Tuesday, January 26, 2010

APA PULA HALNYA


APA PULA HALNYA


Akhir2 ini pikiranku menjadi buntu.Senyumnya tak semanis dulu.Rindu2an datang dan pergi.Malamnya ku rindui .Siangnya ku kenangi .Efek fizikal dan mental dah tak selari.Ku insafi kurang degreenya .Masing2 membawa diri.Sesekala ke kanan , seketika ke kiri.Mata terus berjerubu.Jauh tak jelas nampaknya.Dekat tak terang pandangannya.Soundnya pun tak clear.Bunyi di kanan katanya di kiri.Cakap perlahan kurang dengari.


Itu semua membuat hati bercelaru.Kekadangnya menjadi terburu-buru,bila membuat sesuatu ..Bukan haru-biru.Ya lah,jadi sebegitu.Dalam lena ku, tiada tidornya.Dalam mimpi ku, tiada igauannya..Makanan jenoh,perutnya lapar.Airnya melimpah-ruah,tapi tetap juga haus dan dahaga.


Dalam malam adanya gelap.Dalam siang ada cerahnya.Dunia in tiada kosongnya.Dalam apa saja adalah bendanya.Senja ini membangunkan aku.Sambil menguap dengan besar.Terbuka mulut terjatuhnya dagu.Dulu aku tak terlalu peduli..Kerana hidup ini sebagai sesuatu yang tak jelas.Kini buahnya jatuh tak jauh dari perdunya.Dulu miskin ke arifan.Jadi tak paham2.Kini baru erti Allah meng’design’kan alam ini.Manusia banyaknya tak pahami.Mereka belum lagi memanusiakan diri.Mereka bukan manusia,tapi serigala.Mereka lapar segalanya.Teringat aku pada permainan masa kecil dulu.Bunyinya begini : What is the time Mr.Wolf ? The answer is : I am Hhuuuunggrrry.Lepas tu semua kami lari,lari,lari.Gembiranya kami,melihat serigala yang cukup hungry.

4 comments:

Ayah Zain said...

Salam ayahanda,

fuhyoo. Lagi falsapah ayanganda yang tak tercapai dek akalku. Namun penuh makna yang tersirat. Gitulah lumrah alam ayahanda. Semuanya akan merasai juga nanti. Terima kasih membuatkan anakanda berfikir.

hajah zainab bt abdullah said...

salam ayahanda,

deep thought!

Hanis said...

Salam ayah,

awal cerita sayu...akhir cerita buat hanis tersenyum....hahaha

YB said...

Salam ayahanda

Fitrah manusia...

Rupanya ayahanda lebih dulu main rimau rimau..