Sunday, August 31, 2008

SEMBAHYANG TERAWEH GOPOH PRR-PRR-PRR

Sembahyang ni dia syurga dunia yang paling nikmat - Ialah sembahyang.
Sebab apa bila sampai pada kita tak nikmat? Sembahyang tak sedap? Bergagah sahaja? Tengok sembahyang terawih nak sampai 20 tak larat menggeliat. Sebab apa?
Sebab kita ada penyakit. Orang tak ada penyakit bukan setakat 20 rakaat, ribu rakaat orang boleh buat. Wali waliyullah, wali waliyullah, boleh sembahyang, boleh sembahyang beribu-ribu rakaat. Kita? 20 rakaat pun bergagah. 8 rakaat pun bergagah, sebab kita ada penyakit.
Penyakit apa?
Bukan kencing manis, bukan darah tinggi. Penyakit dalam hati. Jahil. Kotor hati kita.
Sebab tu tak sedap. Tak sedap. Macam orang.. bila orang hidang makanan, sedap setara mana pun, dah dia ada penyakit, penyakit demam, pening kepala, loya, beri makan makanan apa pun,lauk apa pun, kambing masak khurma pun, tak sedap. Sebab apa? Sebab dia ada penyakit. Cuba orang yang tak ada penyakit. Dia mamah kepala-kepala. Sebab dia tak ada penyakit.
Begitu juga sembahyang. Orang yangtak ada penyakit nikmat. Sebab itu tuan-tuan kalau kita dok bergagah bergagah bergagah sembahyang, tak jadi apa. Nak macam mana cara? Berusaha bagi sembahyang tu sedap. Berusaha bagi sembahyang tu seronok. Macam tak puas 20 ni. Kalau boleh terawih 40 pun tak pa aku. Siapa pun tak berani nak sebut yang ni. Tak berani.
Yang dok sebut la ni 8, 20, 8, 20. Dak kot cari kot-kot ada khilaf 4 tak ada ka? Kot-kot khilaf-khilaf dhoif-dhoif pun jadilah, boleh pakai lagi. Tak ada dah.
Sebab apa kita tak pergi ke arah situ? Kita tak syok. Tak sedap.
Jadi maknanya macam mana?
Sebab kita buat ibadat - gitu- buat… musim terawih, kita buat, musim terawih, kita buat. Tak jadi sembahyang tu ditunggu-tunggu.
Sembahyang ni satu benda nikmat, satu benda seronok. Barulah kita tak bergagah, kita puas boleh buat. Puas. Muka pun rajin. Jadi tak ada masalah.
Jadi untuk selesai masalah ni, tuan-tuan, kita kena bersih hati kita. Kita kena sedar diri kita. Kita kena ingat nikmat Allah Ta’ala yang bagi kepada kita banyak. Kita kena ingat amal-amal yang kita buat tak banyak mana, ni peluang untuk aku kumpulkan pahala sebanyak mungkin yang boleh. Kena fikir itu semua.
Kena berusaha benda ni, barulah nak jadi.
Bertaubat daripada segala dosa-dosa. Yang macam kita belajar inshaallah kita boleh dapat semangat balik. Sebab tu kita letak dua, macam tafsir tu, tu dia nak semangat kita balik. Sebab kita tak sedar diri kita. Kita tak faham diri kita macam mana. Sebab tu kita tak kenal Tuhan kita. Tak kenal Tuhan kita.
Lagi satu kita laa ni sihat. Boleh berjalan, boleh ruku’, boleh apa.
Terkedang atas katil - ngap ngap ngap tak leh buat, masa tu baru hang nak tepuk dahi. Nak tepuk dahi. Laa sihat, sembahyang terawih pun malas. Bukan nak sembahyang sangat, bergagah sahaja.
Buatlah tuan-tuan sekalian. Lawan-lawan sikit malas tu. Lepas tu ajar-ajar bagi jadi sedap. Sedap. Jadi sedap. Bagi jadi nikmat. Tak sedap, hati kita ada penyakit. Hati kita ada penyakit. Bagi nikmat.
Sebab tu, tok-tok Imam terawih pun baca janganlah kalut sangat. Nak sedap macam mana, tak tahu prr prr prr. Menatang apa dia baca tak tahu. Tak tahu apa. Mana nak mari sedap. Dia gaduh. Pelan-pelan. Apa makna terawih? Berehat-rehat. Pelan-pelan baca. Hayati. Ni nak hayati lagu mana, sampak tak tahu apa prr prr prr…dhooolllin. Sedar-sedar dhooolllin dah.
Tak kira panjang pendek, tak kira apa semua. Tak nikmat. Kita gaduh nak ke banyak. Selalu saya habag banyak kali dah. Apa pun, kita bukan nak kira nak sempurna, nak bagi banyak. Fesyen kita lagu tu. Lailaaa……………..qadiirrrr. Janji sepuluh. Betul tak betul tok sah kira. Perangai tu dok bawa lagi. Sampai ke terawih. Janji 20. Cucah cucah cucah tak pa. Bukan kira lagu tu. Nak buat sempurna.
Kita buat ni nak apa? Nak pahala. Nak pahala. Sembahyang untuk apa -
Inassholaa tatan haa ‘anil fahsyaa iwal munkar.
Sembahyang itu mencegah daripada kejahatan dan kemungkaran.
Kalau sembahyang kelam kabut macam tu, dia boleh jadi benteng kat kita ka? Satu. Dia boleh bawa kesan pada peribadi kita kah? Boleh bawa kesan pada akhlak kita kah? Tak boleh.
Sempurna sembahyang. Jangan kalut. Nak balik buat apa di rumah? Yang gaduh nak balik sangat ada apa di rumah? Televisyen? Lambat-lambat sikit pun tak apa. Tu saya sebut tu kalau prr prr prr sampai tak tahu ekoq kepala baca, sembahyang lapanlah senang. Kalau 8 jugak kalut sampai tak tahu apa, tok sah sembahyang langsunglah.
Dah bagi lapan pun prrr.. dia dok cerita tempat kami paling best, 9 suku clear sekali dengan witir. Ni. Nak 9 suku clear sekali dengan witir-witir. Kita nak buat ibadat. Baik sempurna. Tu saya kata, Allah suka kita buat ibadat. Tak banyak pun tak apa, tapi sempurna. Banyak sempurna, lagi baik. Jangan gaduh.
Yang kita gaduh-gaduh nak sudah cepat, bukan buat apa pun lepas sembahyang. Sudah sat gi pi duduk balai lintang, bukan nak balik terus. Sembang pulak.
Hak sembang sahaja pun pi pukul 12 pukul 1. Sembahyang, setengah jam rasa lama sangat dah.

2 comments:

Syahira said...

Dear Pak cha,

Selamat menjalani ibadah ramadan. Semoga ramadan kali ini lebih bermakna buat pak cha.

Thank you...





-syahira ahmad. kuantan

NGINAP SRENGENGE said...

segala puji kepada Allah.semoga Allah memakbulkan segala permintaan kita.

untuk semua yang berkunjung ke blog ku selamat berpuasa.