Wednesday, August 20, 2008

NAK PIMPIN KE NAK KUASA ?

NAK PIMPIN KE NAK KUASA ?

Maksud sebuah hadis Nabi saw , kita semua adalah pemimpin.Kita akan ditanya tentang kepimpinan kita di akhirat . Tapi melihat dari kacamata terkini orang yang memimpin dah jadi kecoh .Dari muka2 suratkhabar cukup banyak penyelewengan berlaku oleh pemimpin.Dari pemimpin sekecil ( rumahtangga) sehingga keatasnya dah penuh dengan kehaprakannya.

Kekadangnya pula yang banyak masaalah tu pun nak calonkan diri memimpin di tahap yang tinggi.Memegang berbagai jawatan padahal diri tak tertanggung . Apakah mereka nak memimpin atau nak berkuasa.Selalunya begitulah,bila jadi pemimpin mereka gunakan pangkat itu untuk berkuasa.Buat apa saja.Tipu apa saja. Bohong apa saja.Dengan kuasa yang ada di kautkan keuntungan diri dan keluarga.Bila jatuh dari kuasa,barulah terdedah berbagai2 kehaprakkannya. Dengan duitnya,dengan hartanya,dengan betinanya,dengan rasuahnya,dengan kuku-besinya,dengan keharamjadahnya. Firaun cukup banyak haramjadahnya.Samud,Ad,AbuJahal,Abu Lahab,kerajaan Rom,dan........dan........Bush juga memiliki berbagai haramjadah. Sedar atau tidak keharamjadahan kita juga cukup banyak.Bertimbun2 keharamjadahan,dan setiap haramjadah menharamjadah yang halaljadahnya.Memang cukup haramjadah bila haramjadah bermaharaja-lela di dada yang berkuasa.

Tapi seorang pemimpin yang berkuasa yang mengenali kekuasaan Allah , tidak akan rakus.Dia tau kuasanya tak setanding dengan kuasa Allah.Kuasanya lemah,kerana dia sebagai makhluk Allah tak sepatutnya mempunyai kemutlakkan.Kuasanya sementara diberi Allah.Dan akan dicabutkan kembali.Dia tak sah melawan Allah.Dia akan membuat mengikut kuasa Allah.Itulah orang berkuasa yang kenal Allah.Dia tak melawan Allah,tapi melawan makhluk yang melawan Allah.

Sesapa yang kenal Allah akan jadi orang.
Binatang pun kenal Allah.Kalau orang tak kenal Allah,maka dia lebih rendah dari binatang.Apa bendanya orang itu ?
Jawapannya ada dalam Al-Quran & Hadis Nabi saw.

1 comment:

Fauzi said...

Yang pastinya pak cha, kuasa itu perlu untuk memimpin.