mati,termasuk George Bush…….
Tunggangan terbaik mungkin kereta Mercedes,Volvo dan semuanya yang ada sekarang ini.Tapi dah berapa banyak yang terbunuh dalam kemalangan jalanraya.Putri Diana pun mati terlanggar……..
Bauan semua suka padanya.Untuk hilang ketiak busuk pun kena bubuh bauan.Pompuan lebih suka pada bau2an/wangi2an.Supaya seluruh badannya boleh diciumi lelaki.Tapi bau2an/wangi2an yang terbaik ialah kasturi.Kasturi pula berasal dari darah pusat kijang.Apakah istemewa sangat dengan darah kijang.
Pakaian pula menjadi pilihan.Gedung2 pakaian pun besar2.Pakaian terbaik ialah sutera.Dan ia berasal dari air lior ulat sutera.Apalah sangat istemewanya.?
Perempuan pula ingin dimiliki bila semuanya dah ada.Yang perempuan pula juga ingin mempunyai lelaki.Masing2 pakat cari.Masing2 pakat bercinta.Sesetengahnya bergaduh berebut pasangan.Pukul memukul,sehingga sampai bunuh membunuh macam dalam filem Hindustan.Tapi apa yang dicari sebenarnya.Masing2 mencari lubang kencing.Yang lelaki nak masok lubang kencing pompuan,dan pompuan pula nak lubang kencingnya dimasuki oleh batang kencing lelaki.Itu saja.

Jadi pasai apa nak letakkan dunia ini di tempat yang tinggi.? Akhirat lah tempat abadi.Jangan lah cari kejahatan,kerana kalau mayshur dengan kejahatan di akhirat padah lah diri.Bendera kejahatan akan tercacak di pungkur setiap satunya.

Wallahua’lam.

No comments: