Saturday, October 25, 2008

TAK SUSAH NAK KENAI....as easy as ABC

KENALI DIRI , KENAL AKHIRAT ,KENAL SURGA & KENAL NERAKA

Yang bergelar manusia masih tak kenal diri.Mereka tak sedarkan diri.Mereka lupa daratan.Suka ikut hawa nafsu.Syok sangat membuat dosa , dan terus menjadi haprak dan hina diri.Hina diri sendiri dan menghina manusia lainnya.Manusia menjadi sejenis specis yang derhaka dan terhina.Walaupun kita jadi dari tanah,tapi sifat unik tanah hilang dalam diri.Bukan semua ,tapi majoritinya gitulah.

Maknanya kalau kita hinakan diri , kita hina juga akhirat.Seolah2 akhirat tu tak ujud ,tak rasa gerun dengan seksaan akhirat,sekaligus menderhaka Allah.Langsung tak sayangkan diri . Rela nak siksa badan dengan api akhirat.

Kalau mulia di dunia, tak bermakna kita juga mulia di akhirat.Itu bukan ukuran akhirat.Iman dan takwa menjadi ISO nya.Sesapa yang jahat perlu bertaubat,kembali kepangkal jalan.Jalan Allah.Nak bertaubat mudah saja,tak cerewet seperti nak memohon sesuatu di dunia.Allah tak heran dengan orang yang membuat banyak dosa.Allah tak heran orang berzina dengan beribu perempuan.Allah tak heran sesapa merogol berjuta gadis.Allah tak heran kote meliwat berpuluh pemuda.Tapi Allah cukup heran bila seseorang boleh bertaubat . Jadi apa tunggu lagi.Bertaubatlah.Bukankah kita manusia semuanya ada dosa,kecuali yang maksum ialah para nabi.

Pemimpin jadi jahat kerana jahatnya sekelian rakyat.Rakyat yang memberi mandate kepada pemimpin.Oleh itu jangan duduk senang-lenang bila pemimpin jadi jahat.Rakyat turut bersubahat.Tidak ada jalan nak lari.Tak perlulah menambahkan dosa ,cukuplah dengan peringatan yang diberi dalam Al-quran dan Hadis.Bertaubatlah segera ,jangan berlagak.Allah tak heran dengan ego dan keras kepala kita. Tak boleh tongkat dunia selama2nya.

Dalam setiap hal kita perlukan sabar.Bersabar.Bersabarlah semasa di dunia ini.Masanya tak lama.Tak dak sapa dalam dunia kini boleh hidup lebih dari 100 tahun.Nabi saw bersabda,”umur umatku umumnya 60-70 tahun”. Bersabarlah , kerana keseronokan di akhirat berpanjangan.

Haprak dalam diri tu ialah haram-jaddah.Haram jaddah lah sesapa tak mau buang haprak dalam diri.Surrender lah diri pada Allah,before Allah suroundered with the ball of fire……nauzubillah.

2 comments:

Unknown said...

dahulu aku memang sangat mudah nek kenai muka orang umno atau muka orang pas. tapi sejak ada Keadilan ni susah jugak aku nak kenai sama ada orang tu umno or keadilan.

Unknown said...

Allah tak perlu heran apa-apa pun atas segala tindak tanduk manusia ini. Dia yang meha mengetahui.