Monday, August 9, 2010

BERBEKAM

Dengan nama Allah , 99 semuanya


Hari ni penduduk srengenge mai berbekam......berbekam dah bermula sejak 15 Syaaban lagi,dan esok ialah hari terakhir sebelum menyambut puasa Ramadham 1431.Berbekam ialah sunnah Rasulullah,Nabi saw mendapatnya di malam mikraj di atas langit dari malaikat Jibrail.



Ni yang tak pernah berbekam.....rasa takut dan gentar pun ada....tapi belum try belum tau.Nikmatnya ada tersendiri.............aku dah mula berbekam sejak 30 tahun dulu,setiap tahun tak pernah miss...........silalah beramal sunnah Rasullullah sekurang2nya sekali seumur hidup


Ni pula yang dah biasa berbekam...........Pak Leh yang tua ni pun tak pernah miss,umurnya 86 tahun........secara berseloroh dia kata boleh kawin dengan anak dara lagi...

Aku tertarik dengan pemuda Muhammad ni.....berbekam sejak belasan tahun,dan kini dah lebih 30 tahun umurnya.Dia akan menjadi pelapis membuat kerja2 berbekam,insyaallah.Mukanya juga mirip Tok Kenali.


Ni bahagian pertama........vacum bahagian kepala yang nak dibekam.



Kemudian dituris dengan pisau gillite,membuat lubang sebanyak 11 hingga 17 lubang.Pisau gillete inilah yang Tun M dulu kata tak dak masa Nabi saw.Dan sebab tu dia kata Nabi simpan janggut........astaqfirullah.Kalau pemimpin jahil,rakyatnya akan lebih jahil lagi.




Lepas tu di vakum untuk mengeluarkan darah.3 kali vacum boleh menerbitkan darah kotor sebanyak secawan kopi............orang lelaki sangat digalak berbekam.Orang pompuan darah kotornya keluar setiap bulan.........
Salam melebar senyum................srengenge tak pernah leka dari berbekam.




2 comments:

Kakzakie said...

Salam Pak Cha,

Selalu singgah tanpa kata. Lagi sehari ni nak puasa nampak tok-tok berbekam singgah menitip kata. Sungguh bagai dikata kami pompuan Allah dah bagi kemudahan buang darah kotor. Lelaki kenalah buang cara yang diajar tu. Dapat pahala lagi kan.....

Anonymous said...

Ayahanda, bagi nama-nama yang dok berbekam tu, yang ingat cuma sorang saja, abg usop tu, lain2 dah lupa nama depa