Friday, February 6, 2009

DERHAKA

DERHAKA


Dalam sastera klasik derhaka banyak dijadikan tema dan mesej dalam berbagai nukilan.Dalam legenda Hang Tuah,watak Hang Jebat derhaka kat raja kerana Hang Tuah difitnah.Si Tanggang derhakakan ibunya bila mendapat kekayaan dan berkawin dengan seorang puteri.Hang Jebat menderhaka untuk menegakkan keadilan.Si Tanggang derhaka kerana sombong.Isi cerita kedua2 epik itu dah maklom pada semua.


Antara semua ciri2 derhaka yang memang banyak lagi , orang kurang perkatakan yalah tentang derhaka manusia pada Allah.Majoriti manusia derhaka pada Allah.Sedikit saja yang beriman.Sebanyak taik kuku pun tak dak.Rata2 setiap ketika penderhakaan pada Allah meningkat.Manusia kurang mematuhi suruhan Allah.Dalam apa saja lapangan,dalam apa saja aktiviti,dalam apa saja urusan,dalam apa saja termasuk makan dan minum mesti ada penderhakaan.Bahkan sampai ke urusan mayat orang pun ada derhakanya.Aku cakap ni bukan dalam kontek orang kita saja , tapi secara global.Kalau yang mengaku Islam pun derhaka , apatah lagi yang langsung tak kenal Allah.


Orang yang beri rasuah dan penerimanya adalah tergolong dalam penderhakaan pada Allah.Berapa banyak orang kita yang mengaku Islam tulin,pengamal Islam hadhari sanggup membuat kerja terkutuk ini.Aku nak cakap pasai rasuah ni kerana banyak sangat yang berlaku.Banyak sangat.Bukan saja 900 aduan yang dibuat kepada lembaga displin umno,tapi berlambak2 lagi di pihak2 yang lain.Lebih2 lagi terjadi2 sangat dalam lapangan politik ala katak ni.Hoping sini,lompat sana.Semuanya berkhidmat untuk duit.Berkhidmat untuk rakyat bagaimana ? Dapat duit juga,tapi nak banyak lagi.Sebelum derhaka pun kita dah cukup kenyang.Perut kita semua buncit2.Tak dak yang mati kelaparan.Pak Mat penjual petai,Pak Din yang ambil upah naik nyior,Chu Minah penjual maman dan paku rawan dan lain2 lagi boleh hidup senang lenang , walaupun tak diberi rumah PPRT.Walaupun dapat sekilo gula dan sekampit beras 5 tahun sekali,dimusim pilihanraya.Walaupun tak seorang dari anak mereka dapat biasiswa mengaji universiti.Walaupun boleh berak sehari sekali kerana kurang makanan untuk diproses jadi taik.Cuma boleh kentut banyak dan deras pasai angin is provided free.



Akhir2 ini orang banyak percakapkan pasai derhaka sultan.Lepas PR 12 bermula di Terangganu dan terkini di Perak pula.Aku cukup sayang pada sultan.Orang dulu sebut ‘sutan’.Dan guru ku di sekolah inggeris dulu namanya Muhd.Sutan (alfatihah).Kemudian pensyarah ku Dr.Abdul Aziz Sutan ( masih bertenaga dia).Aku pernah jadi Ketua Rumah Sultan (Sultan’s House) semasa sekolah dulu.Kebetulan pula seorang anak murid ku bernama Sultan.Dalam kelas setiap hari aku hormat dia.Aku sokmo sebutkan ‘tuanku’.Dia besar,tinggi lampai.Aku pun tak tau kat negeri mana dia jadi sultan sekarang.


BIARLAH JIWA KITA MERDEKA.JANGAN SEKALI2 DERHAKAKAN ALLAH DAN RASULNYA.


2 comments:

Unknown said...

Sultan Perak berulat bukan berdaulat, dia dah termakan budi kerajaan UMNO BN , sebaik sahaja tamat jadi Agung sebagai tanda perpisahan, dia dapat tanah yang luas di mukin ceras dipangil bandar sri Permaisuri cheras anak dia kaya raya atas tanah rakyat.jelas sultan yang derhaka pada rakyat sapu tanah rakyat podah!!!!

Unknown said...

Dear pak cha,

Basically, we citizen felt that we were cheated and injustice. it even made us hate them more and more. we will try to win back perak and the change the whole thing. i have great hope on DSAI. He is a great leader.