Tuesday, August 26, 2008

KERUT DAN KEREPOT

KERUT-KEREPOT


1.
Selama 10 hari berkempen di PP 44 dan bersukan di Beijing Olimpik hampir 17 hari berlalu.China membuktikan juara dalam sukan dengan 51 buah pingat emasnya.Amerika Syarikat tidak berjaya menjadi pendahulunya,walaupun jumlah pingatnya 110 buah,tapi kurang emasnya.Memang tak boleh lama mempertahankan kejuaraannya.Dan BN di Permatang Pauh juga nampak lesu bila hampir hari mengundi.Tapi aku tak berani nak ramal,kerana aku bukan tukang tilik.Dan Islam melarang meramal yang akan mai.Cuma insyaallah kemenangan akan berbelah kepada kehendakNya dari azali.Ikut suasana dan gaya BN akan kalah.

2.
Yang aku sedih bukan apa,selama 10 hari aku nampak rosak-parah budaya bangsa.Melayu yang dikenali dengan sopan-santunnya hilang entah kemana sopan-santunnya.Dari atas ke bawah habis terjunam merudum nilai2 mulia.Orang itulah yang memupuk nilai bangsa dan sekaligus orang yang sama mensepak terajang nilai2 itu.Bukan kah dulu dah ada budaya sepak tong mengundi di Permatang Pauh.Macam anak2 membina rumah pasir.Lepas susah payah membinanya,disepaknya yang sudah dibina.Dan aku nampak pun pilihanraya kita ni pun macam mainan kanak2.Pembaziran yang paling utama aku benci.Adoh lupakah kita bahawa pembazir itu ikhwan syaitan ? Boleh tanya beratus kat ustaz2 di Permatang Pauh.Ulamak2 besar dari 2 belah pihak pun ada turun padang.Berbalah besar pasai pungkur Saifool , tapi tak seorang pun bangkit tentang adab2 murni manusia , pembaziran,penipuan dan seribu mak-nenek lagi.


3.
Berbuih mulut mereka berhujjah pasai pungkur Saifool.Masing2 dengan ilmu yang mereka pelajari dari sumber yang berbagai2 , tapi tak mendapat sebarang pertemuan yang nyata supaya rakyat boleh dapat tahu.Beratus ulamak dan ustaz2 ada,tapi dimanakah yang harus di patuhi.Nak sumpah kah ? Nak periksa juboq kah ? Nak guna DNA kah ? Nak guna mahkamah sibil atau syariah Kah ? Ada yang kata pula tak boleh sumpah.Ada yang kata guna mahkamah.Ada yang kata tak perlu ambil DNA,kerana DNA yang dah berjuta tahun dari manusia purba pun masih boleh di gunakan.Pak lah pula kata DNA pada tahun 1998 dulu dah terlalu lama.Mana yang lama 10 tahun ke sejuta tahun.Aku sendiri jadi bingong.Biarlah mereka selesaikan,kerana itu bukan kerja kita.Dan Allah tak akan tanya kita ,kerana kita bukan dalam golongan mereka.Ulamak dan ustaz2 lah yang kena jawab.Kamu akan disoal,mengapa kamu membisu.Pasai pungkur pun tak boleh selesai.Bukan senang nak berjuboq kalau tak rela.Nak rampas benda dalam poket pun tak senang.Nak londeh seluar pun tak mudah.Nak celapak pun masih sukar.Mungkin si tua itu akan di belasah oleh si muda lebih hebat dari lebam mata dulu.Nak2 dia dapat cekak buah kotenya dipulas2,boleh bawa maut.Kalau rela lain ceritanya.Ni tanda2 lebam pun tak dak.Pergelutan pun tak dicerita.Biar kita tunggu apa verdictnya.Man proposes,God disposes.

4.
Masa tu baru depa kecut telor.Lani memang banyak dah kecut telor.Pucuk mati awal dari perdunya.Erectal-defunction.Mai belajar kat aku,aku ada petuanya.Kalau sudi aku periksa alat sulit,silakan.Kalau malu tak usahlah.Makan Viagra saja.

3 comments:

jalaluddin said...

Relax pak cha, anwar menang dengan majoriti yang besar. potong majoriti azizah dulu.

Rakyat sekarang dah bijak dek adanya blogger macam pak cha.

Tahniah buat masyarakat permatang pauh.

NGINAP SRENGENGE said...

Sdr.jalaluddin,

Memang telah diduga , tapi umno ni bodoh melihat dari keadaan.Orang la pun tak pandang ke duit.Depa ikut nasihat TG Nik A.Aziz.Ambil duit,pangkah PK.

Thank you for everything.semuanya dari Allah.

Sama2 tahniah kat Permatang Pauh.

sufiah hashim said...

BN tak ambil pengajaran dari kekalahan 8 mac lalu. Masih menggunakan media untuk menghentam pembangkang dengan cukup teruk.

Rakyat bosan dan muak dengan media. Terutamanya rtm dan tv3.