Saturday, February 28, 2009

UGLY , UGLIER , UGLIEST

UGLY AND UGLIER , UGLIER AND UGLIEST

Hangpa ingat aku sapa ?
Aku bukan ahli khasyaf , aku bukan orang alim , aku tak ngaji bahagian agama , aku bukan ustaz , sekaligus aku bukan tok guru.Aku Cuma cikgu.Bekas cikgu.Jadi tak padan aku nak cakap pasai agama.Tapi aku nak cakap juga pasai agama.Kerana tanpa agama kita jadi haprak.Aku takut jadi haprak.Haprak la ni bermaharajalela tanpa disedari.Haprak menggoda pemuda-pemudi.Haprak menggoda cerdik-pandai.Haprak menggoda ahli professional.Ahli2 politik juga semestinya digoda oleh haprak.Virus haprak jarang orang kaji.Mereka lihat sebelah mata saja.Bukan lapangan doctor nak kaji virus ni.Tok2 Guru saja dok kaji masalah ni.Tapi sapa nak dengar hujjah tok guru.Depa kata tok guru kain pelaikat tau apa.Sempit dan jumud.Nabi kita pun dicaci sebegitu oleh kaumnya sendiri.Apa nak heran,anak miskin dan yatim.Tak pandai tulis dan baca.Tok guru tak pandai inggeris dan matematik.Tapi arab cair macam ayiak .Juga pandai jampi ayiak sejuk.Macam2 lagi depa tuduh.Air lior dia masin.Sekali dia maki ‘barua’,habeh tersungkur kiok.Sila rujuk Surah Al-anfaal ayat 17.Sapa menafi ayat Al-quran boleh mampuih kiok.


Oleh itu dunia dilihat semakin huduh.Lebih huduh dari srengenge.Biasa aku tuleh,srengenge tersergam huduh macam hantu.Hantu hapraklah menghuduh alam ini.Mullah ayah ku beritau,nak tengok masa depan ,tengoklah pemuda-pemudi kita.Kalau depa baik,baiklah masa depan.Kalau tidak,hapraklah maknanya.Mengapa kita ajar pemuda2 kita jadi kurang ajar.Ajar depa jadi samseng.Politik depa baru setahun jagung.Sejarah politik pun belum tau.Mereka mudah disuntek dengan elemen2 jahat.Ajak pi mesjid depa tak berapa syok.


Prinsip guru masih menebal dalam diriku.Ingin melihat anak2 muda lebih baik dari aku.Kami guru2 dulu diajar tak kedekutkan ilmu.Sekali2 jangan kencing berdiri,kerana murid akan kencing berlari.Kena paham betoi2 apa yang tersurat dan tersirat.Lani ni lebih2 lagi orang politik kencing sana,kencing sini.Kadang2 kencing atas hidong sendiri.Pemuda merempit kerana yang tua2 pun ‘merempit’.Mereka juga menguasai perangai lalat.Yang tua2 hurung projek,yang muda2 pula hurung balai polis.Ada saja isu,terus pi repot di balai polis.Apa kerja polis cuma terima repot saja ?


Hubaya2,it is getting uglier,ugliest.Yang bergelar pemimpin akan disoal Allah.Tanggalkanlah kiranya haprak ada dalam diri.Hitong diri,ingat pada mati.Duit dan harta haram tak boleh menebus dosa.Bahkan menambah dosa.Carilah pahala supaya boleh menggandakan pahala.Berlipat ganda.Setengahnya sampai 700 kali ganda.Kalau tak caya,nanti mampuih tau la…..puuuuiihhh

No comments: