Wednesday, January 6, 2010


KURSUS PENULISAN YANG PALING PENDEK DALAM DUNIA




FOR NON-BLOGGERS : KALAU INGIN MENULIS



Dunia tulis-menulis ni unik.Prosesnya sama dengan berlatih memasak.Di awalnya dah tentunya hambar dan tak memikat.Kalau memasak pun,rasanya tak enak.Tak sedap.Kadangnya lebihan cili.Kadang kurangnya garam.Jangan putus asa,teruskan.Tanpa pantang menyerah,akhirnya akan terasa kemudahan menulis ataupun memasak.Dijumpai lazatnya .Ditemui enaknya. Terjerumuslah syoknya .Bagai kekasih melengkar dalam dakapan.


Sokmo2 menulis,sering2lah menulis.Semakin hari mahirlah jejari menari2 di keyboard.Pandailah kita meramun perencah2nya.Perkataan2nya,kata demi kata membuatkan untaian yang indah dan sedap dibaca.Seumpamanya bila memasak.Dapatlah rasa lega,puas dan segar segalanya.Memuaskan selera.Riang ria bagai Sidiq Sakraga.


Mood , memain peranan penting.Kalau tak ada mood,jangan menulis.Justeru , jangan masak,beli saja makanan di kedai.Berjuanglah menimbulkan mood .Berjuang melawan dalaman diri.Mood juga terheret kerana kurangnya dan rendahnya budaya membaca masyarakat kita..Membuat kerja tulis menulis hilang ghairahnya.Kalau rajin baca,baca saja dimana2.Walaupun dalam almari. Hex3….ke situ pula ,macam dalam filem Sergeant Hassan.Si apek tua membikin cerita..


Aku pernah jadi cikgu.Cikgu sastera pula tu.Hidup ku penoh dengan kerja tulis-menulis.Setiap hari ada kerja menulis-nulis.Aku cukup akrab dengan kerja tulis2 ni.Ia bukanlah kerja mudah dan tak kurang payahnya.Modal aku ialah ke mauan dan ketekunan.Mudah sekali ialah memblog.Menulis blog.Tulis saja.Apa saja.Di mana saja.Ataupun tulislah saja2.Di situ adanya idea,disitulah mood akan datang.Tulislah biarpun tiada orang membacanya.Tulisan kita bukan untuk berniaga.Kita bermesra saja.Bermesra jua.Dalam tidornya,dalam mimpinya juga dalam jaganya.Di mana juga.Di serata-rata.


Kami bloggers bukan dari keturunan penulis.Tapi bila selalu menulis,pintarnya datang sendiri.Paling mudah ialah tulis apa yang diminati.Tulis apa yang disukai.Kerana itulah yang kita tau.Bila aku menulis,aku ada di situ.Aku bersama di hujung jari. Jangan takut bila menulis.Jangan takut orang caci.Jangan megah dan kembang pungkur bila di sanjungi.Kepala orang bukan sama hitam.Tulislah .Berbagai modal tulisan ada di sekeliling.Depan,belakang,atas dan bawah.Kiri,kanan,dalam diri dan luaran diri.Di mana saja.Ada2 saja.Se kejap pi.Sekejap mai.Tangkap saja mana2 satu.Itulah bahan tulisan kita.Mudah saja dapat degree.Senang juga dapat PHD.Boleh memulakan di sini.


No comments: